شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ مهر ۱۳۹۷ / ۰۷:۲۸
کد مطلب: 45475
۱
صف زایمان

صف "سزارین" در تاریخ لاکچری 97/7/7

صف "سزارین" در تاریخ لاکچری 97/7/7
میگنا: روز 97/7/7 است و به دلیل شیک بودن تاریخ، بسیاری مادران از هفته‌های قبل در صف انتظار قرار گرفتند تا نوزادشان در آن روز متولد شود. از طرفی برخی پدر و مادرها به دلیل اینکه سه عدد هفت در تاریخ امروز وجود دارد و هفت را عدد خوش شانسی می دانند، اصرار دارند که نوزادشان امروز متولد شود. 
 
«فرزندم در تاریخ 96/6/6 به دنیا آمده است»، «تاریخ تولد فرزندم 97/7/7 است» اینها جملاتی است که برخی والدین و مادران باردار با افتخار آن را بیان می کنند، مد جدیدی که یکی دو سالی است باب شده و والدین به دنبال تولد فرزندشان در تاریخ تولد شیک و خاص هستند، برخی تاریخ های رُند را انتخاب می کنند و برخی والدین به دنبال آن هستند که هر طور شده نوزادشان در روزی که خودشان متولد شده اند یا در روزی مانند سالگرد ازدواجشان به دنیا بیاید و این  فرای همه مدهای لاکچری بازها از جمله تزئین اتاق زایمان مادر باردار است.
 
متاسفانه این انتخاب های لاکچری در بین والدین امروزی به عاملی برای تفاخر تبدیل شده است و پدر و مادرها سلامت نوزادشان را فدای تاریخ تولد شیک و رّند می کنند تا جایی که این مسئله واکنش معاون بهداشت وزیربهداشت را در پی داشت و آن را فاجعه نامید.
 
 
صف کشیدن پشت اتاق عمل، برای زایمان کودکانی که قرارست تاریخ تولدشان ۹۷/۷/۷ شود!
اعظم‌السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان درباره خبر ازدحام در برخی بیمارستان‌ها به منظور زایمان زودرس در تاریخ 7/7/1397 گفته است: «متأسفانه در دو سه سال اخیر تغییر فرهنگی در کشور ایجاد شده است که والدین دوست دارند تاریخ تولد نوزادشان در روز ویژه‌ای باشد «کودکمان در یک تاریخ خاص به‌دنیا بیاید».

۷ مهر ۹۷ یکی از آن تاریخ‌های خاص است که باعث شده امروز گروهی از مادران پشت اتاق‌های عمل صف بکشند و فرزند خود را در این روز به دنیا بیاورند تا تاریخ تولد کودکان آنها رند شود. اتفاقی که نمونه آن‌را در ششم شهریور ماه سال ۱۳۹۶ نیز شاهد بودیم و علاوه بر تحلیل‌های اجتماعی این اصرار عجیب، خطراتی را متوجه سلامت نوزاد داشته باشد. چرا که تولد زودهنگام یا دیر هنگام کودک یکی از مهمترین مسايلی است که می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را تهدید کند.

در همین زمینه، اعظم السادات موسوی، رئیس انجمن متخصصین زنان درباره خبر ازدحام در برخی بیمارستان‌ها به منظور زایمان زودرس در تاریخ 7/7/1397 گفته است: «متأسفانه در دو سه سال اخیر تغییر فرهنگی در کشور ایجاد شده است که والدین دوست دارند تاریخ تولد نوزادشان در روز ویژه‌ای باشد. این مسئله در سال گذشته بسیار مشاهده شده ما تلاش کردیم فرهنگ‌سازی کنیم و از متخصصان زنان درخواست کردیم که زیر بار فشار خانواده‌ها برای زایمان زودرس در تاریخ خاص نروند. وقتی زایمان در زمان فیزیولوژیک خود شروع می‌شود جنین تکامل پیدا کرده است و بر اثر درد ماده‌ای در خون مادر ترشح و موجب تکامل ریه جنین می‌شود. انقباضات شکمی مادر در زمان زایمان فیزیولوژیکی به تخلیه آب ریه جنین کمک می‌کند و نوزاد با شرایط بهتری متولد می‌شود. وقتی اجازه داده نشود که پروسه فیزیولوژیک زایمان اتفاق بیفتد اختلالات تنفسی پس از تولد در نوزاد به وجود می‌آید و نیاز است که نوزاد را به دلیل نارس بودن در دستگاه قرار داد. از خانواده‌ها و به ویژه مادران باردار درخواست می‌کنیم سلامت نوزاد را فدای تولد در تاریخ شیک و قشنگ نکنند.»

همچنین علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت پیش از این با تشریح اقدامات و استراتژی‌های وزارت بهداشت در راستای ترویج تغذیه با شیر مادر، گفته است: «متاسفانه مشکلی که در برخی جوامع به ظاهر مترقی می‌بینیم این است که افراد تمایل دارند تاریخ زایمان نوزادشان را تغییر دهند و مثلا طبق روز ازدواج یا تاریخ دیگری که مد نظرشان است، زایمان را تنظیم کنند. به همین دلیل مثلا اگر قرار است کودک‌شان در ۹۷.۷.۲۰ متولد شود، طوری برنامه ریزی می‌کنند که به صورت سزارین نوزاد را در ۹۷.۷.۷ به دنیا آورند تا تاریخ تولد جالبی شود، اما این کار فاجعه است و واقعا اینطور رفتار کردن با سلامت نوزادان و نسل آینده کشور نگران کننده است. باید توجه کرد که دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد دران‌آی‌سی‌یو و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و واقعا باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم.»

