کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماهیگیری کاربران اینستاگرام از آب گل‌آلود کتک خوردن دختر نوجوان

جذب فالوور با استفاده از نام مجرمان سایبری

باشگاه خبرنگاران , 18 دی 1397 ساعت 21:46

رسیدن به شهرت و شناخته شدن برای کاربران فضای مجازی این روزها از اهمیت خاصی برخوردار است تا جایی که برخی به هر قیمتی می‌خواهند خود را به دیگران بشناسانند.


میگنا: نتایج یک تحقیق درباره فعالیت کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام از حضور یک سوم ایرانی‌ها در این شبکه خبر می‌دهد. شبکه‌ای که همچون گذشته طی روزهای اخیر نیز اخباری جنجالی و پر حاشیه از طرف کاربران در آن منتشر شد. 

یکی از پست‌های جنجالی و پربازدیدی که طی ساعات اخیر توسط کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شد، ماجرای ضرب و شتم یک دختر کم سن و سال توسط دو پسر جوان بود.
 
از روز جمعه تا کنون فیلم‌ها و تصاویر متعددی از دو جوان اهل سیرجان استان کرمان که یک دختر  را مورد اذیت و آزار قرار داده‌ و سعی در انتقام گرفتن از وی دارند در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. مجرمان اولیه که دو پسر جوان اهل سیرجان استان کرمان هستند، در کمترین زمان ممکن از طرف پلیس شناسایی شده و با تفهیم اتهام تحویل مقامات قانونی شدند. با انتشار فیلم‌ها و تصاویر ضرب و شتم دختر نوجوان تهرانی، واکنش‌های متعددی از سوی مردم و به ویژه کاربران اینستاگرام نشان داده شده است.

در این رابطه دادستان عمومی وانقلاب شهرستان سیرجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص جزئیات خبر آزار واذیت دختر جوان در سیرجان گفت: علیرغم رضایت دختر جوان (بزه دیده) اما متهم اصلی که فردی بنام «امیر.ک» است از جنبه عمومی جرم در زندان به‌ سر می‌برد.

محسن نیک‌ورز اصالت این خانم بزه‌دیده را سیرجانی دانست و بیان کرد: خانم بزه دیده که جوانی متولد 1381 و اصالتا سیرجانی و به همراه مادرش ساکن تهران است در اولین جلسه رسیدگی به پرونده نسبت به متهمان اعلام رضایت کرده اما مادر این دختر جوان از هر دو متهم شکایت کرده و تاکنون رضایتی اعلام نکرده است. این مقام قضائی عنوان کرد: این پرونده از جنبه عمومی جرم به صورت ویژه رسیدگی و دستگاه قضایی با عاملان این حادثه قاطعانه برخورد می‌کند.


اگر چه خشونتی که پسر ۲۱ ساله سیرجانی در برخورد با دختر ۱۵ ساله تهرانی به خرج داد، خشم بسیاری از کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت، تعداد قابل توجهی از مردم نیز با دنبال کردن صفحه این مجرم سایبری و همچنین با ایجاد صفحات فیک و جعلی به نام وی، سعی در جذب فالوور و افزایش بازدید صفحه ایجاد شده دارند. نکته قابل تامل دیگر این است که تعداد دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام این مجرم سایبری جوان، با انتشار فیلم اذیت و آزار دختر نوجوان توسط وی به اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

انتشار فیلم اذیت و آزار قرار گرفتن دختر کم سن و سال پایتخت نشین که گول حرف‌های عاشقانه متهم سایبری سیرجانی را خورده و به سیرجان سفر کرده بود، باعث ناراحتی تعداد بی‌شماری از افرادی شد که صحنه‌های دردناکی از آن را در صفحات مجازی تماشا کردند. با وجود ناراحتی‌ افراد فوق، عده‌ای هم فرصت را غنیمت شمردند و صفحه‌ای جعلی به نام این مجرم ایجاد کردند. این موضوع جای بسی تأمل دارد که در شرایط فعلی که فردی با ارتکاب به جرمی چنین بزرگ، افکار عمومی  را جریحه‌دار کرده است، چگونه برای عده‌ای محبوب به شمار می‌آید و با نام او صفحات مجازی متعددی در کمتر از چند ساعت ایجاد می‌شود.


نگاهی به خشونت عریان در سیرجان
چرا در جامعه‌ای که از زمین و آسمان آن، حرف‌های اخلاقی می‌بارد، شاهد چنین رفتارهایی هستیم؟ چرا پسری تصمیم می‌گیرد برای تنبیه دختری که به او فحش داده است، رو به خشونت بیاورد؟ چرا دختر به همین راحتی به پسری اعتماد می‌کند و از تهران راهی سیرجان می‌شود؟
 
عصر ایران نوشت: «دختری به پسری در فضای مجازی فحش می‌دهد. پسر برای انتقام، دختر را به سیرجان می‌کشد، او را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن کتک می‌زند و همزمان فیلم آن را به صورت زنده در اینستاگرام پخش می‌کند. التماس‌های دختر ۱۵ ساله فایده ندارد پسر با بی‌رحمی تمام دخترک را زیر بار کتک می‌گیرد. محمد که گویا از دوستان مشترک این دو است در حال فیلم‌برداری است و دختر از او کمک می‌خواهد اما محمد این ماجرا به فیلم‌برداری خود ادامه می‌دهد و دختر همچنان زیر مشت و لگد پسری است که در فضای مجازی به او فحش داده است.

در سینما هم دیدن این صحنه‌ها دردناک است چه برسد در فضای واقعی!
چرا در جامعه‌ای که از زمین و آسمان آن، حرف‌های اخلاقی می‌بارد، شاهد چنین رفتارهایی هستیم؟ چرا پسری تصمیم می‌گیرد برای تنبیه دختری که به او فحش داده است، رو به خشونت بیاورد؟ چرا دختر به همین راحتی به پسری اعتماد می‌کند و از تهران راهی سیرجان می‌شود؟
این فیلم هشدار جدی برای جامعه ماست. نسلی در حال رشد است که به مسائل اجتماعی و انسانی به گونه‌ای دیگر نگاه می‌کند و این یعنی تربیت ما مسیر درست را طی نکرده است.

احتمالا الان برخی انگشت اتهام را به سمت فضای مجازی و ماهواره بگیرند و بگویند این دو عامل اتفاق‌های تلخ این‌چنینی هستند. در جامعه‌ای که فرهنگ خوب رشد نکرده و فرهنگ‌سازی به درستی انجام نشده و همه چیز در حد شعار است و باید جامعه شعارزده باشد و جوانان علاقه‌مند به فرهنگ‌های مختلف.

بیایید کلاه خود را قاضی کنیم. این دختر و پسر در مدرسه و احتمالا دانشگاه، بارها نصایح پندآموز مدیر، معلم و استاد دانشگاه را شنیده‌اند. بارها در صف مدرسه از آتش جهنم ترسانده شده‌اند اما هیچ تاثیری نداشته و مسیر خود را انتخاب کرده‌اند.

نکته این است که همچنان در مدارس و دانشگاه‌ها از همان روش ۲۰ سال گذشته برای برخورد با دانش‌آموزان استفاده می‌شود. دانش‌آموزان که از کودکی با فضای مجازی و اینترنت آشنا هستند.

فیلم تلخ سیرجان حکایت از عدم آموزش و فرهنگ‌سازی دارد. شاید بگویید در همه دنیا این اتفاق‌ها می‌افتد. بله، درست است اما در آن جوامع، آن قدر که ما دم از اخلاق می‌زنیم، دم از اخلاق نمی‌زنند. در آن جوامع آن قدر که ما شعار می‌دهیم، شعار نمی‌دهند. ما سعی می‌کنیم فرزندان‌مان را به روش خود تربیت کنیم اما آنها وقتی پای به جامعه می‌گذارند، روش خود را در پیش می‌گیرند.

ما برای آموزش فرزندان خود احتیاج به طرح‌های نو داریم؛ طرح‌هایی به جذابیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی. نسل جدید حرف تازه می‌خواهد.
کاش قبل از محاکمه این جوان، او را به یک روانشناس بسپارند تا بفهمیم چرا این پسر، این چنین به خطر چند حرف زشت، از دختر در فیلم انتقام گرفته است؟
نکته دردآور این است که دنبال‌کنندگان این جوان ۲۱ ساله بعد از انتشار این فیلم به شدت افزایش پیدا کرده است و حالا او از معروف‌های فضای مجازی است!»


جذب فالوور با استفاده از نام مجرمان سایبری
افراد برای مشهور و محبوب شدن خود نزد دیگران از راه‌های گوناگونی بهره می‌برند، یکی از این راهها در حال حاضر این است که از نام و نشان افراد مشهور در صفحات مجازی خود سوء‌استفاد می‌کنند.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه‌شناس و رفتارشناس در این باره اظهار داشت: افرادی که در پیشبرد اهداف خود از راه‌هایی چون استفاده از نام یک مجرم بهره‌مند می‌شوند و در صفحات مجازی از نام مجرمان سایبری استفاده می‌کنند، دچار اختلال روانی و شخصیتی هستند و می‌خواهند به هر قیمتی که شده نظر دیگران را به سوی خود جلب کنند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی بستر ناامنی برای ایجاد و برقراری روابط توسط افراد است و متاسفانه نوجوانان و جوانان در اغلب موارد به افرادی که با آن‌ها در این بستر ناامن آشنا می‌شوند زود اعتماد کرده و زمینه بروز مشکلات فراوانی را برای خود فراهم می‌کنند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: افراد برای مشهور و محبوب شدن خود نزد دیگران از راه‌های گوناگونی استفاده می‌کنند و یکی از این راهها در حال حاضر این است که از نام و نشان افراد مشهور در صفحات مجازی خود سو‌استفاده می‌کنند و اتفاقی که در رابطه با موضوع ضرب و شتم دختر نوجوان تهرانی و ایجاد صفحات جعلی به نام پسر ۲۱ ساله سیرجانی رخ داد، تنها نمونه‌ای کوچک از اقدامات اینچنینی است.

