جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۲۳:۰۹
کد مطلب: 46389
۵

مهمترین وظیفه سازمان نظام روان‌شناسی استانداردسازی و صدور مجوز برای افراد با صلاحیت است

مهمترین وظیفه سازمان نظام روان‌شناسی استانداردسازی و صدور مجوز برای افراد با صلاحیت است
میگنا: دکتر "محمد حاتمی" در گردهمایی روان‌‌‍‌‌‌شناسان و مشاوران استان کرمان اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما در این 40 سال تهدیدات و چالش های مختلفی را پشت سر گذاشته است. از تهدیدات نظامی و امنیتی گرفته تا جنگ اقتصادی دشمن، که هدف اصلی دشمن ، فشار به مردم و سرمایه اجتماعی و به طبع آن حاکمیت است.
 
وی ادامه داد: تاکنون این انقلاب با درایت مسئولین و مقاومت مردم با فرهنگی مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی توانسته این تهدیدات را پشت سر بگذارد و همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها نوید داده اند قطعا بر این توطئه ها فائق خواهیم آمد.
 
حاتمی در ادامه به اشاره به تهدیدی نوین در کشور ، افزود: باید در دهه پنجم انقلاب اسلامی برای مقابله آسیب اجتماعی و روانی برنامه‌های مدونی طراحی کرد و با حمایت هیأت دولت و مجلس آنرا به اجراء درآوریم.
 
رئیس منتخب سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هشدار داد : افزایش نرخ طلاق، رفتارهای پرخطر، اعتیاد ، افسردگی و اختلالات روانی مبحث جدی است که کمی ما را نگران کرده است و نمی‌توان بسادگی از کنار آن عبور کرد. باید برای تدوین الگوی مناسب جامعه سالم از تمام ظرفیت های موجود بهره گرفت که در این بخش می‌توان با حمایت های مورد نیاز از سازمان نظام روانشناسی این آسیب ها را کاهش داد.
 
حاتمی افزود: بررسی های ما در سازمان نظام روانشناسی وجود تهدیدی نوین، پیشرفته و مردم محور را تائید می کند. یعنی نظام خانواده در ایران هدف قرار گرفته است که در این زمینه نیازمند الگوی منسجمی برای صیانت از خانواده می باشیم. عوامل مختلفی در این زمینه موثر بودند . از هجمه رسانه ای(ماهواره ها و برخی شبکه های مجازی مخرب) و فرهنگی دشمن و فعالیت فرقه های ضاله و تفکرات انحرافی گرفته تا فعالیت افراد سودجو
غیرمتخصص در امر روانشناسی همگی صدمات جدی به بنیان خانواده ایرانی زده اند و هرکدام از عوامل مذکور سهمی در آسیب های اجتماعی کشور دخیل بوده اند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به نکات مطرح شده، موضوع روانشناسی و مشاوره علمی بر پایه الگوهای اسلامی ایرانی در دهه پنجاه انقلاب اسلامی اهمیت دوچندان دارد و در این زمینه باید نهادهای متولی به یاری سازمان نظام روانشناسی بیایند. روانشناسی و مشاوره در دهه پنجم انقلاب اسلامی می‌تواند عامل مصونیت بخش جامعه و خانواده باشد یا بعبارت بهتر می‌توان گفت این امر نوعی دفاع غیرعامل در صیانت از مردم محسوب می گردد.
 
رئیس منتخب سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره افزود: این نهاد یک سازمان مجری نیست بلکه مهمترین وظیفه آن استانداردسازی و ارائه مجوز به افراد صاحب صلاحیت است و دوم نظارت تخصصی بر آن و سوم توانمندسازی روان‌شناسان و مشاوران است.
 
حاتمی یکی از معضلات فعلی در ساختار سازمان نظام روانشناسی فعالیت افراد بدون شناسنامه و سودجو در بخش روانشناسی کشور عنوان کرد و افزود: ناهماهنگی در مقابله و دخالت افراد غیر متخصص و ارائه مجوزهای فعالیت توسط نهادهای غیر مسئول به افراد غیر متخصص یک آسیب است که بزودی با استفاده از ظرفیت های قانونی توسط سازمان نظام روانشناسی نظام مند می شود.
 
وی در پایان با تاکید بر اینکه باید در دهه پنجم انقلاب در بخش روان‌شناسی و مشاوره با محوریت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره هماهنگی در مقابله با آسیب اجتماعی و روانی برنامه ریزی کنیم اظهار کرد : نظام مند کردن این فعالیت ها و استاندارسازی فعالیت های مشاوره زیر چتر سازمان نظام روانشناسی یکی از تکالیف این سازمان است که قانون بر عهده ما گذارده است . هر نوع فعالیت روان‌شناسی و مشاوره الزاما با مجوز این سازمان و نظارت برآن از طریق این سازمان باید صورت گیرد و این عین قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و قطعا نادیده گرفتن قانون توسط افراد متخلف سبب افزایش آسیب های اجتماعی خواهد شد و ما باید برحسب قانون وظیفه داریم جلوی این خسارت‌ها را بگیریم و در قبال حقوق مردم برحسب مصوبات مجلس شورای اسلامی مسئولیت داریم و از تمامی افرادفعال در این بخش درخواست میکنیم با تعامل با این نهاد، ضمن ارتقای سطح علمی و کاربردی خود، گامی موثر برای کاهش آسیب های اجتماعی بردارند.
 
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.