او با بیان اینکه یکی از معضلات ما در این حوزه بالا بودن میزان سزارین در کشور است، گفته است: «هر چند که با اقدامات انجام شده در راستای ترویج زایمان طبیعی، شاهد کاهش ۷ تا ۸ درصدی سزارین بوده‌ایم، اما هنوز به نقطه ایده‌آل در این زمینه نرسیده‌ایم. باید بدانیم که زایمان طبیعی منجر به ترشح هورمون‌های خاصی می‌شود که بر میزان، کیفیت و تداوم شیردهی تاثیرگذارند. »


 
صف "سزارین" در بیمارستان‌های خصوصی برای تولدهای تقویمی
معاون بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: باید توجه کرد که دستکاری در تاریخ زایمان‌ها، میزان بستری نوزاد در NICU و حتی مرگ نوزادان را افزایش می‌دهد و واقعا باید خانواده‌ها را از این کار منع کنیم. 
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این باره گفت: در بیمارستان‌های دولتی مطابق بخش نامه وزارت بهداشت اینکه نوزاد با عمل سزارین متولد شود در انتخاب والدین نیست.
 
مژگان جزی زاده کریمی درباره خبر‌های منتشره از صف‌های سزارین برای تاریخ ۹۷/۰۷/۰۷ در برخی بیمارستان‌ها گفت: در بیمارستان‌های دولتی مطابق بخش نامه وزارت بهداشت اینکه نوزاد با عمل سزارین متولد شود در انتخاب والدین نیست و شروطی برای این کار تعریف شده است، اما در بیمارستان‌های خصوصی والدین می‌توانند نحوه تولد و یا حتی تاریخ‌های نزدیک به زمان تولد را انتخاب کنند.
 
او افزود: بطور کلی در بیمارستان‌های دولتی اصل بر زایمان طبیعی است و تنها وقتی سزارین انجام می‌شود که زایمان اول مادر سزارین باشد و با تأیید تیم پزشکی در شرایط ضروری جراحی سزارین برای تولد نوزاد انجام می‌شود.
 
جزی زاده کریمی گفت: ممکن است برخی خانواده‌ها در پی پیروی از مد یا کلاس گذاشتن بخواهند تاریخ تولد نوزاد خود را در بیمارستان‌های خصوصی چند روز عقب یا جلو بیاندازند، ولی در بیمارستان دولتی به طور کلی سزارین تحت شروط خاصی انجام می‌گیرد.
 
او افزود: در پیگیری‌هایی که ما از بیمارستان‌های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی داشتیم، امروز هیچ تغییر خاصی در تعداد زایمان‌ها با جراحی سزارین وجود نداشته است.

 
صف "سزارین" در بیمارستان‌های خصوصی برای تولدهای تقویمی
معاون کل وزارت بهداشت از افزایش زایمان سزارین در برخی تاریخ‌های خاص در بیمارستان‌های خصوصی انتقاد و عوارض زایمان زودرس را تشریح کرد.
 

دکتر ایرج حریرچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تمایل والدین برای تولد نوزادشان در برخی تاریخ‌های خاص، گفت: متاسفانه در تاریخ‌های خاص مثل 96.6.6 و بعضی روزهای مناسبتی، آمار سزارین در کشور بنا به درخواست بعضی خانواده‌ها و اجابت بعضی متخصصین در بعضی بیمارستان‌های خصوصی به طرز قابل توجهی از چند 10 درصد حتی تا چند برابر بالا می‌رود.

وی با اشاره به آمار زایمان سزارین در کشور و همچنین رایگان کردن زایمان طبیعی در قالب طرح تحول نظام سلامت به منظور ترویج این روش زایمانی، افزود: متاسفانه با وجود اقدامات انجام شده، نسبت زایمان سزارین در کشور ما هنوز نسبت به استاندارد های علمی بسیار بالاست و حدود 49 درصد زایمان‌ها را شامل می‌شود. اقدامات فرهنگی انجام شده برای خانواده‌ها و همچنین برنامه‌های آموزشی لحاظ شده برای پزشکان، پاسخ زیادی حاصل نکرده و همچنان نسبت زایمان سزارین در کشور بالاتر از استانداردهای علمی است.

حریرچی ضمن اشاره به مزایای زایمان به روش طبیعی، گفت: بیشترین تکامل مغزی جنین در چند هفته آخر حاملگی است و این درحالیست که در کشور ما به طور میانگین در 38 هفتگی سزارین انجام می‌شود و به این ترتیب جنین، دو هفته از رشد مغزی محروم می‌شود. همچنین در صورت تمایل والدین به تولد نوزاد در تاریخی خاص یا روزهای مناسبتی، به دلیل سزارین زودرس، نوزادان بیشتر در معرض نارسایی تنفسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این خود مادر نیز دچار عوارض متعدد جراحی، بیهوشی و طبی می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های وزارت بهداشت در بحث بازسازی بلوک‌های زایمانی و زایشگاه‌ها و ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران و همچنین حذف فرانشیز زایمان طبیعی و رایگان شدن آن در قالب طرح تحول و همچنین در جهت تشویق این روش زایمانی، همچنان به قوت خود باقی است. بهتر است خانواده‌ها نیز با اصرار بر تولد نوزادشان در تاریخی خاص، سلامت خود و کودک‌شان را در معرض خطر قرار ندهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!