قرائی مقدم با اشاره به شرور مشهور تهرانی که چندی پیش در زندان به قتل رسید گفت: پس از دستگیری یکی از اراذل سرشناس پایتخت نیز برخی با ایجاد صفحه در فضای مجازی سعی در جلب نظر دیگر کاربران به خود داشتند و متاسفانه این قبیل اتفاقات پایانی ندارد. وی تاکید کرد: رسیدن به شهرت و شناخته شدن برای کاربران فضای مجازی این روز‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است و برخی به هر قیمتی که شده می‌خواهند خود را به دیگران بشناسانند.

این جامعه‌شناس بر اهمیت رفاقت و دوستی والدین با فرزندان اشاره کرد و افزود: بیشتر مشکلاتی که در شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان و جوانان ایجاد می‌شود، نتیجه نبود رابطه عاطفی مستحکم میان پدر و مادر و فرزند آن‌ها با یکدیگر است.

قرائی مقدم تاکید کرد: نبود رابطه عاطفی میان والدین و فرزندان، پنهان‌کاری بچه‌ها را به دنبال دارد و منشاء مشکلات بزرگی که در دنیای واقعی گریبانگیر نوجوانان و جوانان می‌شود نیز به دلیل نبود اعتماد دو جانبه مورد نیاز بین آن‌هاست.
 


گردانندگان صفحات مجازی جعلی هم مجازات می‌شوند
در مجازات مجرمان سایبری هیچ گونه تبعیضی صورت نمی‌گیرد و گردانندگان صفحات مجازی که با نام و تحت عنوان مجرمان اصلی به انتشار تصاویر خصوصی از افراد در صفحات جعلی اقدام می‌کنند نیز تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

مجید علیمردانی وکیل پایه یک دادگستری نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درباره ملاحظات قانونی ساخت صفحات جعلی و ثانویه به نام مجرمان سایبری و انتشار تصاویر و فیلم‌های مشابه ضرب و شتم دختر نوجوان تهرانی، گفت: مطابق با ماده ۱۷ قانون جرائم رايانه‌ای هر كس به وسيله سامانه‌های رايانه‌ای يا مخابراتی، صوت يا تصوير و يا فيلم خصوصی ديگران را بدون رضايت آن‌ها در هر صفحه‌ای منتشر كند و يا در دسترس ديگران قرار دهد، به‌ نحوی كه منجر به ضرر يا عرفا موجب هتك حيثيت ديگران شود، به حبس و پرداخت جزای نقدی و يا هر ۲ مجازات محكوم خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه تصریح کرد: در مجازات مجرمان سایبری هیچ گونه تبعیضی صورت نمی‌گیرد و گردانندگان صفحات مجازی که با نام و تحت عنوان مجرمان اصلی به انتشار تصاویر خصوصی از افراد در صفحات جعلی اقدام می‌کنند نیز تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و پس از شناسایی مطابق قانون جرائم سایبری مجازات خواهند شد.

علیمردانی اضافه کرد: در مواردی که صفحه‌ای جعلی توسط دیگر افراد و به نام متهم اصلی ایجاد شده باشد، مجازات مستقلی لحاظ می‌شود و در این موارد دادستان به عنوان نماینده مدعی‌العموم می تواند به ماجرا ورود پیدا کند.

وی اظهار کرد: البته بهتر است قانونگذار با پیش‌بینی مجازات مناسب، علاوه بر مورد یاد شده با سوءاستفاده‌کنندگان از نام سایر اشخاص در مواردی که این اشخاص خود، بزهکار هستند یا مورد بزه قرار می‌گیرند، برخورد کند.

بسیاری از والدین در جامعه کنونی تنها خود را موظف به تأمین نیازهای مادی فرزند خویش می‌دانند و برای آرامش روانی و تقویت پیوندهای عاطفی با فرزند خود تلاش دیگری جز خرید وسایل مورد نیاز او از خود بروز نمی‌دهند‌.

به گفته جامعه شناسان و روانشناسان،کودکان، نوجوانان و جوانان بیش از آنکه به تأمین نیازهای مالی و مادی خود علاقه‌مند باشند، بیشتر به آغوش گرم و پر مهر و محبت پدر و مادر خویش محتاجند تا از طوفان حوادث در دنیای مجازی و دنیای واقعی در امان بمانند.


کد مطلب: 46239

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46239/جذب-فالوور-استفاده-نام-مجرمان-سایبری

میگنا
  https://www.migna.ir