شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۳ مهر ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۳
کد مطلب: 45509
۱
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:

اختیار پذیرش دانشجوی انتقالی به دانشکده‌ها واگذار شد

اختیار پذیرش دانشجوی انتقالی به دانشکده‌ها واگذار شد
میگنا: دکتر سیدامیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تحریم و نوسانات ارزی در کشور، عنوان کرد: به دنبال نوسانات نرخ ارز، موج عظیمی از تقاضا برای انتقال دنشجو از دانشگاههای خارج به سمت داخل کشور اتفاق افتاد. در این راستا، وزارت بهداشت به عنوان دستگاهی پاسخگو، پیشنهاداتی مبنی بر تسهیل شرایط انتقال این دسته از دانشجویان در شورای عالی برنامه ریزی مطرح و مصوب کرد.

عضو شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی کشور، کاهش تعداد واحدهای حدنصاب برای انتقال را از شرایط تسهیل شده بیان کرد و ادامه داد: به عنوان نمونه واحدهای حدنصاب از 72 به 36 واحد کاهش یافت که همین مساله موج تقاضاها را تشدید کرد. بر اساس این مصوبه دانشگاه های دولتی و آزاد برای پذیرش دانشجویان انتقالی با استفاده از ظرفیت مازاد و در ازای دریافت شهریه مجاز شدند.

وی ادمه داد: البته تغییراتی نیز در شیوه انتقال دانشجویان از ژانویه 2019 (دی ماه 97) به بعد در شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت تصویب شده  که طی آن انتقال دانشجو تنها در پایان هر مقطع تحصیلی امکانپذیر است، بنابراین دانشجو و خانواده ها باید نسبت به این مساله آگاه بوده و فریب دلالان و برخی آژانس های غیرمجاز انتقال دانشجو را نخورند.

دکتر ضیایی با بیان اینکه بر اساس مصوبه سال گذشته وزارت بهداشت، انتقال دانشجو تنها از دانشگاههای علوم پزشکی دارای رتبه زیر 700 ، امکانپذیر است، تصریح کرد: این رتبه تقریبا مشابه رتبه دانشگاه شهیدبهشتی است و شرایط مناسبی از نظر علمی و اعتبار دانشگاه برای انتقال دانشجو مهیا می کند. بر این اساس دانشجویان انتقالی باید پس از انتقال، معادل ریالی همان میزان شهریه دانشگاه مبدأ را در دانشگاه داخلی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس همین مصوبه در حال مصاحبه از دانشجویان متقاضی انتقال است، عنوان کرد: البته هنوز پذیرشی صورت نگرفته، چراکه دانشگاه شهید بهشتی با توجه به رتبه و سطح علمی خود، متقاضیان دارای معدل بالا و واجد شرایط را در صورت وجود ظرفیت مازاد پذیرش خواهد کرد و با توجه به شروع ترم تحصیلی، در این ترم برای دانشگاه متقاضی وجود نداشته و برای ترم های آینده نیز اختیار پذیرش به خود دانشکده ها واگذار شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیشترین تقاضا برای انتقال در رشته دندانپزشکی است، عنوان کرد: با این حال ظرفیت دانشکده دندانپزشکی محدود است و باید سعی کنیم بدون اعمال فشار بر دانشجویان فعلی، برای پذیرش دانشجوی انتقالی و شهریه ای اقدام کنیم.

دکتر ضیایی پذیرش دانشجوی شهریه ای را در جهت بهبود وضعیت تجهیزات و امکانات دانشگاه موثر دانست و گفت: با این وجود حفظ کیفیت آموزش اولویت اول دانشگاه است و دانشجویان انتقالی نیز باید کلیه شرایط و حدنصاب های آموزشی دانشگاه را دانسته و کاملا رعایت کنند. باید بدانند که درصورت عدم کسب حدنصاب لازم در امتحانات همچون سایر دانشجویان با آنها برخورد شده و مشروط و در نهایت اخراج خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه برای جذب دانشجوی شهریهای از ظرفیت های دولتی دانشگاه کم نمی شود، تصریح کرد: هدف اصلی دانشگاه حفظ و ارتقای کیفیت و صلاحیت آموزشی است و به هیچ عنوان برند و اعتبار دانشگاه شهید بهشتی را بخاطر پول کاهش نمی دهیم.



مذاکره با هیات امنا برای تسهیل شرایط دانشجویان خارجی دانشگاه
دکتر ضیایی همچنین با اشاره به مباحثی در رابطه با وضعیت نامساعد برخی از دانشجویان خارجی دانشگاه به دلیل نوسانات ارزی، تصریح کرد: طبق مصوبه هیئت امنای دانشگاه پرداخت شهریه دانشجویان خارجی ارزی است و این دانشجویان در این رابطه با دانشگاه قرارداد دارند. با این حال برخی از آنان خواهان پرداخت ریالی شهریه هستند که این مساله اگرچه خلاف قانون است اما دانشگاه برای حفظ دانشجویان خارجی خود در حال مذاکره با هیات امنای دانشگاه برای تسهیل شرایط این دسته از دانشجویان است که نتایج تصمیمات به زودی اعلام می شود.


مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه دانشگاهها از نظر مالی تابع قوانین هیات امناها هستند، عنوان کرد: وزارت بهداشت نمی تواند در این رابطه برای دانشگاهها سیاست گذاری کند. بنابراین دانشگاه ما نیز در حال تصمیم گیری در هیات امناست و شرایط در اوایل سال تحصیلی مشخص خواهد شد. دانشگاه تمایلی به خروج دانشجویان ندارد ولی متاسفانه شرایط نیز شرایط پایداری نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند