پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۶
کد مطلب: 46112
۲

می‌خواهید بدانید وسواس فکری دارید یا نه؟ اینجا را بخوانید

می‌خواهید بدانید وسواس فکری دارید یا نه؟ اینجا را بخوانید
میگنا: احساس فکور - روانشناس در این باره ادامه داد: افکار شخصی که درگیر این اختلال است به طور معمول حول محور یک موضوع خاص می‎چرخد و وی اختیاری برای کنترل افکار خود ندارد. به ‌عنوان مثال مدام نگران ابتلا به بیماری یا از دست دادن سلامتی‌اش است و به شکل مصرانه‎ای به انجام آزمایش‎های پزشکی می‌پردازد.

این بیماری علایم متعددی دارد. افکار آزاردهنده‌ای مانند تحت تعقیب و توطئه قرار گرفتن، دعای افراطی و تکرار کلمات در سکوت، چندین بار انجام اعمال روزانه از قبیل باز و بسته گذاشتن شیرگاز یا درب منزل، شست‌وشوی مکرر دست و پا و ... از جمله علایم آن است. البته خود شخص نیز از این وضعیت ناراضی بوده و شکایت می‎کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این افکار و اعمال تا حدودی اجباری بوده و فرد اختیار و توانایی کنترل آن‎ها را ندارد. در واقع وی با پرداختن به این افکار و انجام اعمال تکراری به شکل کاذب از اضطراب خود
کاسته و احساس آرامش می‌کند، اما همین افراد در مراجعه به روان‌شناسان در شرح حال خود می‎نویسند که نمی‎توانند شرایط روحی خود را مدیریت کنند.

فکور با تاکید بر اینکه بر اساس علم روان‌پزشکی، اگر ذهن شخصی طی 24 ساعت از شبانه‌روز تنها یک ساعت درگیر تفکرات وسواسی و تکراری باشد، مشکوک به اختلال وسواس فکری است، یادآور شد: معمولا این افکار منجر به شرطی شدن شخص و در نهایت تبدیل به رفتار می‌شود. این درحالیست که این تکانه‎ها و تصورات عود کننده بوده و در طول دوره بیماری فرد می‎داند که دچار افکار افراطی است.

این روان‌شناس در ادامه افزود: متاسفانه این اختلال اضطرابی در کارکرد شغلی، تحصیلی و فعالیت‎های اجتماعی فرد تاثیر سوء می‎گذارد و این گونه افراد باید حتما در نظر داشته باشند از آنجاکه قدرتی برای کنترل افکار خود ندارند، مجبورند در کنار روان درمانی از مکمل‎های دارویی نیز استفاده کنند.
مرجع : خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.