جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۲:۲۵
کد مطلب: 46385
۱
راهکارهای موثر برای موفقیت در گفت‌وگو با همسر

هنری که نیمی از مشکلات زوجین را حل می‌کند

هنری که نیمی از مشکلات زوجین را حل می‌کند
هنگامی كه دو نفر ارتباط عاطفی با هم ندارند، به هنگام پیش آمدن اختلاف، نمی‏توانند از دعوا، اجتناب كنند. زن و شوهرها، هنگام دعوا و مشاجره، خیلی ساده، مسائل را به موارد شخصی و خصوصی، ربط می‏دهند. به جای مشاجره و بزرگ كردن نكات منفی، باید با یكدیگر گفت‏ وگو كرد.

آرام‌آرام چهار‌راه ولیعصر را به سمت بالا می‌روند. گاهی به هم نگاهی می‌اندازند و گاهی هم به مغازه‌های اطراف. جلوتر که می‌روم حواسم جمع می‌شود به گام‌های آهسته و دست‌های گره‌خورده زوج که تازه وارد کهنسالی شده‌اند. هماهنگی ویژه‌ای در رفتارشان، طرز نگاه و حتی نحوه راه رفتنشان دیده می‌شود. یکدیگر را با اسم کوچک و پسوند جان صدا می‌زنند و در بین راه با هم در و دل می‌کنند. در هم مسیر شدن با آنها تنها به این فکر می‌کنم، این روزها که آمار رسمی میزان طلاق افزایش یافته است، دیدن زوج‌های پیری که با وجود مشکلات و فراز و نشیب‌های زندگی همچنان عاشقانه کنار هم ایستاده‌اند و گفت‌و‌گوهایشان چیزی فراتر از فهرست‌های خرید و رویدادهای روزانه‌شان است، چقدر می‌تواند احساس خوشایندی را ایجاد ‌کند.

یکی از راه‌های شناخت همسران و مأنوس شدن آنها با یکدیگر، گفت‌و‌گوی صادقانه، صریح و سازنده‌ است. در ابتدا بسیار مهم است که موقعیت مناسبی را برای صحبت با همسر انتخاب کنید که هر دو از لحاظ روحی و جسمی آمادگی گوش دادن به صحبت‌های یکدیگر را داشته باشید. هنر گوش دادن به حدی مهم و حیاتی است که می‌تواند نیمی از مشکلات زوجین را حل کند؛ تا زمانی‌که زوجین راه گوش دادن به حرف‌های یکدیگر را یاد نگیرند و به قول معروف، یک طرفه به قاضی روند و راضی برگردند، هیچ مشکلی حل نخواهد شد. آنچه باید بدانید این است که یک گفت‌و‌گوی خوب و مؤثر با همسر ویژگی‌هایی دارد که ما در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

1-صمیمانه به حرف‌های همسرتان گوش کنید
در زمان بحث و گفت‌و‌گو معمولا بیش از گوش دادن به همسر، به جواب‌های‌تان فکر می‌کنید و حتی ممکن است ناخودآگاه صحبت‌های طرف مقابل را قطع کنید؛ اما عاقلانه این است که ابتدا خوب گوش دهید و سپس اظهارنظر کنید، چرا‌که در غیر این‌صورت ممکن است از روی هیجان و احساس (بدون توجه به حرف‌های طرف مقابل) حرف نسنجیده‎ای بزنید که تنها رابطه را برهم بزند و باعث ایجاد سوءتفاهم بیشتر شود.

2- متوجه موضوع بحث و یا گفت‌وگو شوید
زوج‌ها غالباً بدون آنکه متوجه شوند دعوا بر سر چیست جروبحث راه می‌اندازند و بدون آنکه نظر همسرشان را درک کنند، درستی آن را زیر سؤال می‌برند یا با آن مخالفت می‌کنند؛ توجه به موضوع مورد بحث کمک می‌کند تا شما به‌عنوان شنونده، گوش و ذهن خود را بر آن فعال کنید و در این صورت فرد‌مقابل احساس می‌کند به حرف او گوش‌داده شده است.

3- اهداف مکالمه خود را شناسایی کنید
مشخص کنید هدفتان از مکالمه، سرزنش و بحث‌وجدل است یا پیروزی و صلح؛ هدف از مکالمه، یافتن راه‌حل برای مشکلات است. قبل از انجام آن از خودتان بپرسید هدف در اینجا چه چیزی است؛ این به شما کمک می‌کند تا با هدف رسیدن به صلح و آرامش به گفت‌وگو بپردازید.(1)

4- آنچه شریک زندگیتان می‌گوید را تکرار کنید
برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با همسر، صحبت‌های او را گوش کنید و سپس حرف‌های او را مقدمه‌ای برای اظهار نظر و نتیجه‌گیری خود قرار دهید. به عبارتی بعد از مدتی که از صحبت‌های همسرتان می‌گذرد به او خلاصه‌ای از آنچه گفته را بیان کنید. با این کار همسر شما متوجه می‌شود کاملاً به حرف‌های او گوش داده‌اید و به صحبت کردن با شما ترغیب می‌شود. این مرحله شمارا تشویق می‌کند که شنونده خوبی باشید؛ همچنین به شما کمک می‌کند تا احساس طرف مقابل‌تان را بهتر درک کنید.(2)

5- متناسب با طرف مقابلتان صحبت کنید
مردان نتیجه محور و زنان فرایند محور هستند؛ مردان دوست ندارند زیاد وارد جزئیات شوند و بالعکس زنان از بیان جزئیات لذت می‌برند لذا اگر تمایل دارید طرف مقابل به حرف‌هایتان گوش دهد:

_ اگر خانم هستید هوای مغز همسرتان را در هنگام حرف زدن داشته باشید چراکه مردها تحمل شنیدن حرف‌های طولانی را ندارند. اگر هم می‌خواهید به هر دلیلی فرایندی را توضیح دهید، ابتدا نتیجه و پایان حرفتان را بگویید تا همسرتان انتظار نکشد و حرص نخورد.

_اگر هم آقا هستید و قصد بیان مسئله‌ای برای همسرتان را دارید، بهتر است کمی با جزئیات با او حرف بزنید چراکه او فرایند محور است و با صحبت‌های کوتاه و مختصر شما قانع نمی‌شود.

6- خود را مشتاق شنیدن نشان دهید
باجان و دل گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل باعث می‌شود که میل و رغبت برای گفت‌وگوی طرفین بیشتر شود. اشتیاق خود را برای شنیدن حرف‌های همسرتان به این نحو نشان دهید که اگر همسرتان نشسته است، شما نیز بنشیند؛ اگر ایستاده است، شما نیز بایستید؛ به‌طرف او برگردید و حرف‌هایش را با سر تأیید کنید؛ شما با این رفتار این حس را به همسرتان منتقل می‌کنید که همیشه برای شنیدن حرف‌هایش آماده هستید. اشتیاق شما در گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل باعث احساس آرامش و امنیت در او خواهد شد و او راحت‌تر با شما صحبت خواهد کرد.

پی‌نوشت‌ها:
1- گرازش از مقاله " 11 Tips For More Productive Conversations With Your Partner" که در سایت bustle منتشرشده است.

2-گزارش از مقاله" How to Actively Listen to Your Spouse" که در سایت chabad منتشرشده است.
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد