جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ / ۲۲:۴۳
کد مطلب: 45655
۱
‌یک دکترای روانشناسی:

افراد دارای اختلالات روانی نقش پررنگ‌تری در بروز رفتارهای خلاف قانون دارند

افراد دارای اختلالات روانی نقش پررنگ‌تری در بروز رفتارهای خلاف قانون دارند
‌دکتر داوود کردستانی، با بیان اینکه بر اساس تازه‌ترین تحقیقات افراد دارای اختلالات روانی نقش پررنگ‌تری نسبت به افراد عادی در بروز رفتارهای خلاف قانون و جرم  دارند، اظهار کرد: با توجه به‌شدت جرم این نوع اختلالات فرق می‌کند.

این استادیار دانشگاه پیام نور لرستان افزود: تحقیقات نشان می‌دهد وقتی جرائم سنگین است این مهم در بیماران اسکیزوفرنی، دارای اختلالات شخصیتی و  هذیانی بیشتر دیده می‌شود.

وقتی شدت جرائم متوسط است، افراد با اختلالات شخصیت، بیماران مانیک، اسکیزوفرنی و اختلالات هذیانی به ترتیب در مراحل بعد قرار می‌گیرند و در جرائم خفیف اختلالات شخصیت، بیماران مانیا، بیماران دوقطبی، عقب‌ماندگی ذهنی و افسردگی را می‌بینیم.

در کل جرائم افراد با اختلالات شخصیت در بیماران اسکیزوفرنی وجود دارد و نشان از رابطه‌ای بین اختلالات روانی و جرم وجود دارد که در کشورمان این یافته‌ها تا حدود زیادی نمود دارد.

کردستانی با بیان اینکه غیر از اختلالات روانی، معمولاً در افرادی که قتل مرتکب می‌شوند، یک سری رفتارهای تکانشی و اختلال در کنترل هیجانات و خشم، اختلال در روابط بین فردی، اختلالات شخصیتی به‌خصوص ضداجتماعی، شخصیت‌های اسکیزوفرنی و دوری‌گزینی و افرادی که دارای افسردگی و دوقطبی هستند را مشاهده می‌کنیم، عنوان کرد: اینکه بگوییم هرکسی اختلالاتی دارد حتماً جرمی مرتکب شود، این‌گونه نیست.

توهم و هذیانی که بیماران اسکیزوفرنی دارند آنها را وادار به انجام رفتارهایی مثل قتل و درگیری‌هایی که با افراد اجتماع داشته باشند.

این دکترای روانشناسی با بیان اینکه بیماران دوقطبی در فاز مانیا و سرخوشی قرار دارند، یادآور شد: این افراد چک‌های بی‌محل می‌کشند و یا رانندگی‌های خطرناک دارند و خارج از چارچوب خانواده  ارتباط برقرار می‌کند و این می‌تواند نمودی از حالت سرخوشی آنها باشد.

افرادی که افسردگی شدید دارند و احساس پوچی می‌کنند ممکن است به سمت خودکشی رغبت داشته باشند و یا حداقل اقدام به خودکشی کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که جرمی را مرتکب می‌شوند خیلی از آنها مستقیم یا غیرمستقیم سوءمصرف و اعتیاد به مواد مخدر دارند که یکی از عوامل این اختلالات هم سو مصرف مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه در امر پیشگیری، ارتقای بهداشت روانی، آموزش مهارت‌های زندگی از سطوح پایه و از رده پیش‌دبستانی و دبستان راهکار اساسی است، تصریح کرد: باید بتوانیم افراد را آماده کنیم تا سازگاری فردی و اجتماعی داشته باشند و بتوانند با مشکلات روزمره خود کنار بیایند.

این مدرس دانشگاه پیام نور لرستان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که وجود دارد ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه است که می‌تواند در کاهش بیماری‌های روانی، کاهش جرم و جنایت و ارتقای بهداشت روانی مؤثر باشد.

کردستانی با تأکید بر اینکه پیشگیری باید قبل از ایجاد بیماری انجام شود و تأکیدمان بر پیشگیری نوع اول است، گفت: در مرحله اول باید پیشگیری اولیه از بروز اختلال روانی صورت گیرد و در سطح دوم درزمینهٔ درمان اقدام می‌کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان با بیان اینکه با اقدامات و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌دهیم  هدف این است که از بروز اختلالات روانی که افراد را به سمت جرم سوق می‌دهد، جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: اینکه بعد از اختلالات اقدام کنیم هم هزینه‌بر است و هم کارایی آن پایین است که متأسفانه اقداماتی که در جامعه است، روی پیشگیری نوع دوم و سوم کار می‌شود که کمتر کارایی دارد.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد