جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۱
کد مطلب: 46374
۱
باید و نباید‌ها رفتار با کودکان همراه با تغییر سبک زندگی

اضطراب و استرس دامنگیر کودکان و نوجوانان مازندرانی

اضطراب و استرس دامنگیر کودکان و نوجوانان مازندرانی
به گزارش میگنا به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، تغییر سبک زندگی و عدم آمادگی جامعه، کم توجهی به مباحث آموزشی و نداشتن برنامه مدون و جامع برای تصمیم به موقع برای مباحث تغییر سبک زندگی زمینه ساز برخی تعارضات اجتماعی در جامعه را فراهم کرده و افراد جامعه و حتی کودکان را با اختلالات روانی مواجه می‌کند. گاهی این اختلالات شناسایی و برخی مواقع با وجود اینکه شناسایی می‌شود چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

عدم پذیرش برخی اختلالات روانی و همزمان شدن تعارضات اجتماعی با مشکلات اقتصادی به نوعی جامعه را با آسیب‌های جدی و اجتماعی مواجه کرده و این اضطراب‌ها به نسل آینده هم منتقل شده است.

در ارتباط با نوع اختلالاتی که این روزها به خاطر تغییر سبک زندگی با آن مواجه هستیم و ممکن است افراد جامعه با آن درگیر باشند و حتی کودکان ما را هم با آن درگیر کرده باشد، گفت و گوی انجام دادیم با دکتر هدی بابایی روانشناسی بالینی که با مسائل موجود در جامعه بیشتر آشنا شویم.

گفت‌وگو پیش رو بیشتر برای شناخت از واقعیت‌های موجود در جامعه مطرح شده و بنا داریم پیش آگاهی لازم را در این زمینه به خانواده‌ها داده باشیم.

حوزه كاري و تخصصی خانم دکتر بابایی در زمینه‌های مشکلات و اختلالات دوران کودکی،اضطراب، افسردگی،اوتسیم، تکنیک‌های فرزند پروری و کودک آزاری است كه موضوع صحبت را با مبحث مهمترین اختلالات دوران کودکی در مازندران را آغاز کردیم که پاسخ دادند:اختلالات اضطرابی در کودکان بسیار زیاد شده است.

وی با اعلام اینکه این اختلالات بیش فعالی و اوتسیم را هم شامل می‌شود، افزود: این اختلالات به دلیل تغییر سبک زندگی ایجاد شده است.

اين روانشاس یادآور شد: خانواده‌ها خواسته و یا ناخواسته اضطراب را به کودکان منتقل می‌کنند،حضور در مدرسه و مهد کودک و اتفاقات پیرامون آنها به دلیل عدم مهارت خانواده‌ها در مباحث تربیتی و آموزشی زمینه را برای انتقال اضطراب و استرس به کودکان فراهم می‌کند.



تعارض رفتاری در کودکان
وی با اعلام اینکه حضور در مدرسه، مهدهای کودک و حتی محیط‌های اجتماعی بدون شناخت و پیش آگاهی لازم باعث بروز برخی اضطراب‌های ناخواسته در کودکان می‌شود، گفت: کودکان برای حضور در هر محیط باید خودشان را بر اساس نیازهای محیط وقف دهند همین موضوع کودکان را دچار تعارض رفتاری کرده و به نوعی زمینه نگرانی آنها را فراهم می‌کند.

بابایی در پاسخ به این سئووال که آیا شما معتقد هستید که باید بچه‌ها را نسبت به مسائل پیش رو و متبلابه جامعه مقاوم کنیم، افزود: بله صد درصد؛ما باید با استفاده از تکنیک‌های روانشناسی و پیش آگاهی لازم به کودکان و آموزش برخورد مناسب کودک با محیطی که قرار است در آن حضور یابد، اولا زمینه تحمل آنها را افزایش داده و در ثانی هوش هیجانی را به بچه‌ها آموزش بدهیم تا این تعارضات به اضطراب در کودکان تبدیل نشود.
متخصص روانشاسی کودکان خاطر نشان کرد: حتی نحوه تغذیه روی میزان استرس و مقاومت بچه‌ها در برابر تعارضات اجتماعی اثرگذار است.

تقویت روحیه کودکان با حضور در طبیعت
وی با اعلام اینکه بسیار از افراد جامعه به دلیل تغییر سبک زندگی، از طبیعت دور شدند، افزود: حضور بچه‌ها در طبیعت و برقراری ارتباط با مواهب طیعیی خدادادی تا حدودی زمینه کاهش اضطراب را در این قشر فراهم می‌کند.
بابایی یادآور شد: برای موفقیت و کنترل مباحث تربیتی اصولی در کودکان باید آموزش،پیش آگاهی، تغذیه و ایجاد ارتباط کودک با طبیعت در کنار همدیگر باشد تا بتوانیم زمینه کنترل اضطراب کودکان را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به این مبحث مطرح شده که یک نقیصه آموزشی در این بین با توجه به اظهارات شما وجود دارد، آیا واقعا نیاز هست که مباحث تربیتی کودکان پیش از بچه دار شدن در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد، گفت: بله دقیقا همینطور هست.

این روانشناس کودکان یادآور شد: بسیاری از خانواده‌ها و حتی خانواده‌های تحصیلکرده از تکنیک‌های فرزند پروری اطلاع کافی ندارند، البته هر خانواده‌ای دوست دارد که فرزندش به بهترین نحو پرورش پیدا کند ولی چون اطلاع کافی از مباحث تربیتی نداشته،نمی‌داند که چه طور باید با کودک خویش برخورد کند و آموزش‌های پیش از ازدواج و بچه‌داری یکی از نیازهای ضروری زوجین است.

وی یادآور شد: بعد از مشاوره‌های پیش از ازدواج باید مشاوره‌های بارداری و حتی مشاوره فرزند پروری هم وجود داشته باشد.
بابایی در پاسخ به این سئووال که بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند که فرزندان نخبه پرورش دهند، این موضوع چه مقدار بر اضطراب و استرس فرزندان اثر گذار است، افزود: یکی از مباحثی که این روزها بسیاری از خانواده‌ها را درگیر کرده و نتیجه آن انتقال اضطراب و استرس به کودکان هست بحث نخبه پروی خانواده‌ها است.

بابايي با اعلام اینکه ما در ابتدا باید توانمندی و استعداهای بچه‌ها را بشناسیم و بعد بر اساس استعدادها از کودکان درخواست داشته باشیم، گفت: این موضوع در جامعه چندان نهادینه نشده است در حال حاضر همه خانواده‌ها دوست دارند که فرزند نخبه داشته باشند.

این  روانشناس ادامه داد: هدف‌هایی که خانواده‌ها برای بچه دار شدن دارند باری به هر جهت بوده و تنها برای دل خودشان فرزند به دنیا می‌آورند،خانواده‌های ما شاید آمادگی جسمی برای بچه دار شدن را داشته باشند اما به لحاظ روحی و تربیتی نیاز به آموزش دارند.


عدم آگاهی خانواده‌ها از توانمندی فرزندان
وی یادآور شد: بسیاری از خانواده‌ها دوست دارند بچه‌ها را آن طور که خودشان دوست دارند بزرگ کنند نه آن طور که اصول و معیارهای علمی و روانشناسی مطرح می‌کند، عدم شناخت خانواده‌ها نسبت به نیازهای و استعدادهای کودکان و تحمیل خواسته‌های خودشان به کودکان زمینه اضطراب و استرس به کودکان را فراهم می‌کند و تبعات آن در بلند مدت گریبانگیر جامعه می‌شود.

این روانشناس کودکان خاطر نشان کرد: خانواده‌ها در مسائل تربیتی راهی را که خودشان فکر می‌کنند درست هست را در پیش می‌گیرند و به همین دلیل مشکلاتی برای کودکان و در نتیجه آیندگان به وجود می‌آورند.

بابایی با اعلام اینکه مدارس و معلم‌ها و حتی مدراس تیزهوشان در ایجاد اضطراب‌های کودکان بسیار اثر گذار هستند، افزود: در این مدارس فقط مباحث آموزشی بدون شناخت پشتوانه توانمندی‌های بچه‌ها به دانش آموزان تزریق می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری کودکان در منزل تحت فشارهای روحی و روانی ناشی از توقعات و درخواست‌های خانواده‌ها قرار می‌گیرند و هم در مدارس و مراکز آموزشی و عدم آمادگی کودک در کنترل این فشارها زمینه ساز اضطراب و استرس را فراهم می‌کند.

بابايي در پاسخ به این سئووال که استفاده از فضای مجازی تا چه مقدار می‌تواند در بحث اضطراب کودکان اثر گذار باشد، گفت: روانشناسان توصیه می‌کنند که به صورت کلی استفاده از رسانه‌های جمعی شامل تلویزیون، تلفن همراه و اینترنت تنها به مدت دو ساعت برای کودکان در نظر بگیریم، استفاده از اینترنت به کودکی که درکی درستی از شبکه‌های اجتماعی ندارد به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد:برای استفاده از اینترنت بچه‌ها باید آموزش‌های لازم را به بچه‌ها بدهیم و پس از آن نسبت به حضورش در این فضا برنامه‌ریزی کنیم.

این روانشناس در پاسخ به این سئووال خبرنگار ما که در حال حاضر جامعه و بسیار از والدین برای در اختیار قرار دادن تلفن همراه کودکان خودشان با مشکلی به نام چشم و هم چشمی مواجه هستند و برخی از خانواده‌ها هم تلاش دارند از دستورات تربیتی درست استفاده کنند دچار مشکل می‌شوند، توصیه شما در این ارتباط چیست، گفت: در کشور ما آموزش خاصی در این رابطه وجود ندارد،این موضوع بر می‌گردد به میزان اطلاع و آگاهی خانواده‌ها در ارتباط با استفاده از وسائل جمعی، اگر در کشور ما آموزش همه گیر در ارتباط با استفاده از این ابزار داشتیم می‌توانستیم مباحث دقیق روانشناسی را اجرایی کنیم، مشکلی وجود نداشت، اما چون قانونی در این ارتباط نداریم و خانواده‌ها بستگی به امکانات خودشان ابزار جمعی را در اختیار فرزندان قرار می‌دهند به نوعی این موضوع رها شده است.


نبود وحدت رویه در استفاده از فضای مجازی
بابایی یادآور شد: در حال حاضر هر خانواده باتوجه به نگرش و اعتقادات خودش محدودیت‌ها را برای فرزندان خودشان اعمال می‌کنند و قانون کلی در این ارتباط وجود ندارد و توصیه‌های روانشناسی چندان جدی گرفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: اگر مباحث آموزشی به صورت مناسب و همه جانبه در اختیار خانواده‌ها قرار بگیرد و به آنها اعلام شود که کودک شما از یک سن خاصی به بعد می‌تواند از تلفن همراه هوشمند استفاده کند تا حدودی می‌توانیم حد و مرزی قائل شویم و سن خاصی را مطرح کنیم ولی چون قاعده و قانون خاصی در این ارتباط وجود ندارد هر خانواده خودش در این زمینه تصمیم گیرنده هست نمی‌توان زمان خاصی را اعلام کرد و اگر هم زمان خاصی اعلام شود به دلیل اینکه سایر خانواده‌ها در این زمینه توجیه نیستند، خانواده‌هایی که از اصول روانشناسی هم پیروی کنند دچار تعارض می‌شوند، به صورت کلی در جوامع پیشرفته برای  استفاده از ابزار جمعی و حتی شبکه‌های مجازی و اینترنت حد و مرزی  وجود داشته و اصول روانشناسی به صورت جدی تر مورد توجه قرار می‌گیرد.

این روانشناس کودک در پایان یادآور شد: اطلاعات منتشر شده بسیار کلی است و هر موضوع خودش زیرشاخه‌های متعددی دارد که باید راجع به هر موضوع به صورت جز به جز بحث و صحبت کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند