جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۶:۴۰
کد مطلب: 4589
۰

40 درصد کودکان به عادت ناخن جویدن مبتلا هستند

ناخن جویدن شایع‌ترین عادت رفتاری در کودکان است و بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود 40 درصد از کودکان 4 تا 6 ساله به این عادت مبتلا هستند.
به گزارش مهر، دکتر قاسم دستجردی با بیان این مطلب افزود: گرچه عادت ناخن جویدن با افزایش سن کاهش می‌یابد ولی این عادت در سنین دبیرستان و حتی جوانی نیز دیده می‌شود. به عبارتی ناخن جویدن در بین حدود یک چهارم دانش آموزان دبیرستانی و20 درصد جوانان شایع است. وی درباره عوامل مستعد کننده این عادت در کودکان اظهار کرد: در برخی موارد هیجانات و اضطراب‌های کودک باعث انجام عمل ناخن جویدن در کودک می‌شود و گاهی کودک این عمل را برای ابراز دلخوری‌ها و دلواپسی‌هایش انجام می‌دهد. وی الگوبرداری و یادگیری از اطرافیان را از دیگر عوامل مستعد کننده این اختلال در کودکان دانست و گفت: برخورد اطرافیان با این نوع عادت در کودک، سبب کاهش اعتماد به نفس و در نهایت بروز عوارض عدیده در بزرگسالی می‌شود. دکتر دستجردی خاطرنشان کرد: اولین گام برای بهبود این عادت در کودک، جستجوی زمان و مکانی است که این عمل اتفاق افتاده که باید اقدامات درمانی صورت پذیرد. به عنوان مثال، کودک به هنگام تماشای تلویزیون، ‌رفتن به مدرسه، زمان امتحانات و یا حین تنش والدین به جویدن ناخن می‌پردازد. وی، آگاهی دادن به کودک را دومین گام جهت کاهش جویدن ناخن ذکر کرد و افزود: والدین کودک باید کودک را متوجه عمل زشتش کنند و سپس ناخن‌های سالم و زیبا را با ناخن جویده شده مقایسه کنند تا کودک به این عمل خود پی برده و درصدد کاهش آن برآید. این روانپزشک گفت: والدین می‌توانند با قرار دادن آینه مقابل کودک هنگام ناخن جویدن به کودک بفهماند که این عمل صحیحی نیست و همچنین وادار کردن کودک به نقاشی کشیدن، بازی با دیگر کودکان و قرار دادن وسیله‌ مورد نظر کودک در دستانش را از جمله راه های کاهش ناخن جویدن در کودکان عنوان کرد. دکتر دستجردی افزود: والدین کودک می‌توانند با مرتب و صاف کردن و همچنین گرفتن ناخن کودک، این عادت را در وی کاهش دهند زیرا وجود ناهمواری‌ها و برجستگی ناخن سبب تحریک کودک به عمل ناخن جویدن می‌شود. این روانپزشک، دادن پاداش و جایزه به کودک در قبال پیشرفت‌های وی،‌ چسب زدن به انگشتان کودک را از دیگر روش‌های کاهش عادت ناخن جویدن در کودکان برشمرد. وی توجه به علل مستعد کننده این عادت در کودک، عدم تنبیه بدنی و سرزنش و تحقیر کودک، استفاده نکردن از مواد تلخ و تغذیه به انگشت کودک، استفاده از کلمات رمز و رفتار سمبولیک توسط والدین را از نکات مورد توجه والدین در این خصوص عنوان کرد. این متخصص اعصاب و روان با تاکید بر رفع عادت ناخن جویدن در کودکان گفت:‌ ناخن جویدن می‌تواند سبب عوارضی از جمله عفونت در ناخن‌ کودک شود و والدین می‌توانند با ابراز ناآگاهی نسبت به کودک و عمل ناخن جویدنش او را از این کار باز دارند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!