پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۱
کد مطلب: 46315
۱

فشار خون بالا؛ قاتل خاموش

فشار خون بالا؛ قاتل خاموش
میگنا: طبق نظر کارشناسان حوزه پزشکی، بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی اولین عامل کشنده در سراسر جهان هستند که در هر 2 ثانیه جان یک فرد را می گیرند و سالانه 17 میلیون و 500 هزار بیمار به این علل اسیر مرگ می شوند.
این در حالیست که پزشکان معتقدند در صورت کاهش عوامل خطر این قبیل مرگ و بیماری ها به مقدار زیادی قابل پیشگیری هستند.

آنها عوامل بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی را شامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و قند خون بالا، مصرف دخانیات، مصرف کم میوه و سبزیجات، اضافه وزن و چاقی و کم تحرکی اعلام می کنند.

در مجموع این عوامل مسئول 80 درصد از مرگ های ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی به شمار می رود و بعضی از این عوامل مانند فشارخون، کلسترول خون و مصرف دخانیات قابل تغییر و کنترل و بعضی مانند جنس و سابقه خانوادگی غیرقابل تغییر هستند.

طبق نظر آگاهان به مسائل بهداشتی، عوامل رفتاری نقش مهمی در افزایش فشارخون بازی می کنند و تخمین زده می شود رژیم غذایی ناسالم به نیمی از فشارخون بالا مرتبط است.

همچنین حدود 30 درصد فشارخون بالا به علت بالا بودن مصرف نمک، حدود 20 درصد به رژیم غذایی با پتاسیم کم (میوه و سبزی کم)، حدود 20 درصد به علت فعالیت بدنی کم، حدود 30 درصد به چاقی و بخشی هم به مصرف زیاد الکل مرتبط است.

با توجه به اینکه فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم بیش از نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی است، با مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان در این باره به گفت و گو نشستیم.

دكتر راضیه السادات میرمعینی در ابتدای این مصاحبه با بیان اینکه افراد مبتلا به فشارخون بالا، چند برابر بیشتر از افراد دارای فشارخون طبیعی در معرض خطر هستند، بیان کرد: علائم آشکاری برای اطلاع از فشارخون بالا توسط فرد وجود ندارد و در بیشتر مواقع این موضوع ناشناخته می ماند؛ در حالیکه برای کارکنان بهداشتی شناسایی و کنترل آن بسیار ساده است.

وی اضافه کرد: میزان فشارخون پیوسته در حال تغییر است بنابراین اندازه گیری باید در چند نوبت و موقعیت انجام شود تا به نتیجه درست دست یافت.

مدیرگروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان اظهار داشت: با وجود اینکه فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها وارد کند؛ بر این اساس تمامی افراد باید از میزان فشار خون خود، وجود عوامل خطر و میزان خطر مطلع شوند.

به گفته میر معینی، شناسایی فشارخون بالا آسان بوده و کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی و در صورت لزوم دارو درمانی صورت می گیرد.

وی بیان کرد: طبق مطالعات و تحقیقات صورت گرفته میزان شیوع فشارخون در افراد بالای 18 سال حدود 27 درصد گزارش شده است.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان تاکید کرد: برای پیشگیری از عوامل خطر و بیماری‌ فشارخون بالا، ارتقای سلامت جامعه و کاهش بار بیماری باید راهبردهای مؤثر و قابل قبول بکار گرفته شود تا بتوان در راستای «تغییر رفتارهای خطرساز» و «اصلاح شیوه های زندگی» گام برداشت.

میرمعینی افزود: با توجه به اینکه عوامل متعدد و ادغام یافته ای در ایجاد بیماری‌ قلبی عروقی مؤثر هستند باید اقداماتی که برای کنترل آن ها بکارگرفته می‌شود نیز چند جانبه و متعدد باشد و بخش های مختلفی درگیر این مبارزه شوند و هر کدام اقدام متناسبی ارایه کنند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: فشار خون بالا با پرفشاری خون سبب عوارض مختلفی در بدن می شود و ممکن است به خطر بزرگتری مانند سکته قلبی و مغزی، بیماری کلیوی، اختلالات چشمی، کما یا مرگ منجر شود.

میر معینی اضافه کرد: فشار خون بالا اثر زیادی بر هزینه مراقبت های بهداشتی و میزان مرگ دارد در حالیکه می توان با استفاده از دستگاه فشارسنج و اندازه گیری بموقع و مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی از بروز عوارض آن پیشگیری کرد.

وی افزود: حدود نیمی از بیماران به طور کامل از وضعیت جسمی خود بی خبرند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند هیچ دارویی دریافت نمی کنند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان با بیان اینکه مطلع بودن از وضعیت فشارخون ممکن است زندگی افراد را نجات دهد، بر ضورت ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص تاکید کرد.

میر معینی بیان کرد: می توان در محل کار یا زندگی برای کاهش مصرف نمک، رژیم غذایی سالم، متعادل و متوازن اقدام و با ممانعت از مصرف الکل، ترغیب به ورزش و افزایش تحرک بدنی، آموزش های جامع و هماهنگ ارائه کرد.

وی ادامه داد: در عین حال بیماران می توانند به داروها و اقدامات درمانی باکیفیتی که گران بها نباشند در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی دسترسی داشته باشند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان گفت: آگاهی افزایی در مورد دیگر بیماری های غیرواگیر هم می تواند در تشخیص زودرس و مراقبت هرچه بیشتر و منظم تر و در نهایت مراقبت بهتر آنها سودمند باشد.

میر معینی، علل رفتاری افزایش خطر ابتلا به فشار خون را شامل مصرف مفرط الکل، مصرف غذاهای چرب و پرنمک، مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کم، ورزش نکردن و نداشتن تحرک بدنی کافی، کنترل و مدیریت ناکافی خشم و استرس دانست.

وی افزود: مؤلفه های اجتماعی بهداشت و سلامت از جمله میزان درآمد، سطح سواد و نوع مسکن می توانند تاثیرات منفی برعوامل رفتاری خطرساز ابتلا به فشار خون بالا داشته باشند.

به گفته مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان، در برخی بیماران مبتلا به فشار خون بالا پس از بررسی علل ثانوی مانند بیماری های کلیوی و متابولیک یا مالفورماسیون های بدشکل گیری های خلقتی عروق، هیچ علتی برای بیماری یافت نمی شود و به نظر می رسد عوامل وراثتی و ژنتیکی در شکل گیری این گونه از فشار خون های بالا نقش داشته باشند.

میرمعینی ادامه داد: پیش از قطعی کردن تشخیص فشار خون بالا باید در چند نوبت و به مدت چند روز فشار خون اندازه گیری شده باشد و توصیه می شود 2 بار یک نوبت صبح و دیگری در بعد از ظهر اندازه گیری و ثبت انجام شود.

**وضعیت فشار خون در همدان
وی گفت: در حال حاظر شیوع فشار خون بالا در همدان در جمعیت بالای 30 سال حدود 23 درصد است این در حالی است که در جمعیت روستایی حدود 25 هزار بیمار زیر پوشش مراقبت هستند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان اظهار داشت: این استان از نظر تعداد مرگ های قابل پیشگیری به دلیل فشار خون بالا، رتبه 19 کشور را دارد.

میرمعینی افزود: همدان از لحاظ عوامل خطر بیماری های غیر واگیر نظیر شاخص نمایه توده بدنی بالا رتبه 19، شاخص مصرف نمک رتبه 18 و میزان فعالیت فیزیکی ناکافی رتبه 16 کشور را دارد.

وی ادامه داد: به منظور پیشگیری و کنترل این بیماری در دانشگاه علوم پزشکی همدان همگام با سایر دانشگاه های کشور، خدمات آموزشی و غربالگری این بیماری با حضور بهورزان در خانه های بهداشت روستایی و مراقبان سلامت در پایگاه های بهداشت شهری برای افراد بالای 30 سال جمعیت زیر پوشش منطقه ارائه می شود.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان افزود: مسئولان این نهاد با فراخوان افراد ضمن ارایه آموزش های لازم، اقدام به اندازه گیری فشار خون و غربالگری این بیماری می کنند.

میرمعینی اضافه کرد: در صورت مشاهده فشار خون بالا، فرد به پزشک مرکز ارجاع داده شده و در صورت تایید بیماری و تجویز داروهای لازم توسط پزشک، این افراد در لیست بیماران تحت مراقبت مرکز و پایگاه بهداشتی قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: بیماران مبتلا به فشار خون بالا بعد از کنترل بیماری به صورت ماهیانه توسط مراقب سلامت و فصلی توسط پزشک ویزیت می شوند.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان همدان فشار خون بالا را عامل خطر عمده مرگ های جنینی و مادری در دوران بارداری و عامل خطر مهم دمانس (زوال عقل) و نارسایی کلیه دانست.

میرمعینی با بیان اینکه فشار خون بالا یک مشکل سلامتی همه گیر است، گفت: از هر 10 فرد بزرگسال بالای 25 سال چهار نفر مبتلا به فشارخون بالا هستند و در بسیاری از کشورها یک نفر از هر پنج نفر، پر فشاری خون دارند.

وی ادامه داد: تخمین زده می شود در افرادی که تا سن 80 سال زندگی می کنند از هر 10 نفر 9 نفر مبتلا به فشارخون بالا می شوند.


مصاحبه از: علیرضا جهانگیری
خبرگزاري ايرنا

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين