پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ / ۰۶:۵۸
کد مطلب: 45785
۷
۱۴

متقاضیان آزمون‌ «پروانه اشتغال روانشناسی» همچنان منتظر بمانند

متقاضیان آزمون‌ «پروانه اشتغال روانشناسی» همچنان منتظر بمانند
میگنا: متقاضیان کسب پروانه اشتغال روانشناسی با پیشینه‌های (رشته‌های) مرتبط می‌توانند بعد از قبولی در مصاحبه‌های تخصصی سازمان نظام روانشناسی پروانه اشتغال خود را دریافت کنند، این درحالیست که متقاضیان با رشته‌های غیر مرتبط بعد از قبولی در آزمون‌های روانشناسی مجاز به شرکت در مصاحبه‌های تخصصی و در صورت قبولی، پروانه خود را دریافت می‌کنند.

بنا به مصوبه شورای مرکزی، پروانه اشتغال روانشناسان و مشاوران ورودی سال ۹۳ به بعد با پیشینه غیر مرتبط به افرادی اعطاء می‌شود که در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل شده باشند حال آنکه ورودیان با رشته های غیرمرتبط قبل از سال ۹۳ باید برای دریافت پروانه اشتغال خود در آزمون‌های علمی-حرفه‌ای شرکت و درصورت قبولی و بعد از گذراندن مصاحبه‌های تخصصی، پروانه خود را دریافت کنند.

آزمون‌های علمی-حرفه‌ای ویژه متقاضیان دریافت پروانه اشتغال با کارشناسی غیرمرتبط (غیر از روان‌ شناسی و مشاوره) هرساله به صورت سوالات چند گزینه‌ای دوبار برگزار می‌شد. این درحالیست که چهاردهمین آزمون علمی – حرفه‌ای تنها یکبار در شهریور ماه ۹۶ برگزار شد و در حال حاضر برای سال ۹۷ هنوز زمان برگزاری این آزمون‌ها مشخص نشده است در همین راستا یکی از داوطلبان این آزمون‌ها که ساکن شهرستان قم است می‌گوید: هنوز زمان برگزاری آزمون‌های روانشناسی برای رشته‌های غیرمرتبط در سال ۹۷ مشخص نشده این درحالیست که در سال‌ گذشته این آزمونها دوبار در سال برگزار می‌شد، البته هیچ‌گاه این آزمون‌ها در زمان مشخصی برگزار نمی‌شد و باید هرسال برای اطلاع از زمان برگزاری به طور مداوم سایت سازمان نظام روانشناسی را بررسی می‌کردیم.

او که تاکنون سه بار در این آزمون‌ها شرکت کرده، درباره نحوه شرکت در آزمون‌ها نیز می‌افزاید: برای شرکت در آزمون‌های روانشناسی ابتدا باید در سازمان عضویت داشته باشیم. این درحالیست که برای عضویت باید مبلغ زیادی پرداخت کرده و بعد از آن می‌توانیم برای شرکت در آزمون‌ها ثبت‌نام کنیم البته برای ثبت نام در آزمون‌ها، باز هم باید هزینه‌ای پرداخت کنیم.

در همین راستا محمدابراهیم مداحی، معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت مشخص نبودن زمان برگزاری آزمون‌های علمی- حرفه‌ای پروانه اشتغال روانشناسی می‌گوید: این آزمون‌ها به طور معمول باید سالیانه یکبار برگزار شود، با این حال اما در بعضی از سال‌ها به دلیل تعداد زیاد متقاضیان این آزمون‌ها دو بار برگزار می‌شد. در همین راستا بنابر مصوبه شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی در سال ۹۶ ،ورودی‌های قبل از سال ۹۳ که در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی و مشاوره دارای لیسانس غیرمرتبط هستند می‌توانستند برای کسب پروانه اشتغال خود در این آزمون‌ها شرکت کنند.


شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی هنوز مصوبه‌ای برای برگزاری آزمونهای سال ۹۷ ابلاغ نکرده است
شرطی که برای دریافت پروانه ورودیهای قبل و بعد از سال ۹۳ تعیین شد

به گفته معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای برگزاری آزمون‌های کسب پروانه در سال ۹۷ شورای مرکزی باید مجددا مصوبه ارائه کند و تا زمانی که در این زمینه مصوبه جدیدی ارائه نشود، ‌نمی‌توان دوباره آزمونی برگزار کرد.

وی می‌افزاید: در همین راستا سازمان نظام روانشناسی از شورای مرکزی درخواست کرده برگزاری یا عدم برگزاری آزمون در سال جاری را اعلام کند. همچنین لازم است در آیین‌نامه مربوطه تکلیف و صلاحیت متقاضیانی که چندبار در  آزمون‌ها شرکت کرده و قبول نشده‌اند مشخص شود که چنین افرادی صلاحیت لازم برای کسب پروانه را دارند یا خیر؟.

وی با بیان اینکه درباره این آزمون‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد می‌گوید: طبق اصول و قوانین نباید آزمون‌های پروانه اشتغال روانشناسی برای متقاضیان با پیشینه غیر مرتبط برگزار شود، زیرا در قانون سازمان نظام روانشناسی اینطور نوشته شده که «متقاضیان کسب پروانه باید فوق لیسانس روانشناسی داشته باشند» همچنین  گفته نشده افراد قبل از آن (فوق‌لیسانس) در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اند لذا باید همه متقاضیان بدون آزمون و در صورت قبولی در مصاحبه‌های تخصصی پروانه خود را دریافت کنند؛ اما عده دیگری از کارشناسان معتقدند که برخی به دلیل مرتبط نبودن مدرک تحصیلی خود با رشته روانشناسی از گستره علمی لازم برخوردار نیستند و باید با شرکت در این آزمون‌ها توان علمی‌شان مورد ارزیابی قرار گیرد بنابراین به دلیل وجود اختلاف نظرهای مختلف، بر اساس مصوبه شورای مرکزی، ورودی‌های قبل از سال ۹۳ باید در این آزمون‌ها شرکت کنند و فارغ التحصیلان رشته‌های روانشناسی غیر مرتبط از سال ۹۳ به بعد باید برای کسب پروانه دارای دو مدرک متوالی روانشناسی مثلا فوق‌لیسانس و دکترای روانشناسی باشند.


قبولی حداکثر ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان آزمونهای کسب پروانه اشتغال روانشناسی
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۵۰۰ نفر در سراسر کشور در آزمون‌های علمی- حرفه‌ای پروانه اشتغال روانشناسی شرکت می‌کنند می‌افزاید: درصد قبولی متقاضیان در این آزمونها حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد است که این میزان در رشته‌های مختلف روانشناسی متغیر است.

طرح "آزمون‌ جامع" در دست شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی
معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در همین راستا از ارائه طرح آزمون‌های بورد تخصصی به شورای مرکزی خبر داد و گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح در شورای مرکزی، همه متقاضیان کسب پروانه روانشناسی می‌توانند در سه تاکسینومی تخصصی مبانی نظری و تئوری‌های درمان در روانشناسی و مشاوره، تشخیص، درمان و تکنیک‌های درمانی( عملی) آزمون دهند؛ همچنین در این طرح متقاضیان بعد از قبولی در این آزمون‌ها از نظر روانی مورد معاینه قرار می‌گیرند تا مشخص شود فرد ویژگی‌های لازم را به عنوان یک روانشناس مورد تایید سازمان دارد؟.

مداحی معتقد است که اجرای این طرح سختی مصاحبه‌های تخصصی و تعداد پشت نوبتی‌های مصاحبه‌ها را کاهش خواهد داد چرا که بیش از ۷۰ درصد از مسائل مصاحبه در این آزمون‌ها لحاظ شده است.

وی ادامه می‌دهد: پیش نویس این طرح در ۲۰ جلسه با حضور صاحب‌نظران و اساتید نوشته و به شورای مرکزی ارائه شد که در صورت تصویب  پیش بینی می‌شود همه مشکلات در این زمینه برطرف شود.

چرا زمان درخواست انجام مصاحبه‌های تخصصی طولانی می‌شود؟
به گزارش ایسنا، درحالیکه داوطلبان کسب پروانه باید برای دریافت پروانه خود در مصاحبه‌های تخصصی قبول شوند یکی از متقاضیان کسب پروانه روانشناسی بالینی از طولانی شدن زمان درخواست مصاحبه‌اش شکایت دارد و می‌گوید: دو سال است که برای شرکت در مصاحبه‌های تخصصی پشت نوبت مانده و تاکنون چندین بار برای اعلام وضعیت پرونده به صورت حضوری به سازمان رفته‌ام اما هنوز زمان مشخصی برای مصاحبه‌ام اعلام نشده است. معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این‌باره اینطور توضیح می‌دهد: متقاضیان باید بعد از تشکیل پرونده بر مبنای نوع رشته برای مصاحبه‌ تخصصی در کمیسیون مربوطه در نوبت قرار بگیرند تا برای مصاحبه دعوت شوند این در حالیست که امکان دارد متقاضیان برخی از رشته‌ها به دلیل تعداد زیاد داوطلبان، زمان بیشتری پشت نوبت باشند.همچنین در برخی از کمیسیون‌ها فاصله زمانی کوتاهی میان  مصاحبه‌ها ایجاد می‌کنند.
 

 برگزاری آزمون‌های کسب پروانه روانشناسی در استان‌ها توجیهی ندارد
درحالیکه برخی از متمرکز بودن برگزاری آزمون‌های کسب پروانه در تهران شکایت دارند، معتقدند که هیچ نظارت و مدیریتی بر نحوه اجرای آزمونها نمی‌شود حال آنکه امکان برگزاری این آزمون‌ها در استان‌هایی که دارای شورای این سازمان هستند نیز وجود دارد، مداحی در این زمینه نیز می‌گوید: باتوجه به اینکه تعداد متقاضیان این آزمون‌ها کمتر از هزار نفر است، توجیهی برای برگزاری آن در همه استان‌ها وجود ندارد چراکه نظارت بر نحوه اجرای آزمون‌ها نیز سخت خواهد شد. همچنین بسیاری از استان‌ها یا شورایی ندارند و یا شورای آنها از قدرت و کیفیت لازم برخوردار نیست. به طور حتم درصورت تقویت زیرساخت‌های شورای استان‌ها نه تنها برگزاری آزمون بلکه صدور پروانه‌ها نیز به شورای هر استان واگذار خواهد شد.

معاون آموزشی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در ادامه درباره نحوه طراحی سوالات این آزمون‌ها نیز گفت: در هر رشته گروهی از صاحب‌نظران و اساتید در سراسر کشور بعد از طراحی سوال‌های مورد نظر سوالات خود را برای سازمان ارسال می‌کنند، از بین آنها سوال‌های استاندارد و مورد تایید سازمان انتخاب شده و گروه روان‌سنجان بعد از بررسی اعتبار سوالات، آنها را به صورت محرمانه در قرنطینه تا روز آزمون نگهداری می‌کنند.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهران
Iran, Islamic Republic of
برگزاری آزمون‌ جامع کسب پروانه روانشناسی هیچ توجیه علمی ندارد . و نباید به هر کسی که 30 سالگی هوس کرد که بعنوان روانشناس کار کند صرف گرفتن یک امتحان تستی و خواندن منابع و محفوظات طوطی وار پروانه فعالیت داد. این حق کسانی است که از 20سالگی برای روانشناس شدن برنامه ریزی کردن و تحصیلات مرتبط دارند. تنها باید کسانی جواز کار داشته باشند که حداقل در دو مقطع تحصیلی دارای رشته های مرتبط روانشناسی باشند نه اینکه کسی که دارای لیسانس گرافیک و فوق لیسانس مشاوره است بیاید و وارد فیلد درمان شود. مثل سازمان نظام پزشکی که کسی که مرزبندی دارد. مگر دانشجو تا اخر عمر در خارج دانشگاه هم باید امتحان دهد. چقدر کنکور ملت دارن از استرس سرطان می گیرن اینا فقط فکر امتحان گرفتن هستند اسم شونم گذاشتن روانشناس!!! آقای مداحی گویا اصلا توجیه نیستن . رواندرمانی یک بحث تخصصی است . وقتی شما این استدلال را می آورید که امتحان جامع باید گرفت خب وزارت بهداشت حق دارد تلاش کند رشته روانشناسی بالینی را از سایر رشته ها جدا کند . ضمنا سازمان نظام اصلا به مرزبندی علمی اعتقادی ندارد و فرقی بین روانشناسی و مشاوره قائل نیست . همه رواندرماتنی می کنند . در صورتیکه کار مشاور درمان نیست .بلکه کمک به فرد در انتخاب بهترین تصمیم گیری است. رواندرمانی بحثش جداست باید حداقل یک مقطع بالینی خوانده باشید
به مهران
Iran, Islamic Republic of
برادرم ،خب پس شمایی که لیسانست مرتبط بوده مسلط به روانشناسی وبرنامه ریزی از20سالگی و....داشتی نباید از دادن امتحان بهراسید واینهمه نق نقونباشید وکمی تفکرمثبت داشته باشید
عالی است
Iran, Islamic Republic of
برگزاری آزمون جامع ایده بسیار عالی و علمی می باشد ،چون همه روانشناسان را دربرمی گیرد و سطح علمی همه روانشناسان را محک میزند چون متاسفانه هم در میان روانشناسان با کارشناسی مرتبط و هم کارشناسی غیرمرتبط ،افرادی با معلومات ودانش تخصصی پایین وجود دارد.باتشکر از سازمان روانشناسی به خاطر طرح آزمون جامع.
مهران2
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در كشور ما روانشناسي اينقدر بي صاحاب و بي در و پيكر شده كه هر كسي با هررشته اي بدون در نظر گرفتن جوانب تخصصي آن و كارشناسي كردن و با هر تحصيلاتي وارد اين عرصه مي شود كه اداي درمانگران و ناجيان را در بياورند. علت مخالفت بنده با اخذ آزمون جامع اينست كه متولي اموزش و آزمون دانشگاهها هستند و اساتيد بايد دانشجوي روانشناسي را براي فعاليت حرفه اي در آينده تربيت كنند و اگر آزمون جامع كه نه استاندارد سئوالات و نه تصحيح آن رعايت ميشه باب بشه يك فرد بالاي 40سالگي بايد دنبال تهيه كتاب و منابع و خريد و فروش سئوالات و شركت در كلاسهاي كنكور باشه و دكاني ميشه براي بعضي موسسات سودجو و يا موسسات برخي اساتيد و انتشاراتي ها. و ضمنا دو استاد خاص طراح سئوال مي شوند و هي از قبل اين براي خود درامدزايي مي كنند . مثل اين مي مونه كسي تو دانشگاه پزشكي نخونده باشه بعد با ليسانس رياضي يا تاريخ بره تو ـآموزشگاههاي بيرون دوره ببينه و بعدش سازمان نظام پزشكي بياد براي آنها به صرف قبولي در امتحان جامع مجوز فعاليت بده و گند بزنن به بهداشت رواني جامعه. ولي با مصاحبه علمي تخصصي موافقم. تا طرفي كه لكنت داشته باشه معلوم بشه. يا مدل درماني اش خارج از عرف جامعه است يا خير. كسي بايد داراي مجوز باشد كه حداقل داراي كارشناسي و كارشناسي ارشد مرتبط باشه يعني اگه فرد داراي ليسانس و فوق ليسانس زيست شناسي يا مهندسي است يلند نشود بيايد بصرف گرفتن يك مدرك دانشگاه ازاد از واحد مثلا علي آباد كتول و قبولي در امتحان جامع جاي كسي را بگيرد كه در دوره ليسانس 140واحد و در دوره ارشد 32 واحد تخصصي پاس كرده است. شايد اين فرد با توجه به تاهل و مخارج زندگي صلاح نمي داند برود در شهري 300كيلومتر ونورتر 85ميليون شهريه بدهد و يك تكه كاغذ بخرد به نام مدرك از دانشگاه آزاد و وارد رقابت با دانشجويان تخصصي رشته شود ايا اسم اين عدالت است.چرا از سازمان نظام پرستاري يا پزشكي ياد الگو نمي گيريد . آيا انها ازمون جامع دارند؟ يك مشت دلال نشستن واسه بقيه تصميم مي گيرند انشالله دستگاههاي دولتي مثل وزارت بهداشت و بهزيستي متولي روانشناسي كشور شوند نه يك سازمان خصوصي كه در درون خود با چالش ها و اختلافات زيادي روبرو است. و بيشتر شبيه مشاوره املاك اداره مي شود
Iran, Islamic Republic of
حرص نخور،شیرت خشک میشه
Iran, Islamic Republic of
برگزاري آزمون جامع زماني ايده آل است كه خود اساتيد معروف كه سال ها پيش بدون مصاحبه و آزمون مجوز فعاليت گرفتن هم بيان مثل بقيه تو ازمون مثل ديگران شركت كنند. نه اينكه استرس آزمون را فقط براي نسل جديد وارد كنند چون خودشان داراي امنيت شغلي هستند عضو هيات علمي كه هستند حقوق و مزايا دارند بازم جاي بقيه فارغ التحصيلان روانشناسي را اشغال مي كنند و در مراكز خود از هر نفر 150 هزار تومان مي گيرند و ول كنن پول نيستند. آزمون جامع بايد براي همه باشه . هر ده سال يكبار همه اساتيد شركت كنند . خود آقايان مداحي -شفيع ابادي- اللهياري و .... بيان سرجلسه سه ساعت بشينن آزمون بدن اگه راست ميگن. اينا فكر كردن ما تا اخر عمر بايد شاگردشون باشيم . آفتابه و لگن هفت دست- شام و ناهار هيچي كه ميگن همينه.
Iran, Islamic Republic of
ملاک ارزیابی متخصصین روانشناسی ،معلومات تخصصیشان است ،طرح آزمون جامع که آقای مداحی فرمودند ،بسیار ثمربخش وتاثیرگذار است
Iran, Islamic Republic of
معلومه ليسانس و فوق ليسانس علوم تربيتي يا دامپروري داري و از مصاحبه حضوري مي ترسي خخخخخخخ
مشاور تخصصی
Iran, Islamic Republic of
خب وقتی اینهمه فارغ التحصیل مرتبط روانشناسی وجود داره چه لزومی داره که سازمان خودشو درگیر افراد غیر مرتبط کنه. خب به کار اعضاش بپردازه. عجب زمانه ای شده جل الخالق....
Iran, Islamic Republic of
یک کلوم ازمادرعروس
Iran, Islamic Republic of
تاسف بر شما که ادب را از خانواده تون به ارث نبردین.
Iran, Islamic Republic of
مادر عروس چه کلمه ایست؟ ادب ندارید لااقل سکوت کنید.
آقا یک سوال ، ما هم که لیسانس و فوق لیسانس روانشناسی هستیم هم باید امتحان بدیم مثل غیر مرتبط ها یا فقط همون مصاحبه در کمسیون هست؟؟
Iran, Islamic Republic of
خیر. شما عزیز در مصاحبه شرکت کنید کافیه. موید باشید همکار خوبم. من مصاحبه رفته ام. بسیار عادی و طبیعی باشید و از حیطه هایی که اشراف دارید بگین مصاحبه کنن.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .