کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمارهای جدیدوزیرعلوم از آموزش عالی/ دلیل توجه شکارچیان به محققان ایران

30 مرداد 1390 ساعت 16:44


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی مقایسه ای از اقدامات صورت گرفته و دستاوردهای وزارت علوم، وضعیت فعلی آموزش عالی را در جمع نمایندگان عضو کمیسونهای فرهنگی و آموزش مجلس شورای اسلامی تشریح کرد.
به گزارش مهر، کامران دانشجو در این نشست به برخی موارد در خصوص اقدامات وزارت علوم اشاره کرد. ماجرای تفویض صدور مجوز آموزش عالی به وزارت علوم کامران دانشجو با یادآوری اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز دوره های متفاوت آموزشی و پژوهشی در موسسات آموزش عالی دولتی، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، واحدهای دانشگاه پیام نور و موسسات غیر انتفاعی را به شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان تفویض کرده است، ادامه داد: این شورا با کمیته های تخصصی و عضویت استادان مجرب و بنام دانشگاهها، سالهاست با دقت درخواستهای رسیده از مراکز آموزش عالی را بررسی کرده و در صحن شورای گسترش با حضور بیش از 20 عضو هیئت علمی که همگی مراتب علمی و اجرایی بالایی دارند، به بحث می گذارد. وی افزود: همانطور که مجوز برای ایجاد دوره های تحصیلی بالاتر در دانشگاههای دولتی صادر می شود، درخواستهای مراکز آموزش عالی کشور هم بررسی و برای مقاطع مختلف دانشگاهها در مکان مشخص مجوز صادر می شود. وزیر علام با بیان اینکه شورای گسترش آموزش عالی نظرات نمایندگان، کارشناسان و نظارتهای دقیق و دوره ای را که صورت می گیرد همیشه مورد استفاده قرار داده، اظهار داشت: به هر حال، مرجع صدور مجوز برای رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف، شورای گسترش آموزش عالی است و جایگاه دیگری مجوز دوره یا مقطع تحصیلات عالی را صادر نکرده و مدارک را ارزشگذاری نمی کند. آخرین وضعیت تحصیلات تکمیلی کشور کامران دانشجو درخصوص ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی گفت: در  سال 1367تنها 215 رشته گرایش تحصیلی مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها وجود داشت؛ هم اکنون تعداد این رشته ها به 2 هزار و 100 رشته و گرایش  تحصیلی  افزایش یافته است. وزیر علوم در خصوص افزایش پذیرش مقطع تحصیلات تکمیلی با توجه به یک میلیون متقاضی ورود به این مقطع گفت: با همین امکانات موجود و اعضای هیئت علمی، امکان پذیرش دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی تا 3 برابر وضع موجود وجود دارد، زیرا اگر تعداد 40 هزار عضوهیئت علمی استادیار و بالاتر هرکدام فقط راهنمایی یک دانشجو را هر سال برعهده گیرند، می توان 40 هزار دانشجوی دکتری پذیرش کرد و اگر متوسط دوره ارشد 2 سال و دوره دکتری 4 سال و نیم باشد، اعضای هیئت علمی در یک ترم، راهنمایی بیش از 5 دانشجو را نیز برعهده نخواهند گرفت. جذب هیئت علمی از نگاه وزیر علوم کامران دانشجو در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به میزان جذب اعضای هیئت علمی در سالهای مختلف، اضافه کرد: در سالهای 84 تا 87 تنها یک هزار و 500 عضوهیئت علمی جذب شدند در حالیکه از سال 88 تاکنون حدود 6 هزار نفر عضو هیئت علمی جذب دانشگاهها شده اند که در مقایسه با 10 سال گذشته یک فعالیت بسیار اساسی از طرف مرکز جذب اعضای هیئت علمی در راستای کیفیت بخشیدن هرچه بیشتر به آموزش عالی است. دانشجو در ادامه سخنان خود به همکاری دانشگاهها با بخش صنعت اشاره کرد و افزود: فعالیتهای پ‍‍ژوهشی و ارتباط با صنعت و سایر بخشهای جامعه شاهد رشد خوبی بوده که در این زمینه انعقاد قرارداد همکاری دانشگاههای کشور با وزارت دفاع قابل  اشاره است که 200  پروژه را درقالب یک هزار پایان نامه تعریف کرده و در 30 دانشگاه کشور در حال اجرا است. انتقال 210 دانشجو به دانشگاههای همتراز محل تحصیل وی در بخش دیگری از سخنان خود به تدوین و ابلاغ آیین نامه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور به دانشگاههای داخل و ایجاد تسهیلات در این مورد سخن گفت و اظهار داشت: از زمان ابلاغ این آیین نامه در کمتر از هشت ماه 210 دانشجو به دانشگاههای همتراز محل تحصیل خود در داخل کشور منتقل شده اند، این در حالی است که در گذشته به صورت متوسط سالیانه تنها حدود 40 نفر به دانشگاههای داخل منتقل شده اند. تعریف دانشجوی پولی از منظر وزیر علوم دانشجو در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس در خصوص روش پذیرش دانشجواز طریق دریافت شهریه، تاکید کرد: پذیرش دانشجو از طریق دریافت شهریه، تکلیف قانون برنامه پنجم است که بر این اساس دانشگاهها می توانند درصدی از ظرفیت پذیرش خود در مقطع تحصیلات تکمیلی را از طریق دریافت شهریه و از میان افرادی که در آزمون علمی سراسری رتبه لازم را کسب کرده اند پذیرش کنند. وی ادامه داد: اینطور نیست هرکس شهریه بدهد پذیرش می شود، بلکه فرد متقاضی تحصیل با پرداخت شهریه می بایست رتبه لازم را در آزمون سراسری آورده باشد. برخی اعمال سلیقه ها در دکتری وی با اشاره به مقطع دکتری دانشگاهها و برخی اعمال سلیقه ها در این زمینه، خاطرنشان کرد: البته تاکنون با برخی سخت گیریها و اعمال استانداردهای سلیقه ای، مجوز راهنمایی دانشجوی دکتری در بسیاری دانشگاههای کشور برای اعضای هیئت علمی در مرتبه استادیار صادر نشد؛ این در حالی است که در دانشگاههای طراز اول دنیا استادیارانی وجود دارند که همزمان راهنمایی بیش از 10 دانشجو را برعهده دارند و در برخی اعمال سلیقه های داخل حتی به عضو هیئت علمی با مرتبه استادی هم چنین مجوزی داده نمی شود. دفاع وزیر علوم از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاههای کشور دانشجو با دفاع از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاههای کشور، تاکید کرد: امکانات آزمایشگاهی در اکثر دانشگاههای ما با امکانات و تجهیزات دانشگاههای رده یک دنیا قابل مقایسه بوده و از امکانات و تجهیزات دانشگاهها در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر و بهتر است. ارتباط دانشگاههای کشور با صنعت به گفته وزیر علوم، طرحی در معاونت پژوهشی در حال اجراست که شبکه ای از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و دانشگاهی در استان، منطقه و کشور ایجاد شده و دانشگاهها می توانند از امکانات موجود دانشگاههای کشور استفاده بهینه تری داشته باشند. دانشجو در این باره به اعضای هیئت علمی و استادان دانشگاههای کشور در مقایسه با اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور دیگر اشاره کرد و گفت: اگر استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاههای ما توانمندتر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای اروپا و امریکا نباشند به جرات می توان گفت از آنها چیزی کم ندارند و خروجی های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ما و نه فقط تعدادی از دانشگاهها بلکه همه دانشگاههای ما این را نشان می دهد. وزیر علوم اظهار داشت: چطور می شود گفت آمریکا و اروپا دانش آموختگان ما را شکار می کنند و از طرف دیگر گفت ما اعضای هیئت علمی، دانشمند و امکانات نداریم، یک بام و دوهوا که نمی شود. فارغ التحصیلان ما محصول همین دانشگاهها با همین امکانات، اعضای هیئت علمی، مربی استادیار، دانشیار و استاد هستند که در چند سال اخیر به خاطر کیفیت خوب فارغ التحصیلان بیش از پیش مورد توجه شکارچیان دانشمندان قرار گرفته اند.
 


کد مطلب: 4591

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/4591/آمارهای-جدیدوزیرعلوم-آموزش-عالی-دلیل-توجه-شکارچیان-محققان-ایران

میگنا
  https://www.migna.ir