کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اوتیسم گران است!

3 شهريور 1397 ساعت 9:37

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: اوتیسم گرانترین اختلال تعریف شده در بهزیستی است و این مشارکت مسئولیت پذیران اجتماعی را می‌طلبد


ميگنا: مرضیه فرشاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: زمانی که دانشجوی پزشکی بودم در طول دوره طبابت حتی یک کودک اوتیسم هم ندیدم اما سال گذشته که آماری را از حوزه توانبخشی پرسیدم اطلاع دادند که از هر 60 کودک یک نفر به اوتیسم مبتلا می‌شود.  اخیرا از هر 57 کودک یک مورد با این بیماری به دنیا می‌آید. ممکن است ابتلا افزایش داشته و یا قدرت تشخیص دقیق‌تر شده باشد. به هر حال اوتیسم گرچه قابل درمان نیست اما قابل کنترل بوده و می‌توان از یک کودک مبتلا به اوتیسم، یک فرد مستقل اجتماعی ساخت تا حداقل‌های خود را برطرف کرده و وابسته نباشد.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: منابع دولتی اجازه نمی‌دهد که تشخیص به موقع و مراقبت‌های ویژه برای همه مادران و کودکان انجام شود و بخشی از هزینه‌ها بر عهده خانواده‌ها است. خانواده‌هایی که توان مالی لازم برای این بررسی‌ها را دارند این هزینه‌ها را در سبد خود پذیرفته‌اند اما قسمت عمده خانواده‌ها توان تامین هزینه‌های اوتیسم را ندارند.

فرشاد با اشاره به اینکه اوتیسم یکی از گران‌ترین اختلالاتی است که در بهزیستی تعریف شده افزود: برای هر کودک اوتیسم باید یک مربی تعریف شود و در هیچ اختلال دیگری برای هر کودک یک مربی تعریف نمی‌کنیم. در مراکز بهزیستی بیشتر از تعداد کودکان مبتلا به اوتیسم کادر درمانی و خدماتی وجود دارد. به همین دلیل کسانی که مسئولیت اجتماعی دارند باید به این فضا وارد شده و فضای فرهنگی ایجاد کنند. در حال حاضر 12 مرکز اوتیسم در استان وجود دارد که به 460 کودک مبتلا به این اختلال خدمت می‌کند اما این تعداد به هیچ عنوان کافی نیست. در حال حاضر به 50 تا 60 کودک یارانه پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: مداخلات اوتیسم به روز بستگی دارد و یک روز تشخیص زودتر می‌تواند اثرگذار باشد. درست است که مبتلایان به اوتیسم در برخی شاخص‌ها به توانمندی افراد سالم نمی‌رسند اما می‌توانند یک زندگی بدون آسیب و بدون وابستگی داشته باشند.

فرشاد یادآور شد: همین امروز در اصفهان یک فوق لیسانس تاریخ وجود دارد که مبتلا به اوتیسم است. این می‌تواند مصداقی برای خانواده‌هایی باشد که یک مبتلا به اوتیسم داشته و از درمان ناامید هستند.
 


کد مطلب: 45194

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45194/اوتیسم-گران

میگنا
  https://www.migna.ir