کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آيا لزومي به درج شعار در آرم انجمن مشاوره ايران وجود دارد؟

علي عظيمي

15 ارديبهشت 1398 ساعت 8:26

واژه انگلیسی SLOGAN (شعار) از عبارت slough-gharim ( با تلفظ soloorm) اززبان گالیک اسکاتلندی به معنای battle cry ( نعره هنگام رجز خوانی )گرفته شده است. گرافيك كاران حرفه اي بر اين باورند نبايد در لوگوي يك برند يا موسسه از شعار استفاده كرد.


میگنا: گفته می شود در ایران بیش از 400 انجمن علمی، زیر نظر وزارتخانه هاي علوم و بهداشت در حال فعالیت مي باشند. انجمن‌ها مانند NGO فعاليت مي كنند و بودجه دولتی برای آنها لحاظ نمی‌شود، اما برای پیشبرد اهداف خود می توانند کمک هایی از سازمان ها و دیگر دستگاه های دولتی دریافت نمایند.

در حوزه بهداشت روان هم تعدادی انجمن هاي علمی همسو وجود دارند كه تا حدودي نوع خدمت، جنس فعالیت و عملکرد آنها برای اعضاء، همپوشاني خاصي با همديگر دارند و گاهي نيز ديده مي شود بدون توجه به مرزهای علمی، ماموريت هاي هم باعث ايجاد تداخل در وظايف يكديگر و حتی موازی کاری مي شوند.

امروزه به منظور هویت سازی، یکی از وجوه مشترک هر شرکت، موسسه یا انجمن رسمی و استانداردی دارا بودن یک نشان یا آرم اختصاصی است تا علاوه بر استقلال و تمایز با دیگر رقبا، با آن نام و نشان در محافل ديگر يا عرصه تبليغات و خدمت رساني شناخته یا دیده شود.

لوگو یا آرم یک موسسه به عنوان یک نشان هویتی اداري يا تجاری کاربرد فراوانی دارد. از لوگو برای درج در پوستر، پرچم، بنر، استند، مُهر ، سایت، بروشور، مجله،سربرگ و ست های اداری، کارت ویزیت و... استفاده فراوانی می شود . اما گرافيست ها، لوگو را در سه نوع واحد تولید می کنند:

1- نوع اول لوگوتایپ است که در آن لوگو با استفاده از حروف کامل یا اختصاری نام برند یا شخص طراحی می شود. در این نوع از لوگو انتخاب فونت مناسب بسیار تاثیرگذار است. در لوگوهای ایرانی از فونت های فارسی زیبایی نظیر نستعلیق استفاده می شود. از لوگو تایپ بیشتر در طراحی لوگوی سازمانی و شرکتی استفاده می شود.

2- نوع دیگر لوگو، لوگو تصویری است. در این نوع لوگو سعی می شود با استفاده از تصاویر مرتبط و زیبا یک لوگو منحصر به فرد ایجاد نمود. انتخاب رنگ مناسب در این نوع لوگو برای شکلی که ایجاد می شود و یا نمادی که ترسیم می گردد بسیار پراهمیت است چراکه در این مدل، تمامی وظیفه انتقال مفهوم بر عهده تصویر میباشد. لوگو و آرم تصویری، به دلیل آنکه معمولا جلوه بصری بالایی دارد مخاطب را سزیع مجذوب کرده و در ذهن او باقی می ماند .
 

 

3- نوع دیگری از لوگو، لوگو ترکیبی است. در این نوع از لوگو از ظرفیت های هر دو نوع لوگو برای بیان مفهوم استفاده می شود و طراح در این مدل قدرت مانور بالاتری دارد. اکثر انجمن های علمی ایران برای طراحی لوگوی خود از این الگو بهره گرفتند.
 

مطابق قاعده و عرف گرافیک کاران، لوگوی یک موسسه، سازمان، انجمن یا شرکت استاندارد معمولا شامل گروه سوم است که دو عنصر نام و نماد (آیکون ترکیبی) که به آن حرفنماد نیز می گویند ترسیم می شود.
حتی در لوگوی انجمن روان شناسی آمریکا هم شعاری دیده نمی شود

 
 
یکی از اشتباهات طراحان آماتور، استفاده از شعار سازمانی در درون آرم یا لوگوي شركت است که از نظر بصري علاوه بر شلوعی کار باعث می شود تا کلیت آرم  (نام،تصویریا آیکون) برای بینندگان شركت تحت شعاع قرار گیرد. 

در بررسی طراحی لوگوهای چند انجمن علمي فعال در حوزه سلامت روان در ايران، تقريبا همه اين انجمن هاي ياري رسان به افراد جامعه از اين اصل گرافيكي تبعيت كردند،  تنها انجمن مشاوره ایران بود که بر خلاف بقيه انجمن هاي همسو، یک شعار مشخص را در لوگوی خود گنجاند با عنوان: رشد، پیشگیری و درمان! این شعار زیباست اما دليل استفاده از شعار در لوگو از سوي اين انجمن پويا مشخص نيست. زيرا جايگاه و موقعیت هرگونه شعاري در داخل لوگوي رسمی یک انجمن نمي تواند باشد و چيزي زايد به نظر مي رسد و بسیاری از طراحان باتجربه از این امر اجتناب می کنند يعني کیفیت طرح براي آنها مهمتر است هرچند كارفرما اصرار به آن داشته باشد.

از نظر روان شناسی تبلیغات نيز، درج شعار در لوگو نه تنها به زیبایی ظاهری آن لطمه وارد می کند بلکه با در هم آمیختن تصوير يا نام انجمن، ذهن مخاطب را برای دقت و توجه بيشتر  مشوش و به خاطرسپاری سریع مفاهیم را دچار آشفتگی می کند.

جايگاه شعار شايد در سربرگ اداری یا تابلوی يك شركت می تواند ایده آل باشد اما در آرم شرکت یا موسسه باعث شلوغی اثر می شود.


از سويي ديگر از اساتید مشاوره ایران می توان پرسید از نظر معنوی نیز، این شعار كلي، سیاست مشترك و يا معرف فعاليت های موازی سایر انجمن هاي گروه بهداشت روان که کلینیکال تر هم هستند می باشد نه فقط انجمن مشاوره . 


یعنی عبارت و کلیدواژهای رشد، پيشگيري و درمان، فقط مختص انجمن مشاوره نیست باشد و این عبارات می تواند  شعار کل تیم های روان شناسی یا سلامت روان و حتی تیم های یا مداخله در بحران هم باشد.

.
 
با اين تفاسير بي ترديد انتخاب شعار خاص برای هر سازمان و يا برندي می تواند جذاب و عالي هم باشد اما همانطور که ذکر شد درج آن در لوگوي رسمی يك انجمن علمي، نشان از عدم دیدگاه حرفه ای و اقدامي احساسی يا حتي شاید بدعتي نمایشی باشد.

بهر حال هدف از اين يادداشت بحث مچ گيري يا ایرادگیری از سلیقه يك نفر يا يك انجمن خاص نبوده بلكه نيت ما هم افزایی و كمك فكري به منظور استانداردسازي هویت همه فعاليت هاي تیم و خانواده بهداشت روان کشور است كه هر کدام از این انجمن ها در جاي خود در حال خدمت رساني به اعضاء و جامعه هستند. 

نظر شما چيست؟

 

 


کد مطلب: 46024

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46024/آيا-لزومي-درج-شعار-آرم-انجمن-مشاوره-ايران-وجود

میگنا
  https://www.migna.ir