جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۱
کد مطلب: 45783
۰
یک روان‌شناس:

جنب و جوش کودک را پای بیش‌فعالی نگذارید

جنب و جوش کودک را پای بیش‌فعالی نگذارید
به گزارش میگنا عباس عزیزخانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودکان عموما پرجنب و جوش هستند، ولی در بعضی کودکان این فعالیت‌ها بیش از حد عادی است که می‌تواند به دلایل مختلف از جمله نگرانی و اضطراب باشد.

این روانشناس ادامه داد: گروهی از کودکان بی‌قرار هستند، مدام صحبت می‌کنند و راجع به موضوعاتی سوال می‌پرسند که ناشی از نگرانی و اضطراب است. این گروه از کودکان مشکلاتی در محیط خانواده و رابطه با والدین دارند که با درمان گروهی خانواده توسط روانشناس کودک و نوجوان، معمولا مشکل رفع می‌شود.

وی افزود: گروه دیگر از کودکان که با نام کودکان بیش فعال،‌ کم‌تمرکز شناخته می‌شوند.‌ این سندرم، بیشتر در پسران دیده می‌شود و از 3 سالگی شروع می‌شود. اما تشخیص جدی آن از زمانی است که کودک به محیط مدرسه پا می‌گذارد و می‌توان رفتار او را در کلاس درس، مورد بررسی قرارداد.

عزیزخانی تصریح کرد: ناتوانی از یک‌جا نشستن و بی‌قراری در لحظه‌هایی که باید آرام بنشیند، قطع پی‌درپی گفت‌وگو و مکالمه‌ بزرگ‌ترها، انجام رفتارها و اعمالی که نسنجیده شناخته می‌شود، پاسخ دادن به سئوال پیش از آن‌که جمله‌ سئوال‌کننده به پایان برسد، بی‌صبری و بی‌تحملی شدید به ‌نحوی که هر آن‌چه طلب کرد، باید در همان لحظه نیز آن را دریافت کند از جمله علایم بیش‌فعالی محسوب می‌شود.

این متخصص روانشناسی تربیتی افزود: همچنین ناتوانی در پی‌گیری مطلب‌ها به ‌نحوی که بیشتر کارها را در میانه رها می‌کند، بی‌توجهی به نتیجه‌ عملی که از او سرمی‌زند، ناتوانی در کنترل احساس‌ها، فکرها و کارها و پرحرفی‌ به ‌خصوص در کلاس درس‌ از دیگر علایمی است که کودکان بیش‌فعال بروز می‌دهند.

وی با تاکید بر این‌که کودکان بیش‌فعال مدام در حال حرکت و جنب ‌و جوش بودن هستند، یادآور شد: این کودکان برای ایستادن در صف صبر و تحمل ندارند، عصبی و حساس هستند و مرتب پایین و بالا می‌پرند. علاوه بر این، بقیه دوستان‌شان را در صف هل می‌دهند، بازی بقیه‌ هم‌کلاسی‌هایشان را به هم می‌زنند و در کار آنان دخالت بی‌مورد می‌کنند.

عزیزخانی با بیان این‌که متاسفانه کودکان بیش‌فعال تکلیف‌های مدرسه را بدون توجه و دقت لازم انجام می‌دهند، تصریح کرد: «قاپیدن» وسایل و اسباب‌بازی‌های کودکان دیگر ، بی‌توجهی به قوانین و مقررات وضع‌شده در کلاس یا مدرسه، نداشتن مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط‌های اجتماعی با دیگران، گم‌کردن وسایل شخصی بر اثر بی‌مبالاتی و بی‌دقتی، همچنین از این شاخه به آن شاخه پریدن در زمانی که باید توجه خود را بر موضوعی متمرکز کند از دیگر علایم بیش‌فعالی است.

این روانشناس تاکید کرد: تشخیص اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی به این سادگی‌ها نیست و بهتر است قبل از این‌که هرگونه برچسبی به فرزندمان بزنیم، برای ملاقات با یک‌ روان‌شناس برنامه‌ریزی کنیم؛ درواقع بدون مشورت با روان‌شناس در مورد وضعیت فرزندمان تصمیم نگیریم و در حضور کودک حرفی نزنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد