کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دیابت؛ سهم زنانی که زود یائسه می‌شوند

فارس , 13 مهر 1397 ساعت 15:07

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، زنانی که زودتر از سنّ معمول یائسه می‌شوند، به میزان قابل توجهی در معرض دیابت نوع دوم هستند.


میگنا: به گزارش دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید که توسط محققان آمریکایی صورت گرفته نشان می‌دهد، زنانی که زودتر از سنّ معمول یائسه می‌شوند، به میزان قابل توجهی در معرض دیابت نوع دوم هستند.

یائسگی یک فرآیند بیولوژیک طبیعی و گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگر همراه با تغییرات هورمونی، فیزیکی و روانی است که به رخ دادن آن در زنان کمتر از 40 سال، یائسگی زودرس می‌گویند.

کارشناسان بهداشتی می‌گویند: مصرف برخی از داروها و یا انجام بعضی از اعمال جراحی می توانند از عوامل ایجاد یائسگی زودرس باشند.

براساس این پژوهش‌های جدید، شروع یائسگی قبل از سن 40 سالگی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در مقایسه با افرادی که پس از سن 55 سالگی یائسه می‌شوند، بیش از 50 درصد افزایش می‌دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده است، یائسگی زود هنگام با افزایش با خطر بیماریهای قلبی عروقی(CVD) مرتبط است.
براساس داده‌های منتشر شده، سن متوسط ​​شروع یائسگی در انگلیس و ایالات متحده 51 است، اما هزاران نفر در اوایل 40 سالگی و قبل آن دچار یائسگی می‌شوند.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «این اولین بررسی برای نشان دادن یائسگی و نارسایی زودرس تخمدان با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است».

میزان مبتلایان به دیابت در سال 1985 تا 30 میلیون نفر برآورد شده بود که تا سال 1995 به 135 میلیون و تا سال 2005 به 217 میلیون نفر افزایش یافت.

گفته می‌شود این افزایش عمدتاً به دلیل پیر شدن جمعیت جهان، کاهش فعالیت‌های ورزشی و افزایش نرخ چاقی است.

تا سال 2000، پنج کشوری که دارای بیشترین میزان مبتلایان به دیابت هستند عبارت از هند با 31.7 میلیون نفر، چین 20 میلیون نفر، آمریکا 17.7 میلیون نفر، اندونزی 8.4 میلیون نفر و ژاپن 6.8 میلیون نفر هستند.

سازمان بهداشت جهانی این بیماری را به عنوان بیماری همه گیر جهانی به رسمیت شناخته است.


 


کد مطلب: 45512

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45512/دیابت-سهم-زنانی-زود-یائسه-می-شوند

میگنا
  https://www.migna.ir