پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۳
کد مطلب: 45894
۳

چرا نگرش منفی اغلب بر نگرش مثبت پیروز است؟

چرا نگرش منفی اغلب بر نگرش مثبت پیروز است؟
میگنا: روان شناسی مثبت نگر شاخه جدیدی از علم روان شناسی است که شیوه تمرکز مثبت ذهن فرد را که موجب حذف تفکرات و عواطف منفی و مخرب می شود، بیان می کند. در این علم فرد می تواند توانایی ها و عملکردهای مثبت خود مانند خوش بینی و امید به آینده را افزایش دهد.

دکتر «گوهریسنا انزانی» روان شناس نکاتی را در این باره گفته که در ادامه خواهید خواند.

1- مزایای مثبت اندیشی در زندگی چیست؟
نگرش انسان به زندگی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارد. در این بین نگرش مثبت از مهم ترین عواملی است که در رشد زندگی و روان انسان ها موثر است به طوری که حتی ادیان آسمانی هم به این گونه مباحث روان شناختی مانند رشد استعدادهای عظیم انسانی تاکید دارند.
در ضمن مثبت اندیشی باعث افزایش اعتماد به نفس، کاهش علایم افسردگی و بهبود روابط اجتماعی می شود.
همچنین مثبت اندیشی باعث رسیدن به اهداف زندگی، مدیریت و کاهش استرس، تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت و افزایش تعامل اجتماعی می شود؛ به عبارت دیگر مثبت اندیشان باور دارند که از پس مشکلات زندگی بر می آیند و در صورت وجود مشکل در سر راه زندگی سعی می کنند با اراده و بررسی تمامی جوانب آن را به بهترین نحو برطرف و عملکردهای خود را کنترل کنند.
فرد مثبت اندیش می داند که فکر بر احساس و احساس بر علایم جسمانی او اثرگذار است.


2- ویژگی های افراد مثبت اندیش چیست؟
مثبت اندیشی شیوه ای از اندیشیدن است که فرد می تواند از نگرش ها، احساسات، رفتار، علایق و استعدادهای خود و دیگران برداشت مناسبی داشته باشد.
مثبت اندیشان در زمان حال زندگی می کنند و می توانند از رفتارهای جرئت مند به درستی استفاده کنند، در صحبت های آن ها عبارات امیدبخش وجود دارد، قبل از هر کاری ابتدا فکر می کنند و با افکار مثبت رفتارهای خود را کنترل می کنند.
آن ها برای حل مشکلات از فنون حل مسئله استفاده می کنند و می توانند توانمندی های خود را ارزیابی کنند و می دانند چگونه خشم و کینه های خود را کاهش دهند و دیگران را ببخشند.

3- نتایج تحقیقات درباره مثبت اندیشی چه می گوید؟
طبق جدیدترین تحقیقات روان شناسان، بیماران سرطانی می توانند با مثبت اندیشی بر مشکلات جسمانی خود غلبه کنند.
احتمال بروز مشکلات قلبی، سرطان و ام اس با مثبت اندیشی کاهش می یابد و به دنبال آن، سیستم دفاعی بدن بیشتر می شود.
همچنین با توجه به پژوهش های انجام شده در کشور کره جنوبی که به تازگی نتایج اش اعلام شده، مثبت اندیشی متغیر افزایش رضایت مندی از زندگی هر فرد است و مثبت اندیشان سازمان دهی ذهنی بالا و تمرکز زیادی دارند.


4- چرا مثبت اندیشی در زندگی جواب نمی دهد؟
حالا این سوال به وجود می آید که چرا بسیاری از مثبت اندیشان به رغم نوع تفکر خود باز هم در زندگی ناموفق هستند؟
در پاسخ به این سوال باید گفته که انسان ها به دو صورت مثبت یا منفی می اندیشند، این درحالی است که بسیاری از افراد به نوع و محتوای فکری خود آگاه نیستند.
به همین دلیل بسیاری از روان شناسان به عنوان اولین تکنیک ها از مراجعان شان می خواهند که تمامی محتوای فکری خود را یادداشت کنند تا جملات و تفکرات مثبت یا منفی آن ها مشخص شود.


5- ویژگی های بارز افرادی با نگرش منفی چیست؟
افرادی که نگرش منفی دارند ممکن است خود را سرزنش و توانمندی های خود را با دیگران مقایسه و فقط به محدودیت های خود توجه کنند.
آن ها خشم زیادی نسبت به خود دارند و نمی توانند ترس هایشان را از خود دور کنند و از اتفاقات روزانه تعبیر غلطی دارند.

آن ها اطلاعات را سوگیرانه و تحریف شده برداشت و همچنین احساسات خود را با واقعیت فکری منطبق می کنند و مسبب اصلی ناخوشایندی خود را نمی شناسند.

6- دلیل شکل گیری افکار منفی در ذهن افراد چیست؟
نکته جالب و مهم این است که افکار منفی بر اثر خطاهای شناختی شکل می گیرد. منفی نگران مقصر هر گونه اتفاق اشتباه را خودشان می دانند و همیشه اشتباهاتشان را بزرگ نمایی یا فاجعه سازی می کنند.
برخی از آن ها توجهی به امور مثبت ندارند و تنها بر ویژگی های منفی تمرکز می کنند. آن ها دارای بایدهای زیادی در ذهن خود هستند و در هر موضوعی صرفا بر جنبه های منفی تمرکز دارند.
در این بین، خطاهای شناختی باعث بروز علایم جسمانی می شود و اثرات مخربی بر رفتار افراد دارد؛ در واقع افکار منفی برداشتی بدبینانه و بدون منطق درباره موقعیتی است که به صورت غیرارادی به ذهن فرد خطور می کند.

7- نقش والدین در ایجاد نگرش منفی چیست؟
پژوهش های بسیاری در این زمینه نشان می دهد که برخورد نامناسب والدین با کودک می تواند در پرورش افکار منفی موثر باشد.
همچنین مشکلات در روابط میان والدین باعث پرورش افکار منفی در ذهن کودک می شود. افرادی که والدین شان به آن ها بی قید و شرط محبت نمی کنند، ترس های زیادی را تجربه می کنند و تمرکز خود را بر محدودیت هایشان قرار می دهند.
آن ها به طور مداوم از والدین خود شکایت دارند، بی دلیل با دیگران مخالفت و در جملات خود از عبارات منفی استفاده می کنند و با کوچک ترین مانعی دست از تلاش بر می دارند. آن ها معمولا کم اشتها، کم خواب و عصبی هستند.

8- چرا تفکرات منفی بر نگرش مثبت غالب است؟
انسان ها سعی دارند با ایجاد شرایط مناسب احتمال آسیب پذیری خود را کاهش دهند و با تفکرات منفی به گونه ای از خود محافظت کنند.

به همین دلیل مشاوران به آن ها آموزش می دهند تمامی تفکرات منفی خود را یادداشت و افکار خود را کنترل کنند چراکه با کاهش افکار منفی می توان افکار مثبت را افزایش داد.

در خور ذکر است، تا زمانی که افکار منفی از ذهن انسان خارج نشود، افکار مثبت جایگزین آن نخواهد شد. بنابراین قدم اول برای شروع موفقیت آمیز هر کاری و اجرایی کردن هر تصمیمی، داشتن نگرش مثبت و امید زیاد برای رسیدن به هدف است.
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد