جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ / ۲۲:۵۹
کد مطلب: 45260
۱

كشف ژن کابوس و رویا‌های شیرین

كشف ژن کابوس و رویا‌های شیرین
میگنا: کارشناسان به تازگی موفق به کشف ژن‌های کنترل خواب عمیق شدند که سبب دیدن خواب‌های شیرین یا کابوس‌های ترسناک در افراد می‌شود.

محققان امیدوار هستند درادامه پژوهش‌های خود بتوانند ژن عامل دیدن کابوس‌های شبانه را غیرفعال کنند و به این ترتیب مشکل میلیون‌ها نفر در دنیا که شب‌ها خواب‌های ترسناک می‌بینند، برطرف شود.
 
دربسیاری از بیماری و اختلال‌های روانی افراد شب‌ها خواب‌های ترسناک می‌بینند که سبب بی خوابی، بدخوابی، ترس ازخواب و تشدید بیماری در آن‌ها می‌شود.

دو ژن کشف شده درمرحله رویابینی حرکت سریع چشم (حالت REM) را کنترل می‌کنند. دیدن رویا یا کابوس درانسان‌ها و سایر پستانداران در حالت REM روی می‌دهد.

کارشناسان با غیرفعال کردن دو ژن عامل ایجاد حالت REM موفق به کنترل خواب درموش‌های آزمایشگاهی شده‌اند.
وجود حالت REM برای افزایش سلامت و تقویت حافظه در انسان‌ها بسیار ضروری است و کارشناسان در تلاش برای کنترل کابوس‌های ترسناک شبانه هستند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بی خوابی و دیدن کابوس‌های شبانه امکان دارد ریشه روانی داشته باشد. نگرانی، استرس، وجدان ناراحت، سندرم شوک پس از حادثه، مصرف برخی داروها، زیاده روی درمصرف خوراک به ویژه در وعده شام، گرما یا سرمای بیش از اندازه اتاق خواب، ابتلا به برخی بیماری‌ها، خاطره‌های تلخ و ترسناک، تنش و نگرانی در طول روز درمحل کار یا تحصیل، سابقه ژنتیکی دیدن خواب‌های ترسناک در خانواده همگی می‌تواند سبب کابوس‌های شبانه شود.
این کابوس‌ها بیشتر برگرفته از ضمیر ناخودآگاه افراد هستند، برخی افراد کابوس‌های شبانه خود را به یاد می‌آورند و درمواردی دوباره این کابوس را می‌بینند.

دانشمندان در یک مطالعه به بررسی کیفیت خواب بین داوطلبان با استفاده از داروی خواب آور و دارونما پرداخته و دریافتند بی خوابی دربیشتر موارد به دلیل ذهنیت فرد روی می‌دهد. برخی افراد به طور متوسط ۴ ساعت درشبانه روز استراحت می‌کنند و این میزان برای سلامت آن‌ها کافی است درحالی که عده دیگر نیاز به هفت الی هشت ساعت خواب شبانه برای به دست آوردن سلامت دارند.

کارشناسان با دستکاری ژنتیکی موش‌های آزمایشگاهی و حذف ژن‌های فعال کننده رویا موفق به کنترل رویا و خواب عمیق در آن‌ها شده‌اند.

محققان امیدوار هستند در آینده این کشف بتوانند راهکاری پیش روی محققان برای کمک به درمان و توقف دیدن کابوس شبانه در افراد به وجود آورند.
منبع:Dailymail
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.