پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۷
کد مطلب: 45920
۱

معلمی که شوق آموختن را با شیوه های روانشناسی، برانگیخت

معلمی که شوق آموختن را با شیوه های روانشناسی، برانگیخت
میگنا: این معلم خوش ذوق که کارشناس ارشد روان شناسی بالینی است با استفاده از شیوه های خلاقانه و روانشناسی، شوق مطالعه روزانه کتاب های متناسب با این پایه تحصیلی را در دانش آموزان موجب شده و آنها را علاوه بر آشنایی با مهارت های زندگی و اجتماعی، به کتاب خوانی نیز علاقه مند کرده است.

'مهدی شمالی' معلم اول ابتدایی مدرسه طالقانی اردکان که اولین سال تدریس خود را در آموزش و پرورش تجربه می کند، رمز موفقیت خود را استفاده از منابع معتبر علمی، مطالعه اختلالات روانشناختی دوره کودکی، نظریه های رشد شناختی کودکان و همچنین استفاده از نظریه های مربوط به بازی درمانی می داند.

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: با جمع بندی تحقیقاتی که در پنج سال گذشته بر روی دانش آموزان انجام داده بودم، بهره گیری از مقالات معتبر داخلی و خارجی، کتاب های معتبر علمی، استفاده از پروتکل های روانشناختی را بررسی و آن را با بازی های کودکانه، تلفیق کردم.
وی اضافه کرد: توانستم متغیرهایی را شناسایی نمایم که بیشترین تاثیر را بر ابعاد مختلف زندگی دانش آموز دارد و با بهره گیری از آن، این برنامه را آغاز کردم.

شمالی اظهار داشت: دیدگاه من در این زمینه، تئوری انتخاب گلاسر است که به عنوان یکی از نظریه های کاربردی در روانشناسی شناخته می شود.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد علاقه به مطالعه می توان بستر مناسب را برای بهبود مهارت های کودکان ایجاد کرد گفت: بر اساس این تئوری، انتخاب شیوه مدیریت کلاس بصورت کیفی خواهد بود و گرچه در حال حاضر مدارس ما در سال های اخیر به صورت کیفی اداره می شوند ولی کیفی بودن در برخی از مدارس، تنها به حذف امتحانات منجر شده است.

این معلم افزود: حال آنکه کیفی بودن کلاس به منظور تاکید بر نقاط قوت و توانمندی های دانش آموز در زمینه هایی است که در آن استعداد دارد نه تاکید بر نقطه ضعف ها.

این معلم به جزئیات روش و شیوه خلاقانه خود هم اشاره کرد و یادآور شد: در ابتدا کتابی که اغلب توسط خود دانش آموز تهیه شده در کلاس توسط معلم خوانده شده و دانش آموزان پس از گوش دادن فعال به قصه، برداشت های خود را در قالب گفتگوهای باز عنوان می کنند.

سپس معلم، قصه را مجددا ضبط کرده و در اختیار خانواده ها قرار می دهد و دانش آموز به عنوان معلم والدین خود پس از گوش دادن قصه در شب اول، قصه را در شب دوم برای والدین خود تعریف کرده و روز بعد در خصوص این برنامه به معلم و سایر دانش آموزان بازخورد می دهد.

وی یادآور شد: در برخی از موارد نیز قصه بصورت نمایش توسط تمام دانش آموزان در کلاس اجرا می شود.

این معلم از مهمترین دستاوردهای این شیوه را افزایش نشاط و شادمانی در کلاس درس، افزایش علاقه به کتابخوانی، ایجاد تنوع در یادگیری، افزایش مهارت های کودکان در خصوص مسئولیت پذیری، مهارت های زندگی و اجتماعی، غنی کردن محیط یادگیری و ادراک مثبت از آن، بهبود عزت نفس و اعتماد به نفس، خلاقیت، خود کارآمدی، روابط با همسالان، درگیری تحصیلی دانش آموزان و والدین، تقویت مهارت های شنیداری و گفتاری، کاهش اضطراب اجتماعی و همچنین بهبود روابط والدین و ایجاد صمیمیت در خانواده ها اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد معلمان با شور و عشق، دانش آموزان را به سمت کتاب خواندن و مطالعه بکشانند و زمینه رشد و شکوفایی جامعه را مهیا کنند .

اخیرا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار اردکان با این معلم خوش ذوق اردکانی، دیدار و ضمن معرفی بیشتر وی به جامعه فرهنگی شهرستان، از نامبرده تجلیل کرده بود.

اردکان دارای 18 هزار دانش آموز، 14 کتابخانه عمومی و 98 هزار نفر جمعیت است و مرکز آن در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
 
مرجع : ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اندكي غرور به آدم كمك مي كند كه فاصله اش را حفظ كند. آلبر كامو