پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۶:۱۱
کد مطلب: 46396
۰

اعتیاد و آزار جنسی، ۱۰ هزار کودک کار را در تهران تهدید می‌کند

اعتیاد و آزار جنسی، ۱۰ هزار کودک کار را در تهران تهدید می‌کند
میگنا: موضوع کودکان کار یکی از مهمترین و اساسی‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور و به‌ویژه شهر تهران است و سازمان بهزیستی که متولی ساماندهی و حمایت از این افراد در جامعه را بر عهده دارد در این خصوص اقدامات مفیدی را نیز در حد توان انجام داده است؛ از طرفی با توجه به تهدید آزارهای جنسی، بیماری‌های مختلف تنفسی، خونی و ایدز و بیماری‌های واگیردار رسیدگی و ساماندهی کودکان کار ضرورت دارد و برای این کار سایر نهادها نیز باید سازمان بهزیستی را حمایت کنند؛ برای مثال وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌تواند اقدامات مفیدی را در بحث حمایت از تحصیل این افراد انجام دهد که در این رابطه نیز اقداماتی صورت گرفته است اما باید این اقدامات به‌صورت ویژه ادامه داشته باشد؛ اقدامات باید تا جایی ادامه داشته باشد که حتی یک کودک کار نیز در سطح شهر دیده نشود که متأسفانه در حال حاضر در اکثر چهارراه‌های پایتخت کودکان کار مشاهده می‌شوند.


اکثر کودکان کار از گشت‌های انتظامی هراس دارند
حمایت از تحصیل این افراد یکی از مهمترین اقداماتی محسوب می‌شود که می‌تواند ذهن و دغدغه کودکان کار را تغییر دهد؛ بر همین اساس محمدحسن داوری در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: اکثر بچه‌ها از گشت‌های انتظامی و شهرداری هراس دارند لذا نوع نگاه به این افراد باید تغییر کند و به‌گونه‌ای شود تا بچه‌ها با دیدن این افراد احساس دلگرمی کنند؛ بیشتر این افراد به‌دلیل مشکلات فرهنگی، معیشتی و اقتصادی مشغول به کار در سطح شهر می‌شوند.

مدیر مدرسه کودکان کار گفت: مدرسه ما به‌صورت رایگان فعالیت می‌کند و خیرین مخارج این مدرسه را تأمین کرده و تمام تلاش ما این است تا قدمی را برای حمایت از تحصیل این افراد برداریم و اقدامات ما همچنان نیز در شناسایی این افراد نیز در پایتخت ادامه دارد؛ البته سازمان بهزیستی و شهرداری نیز باید بیشتر از گذشته ما را در این راه حمایت کنند تا به نتایج مطلوبی برسیم.


بیش از 10 هزار کودک کار در تهران هستند
وی درباره آمار کودکان کار در پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 10 هزار کودک کار در تهران هستند که البته اقدامات مفیدی در این چند سال توسط سازمان بهزیستی صورت گرفته است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کاهش آمار و ساماندهی کل کودکان کار در تهران باشیم.
بر اساس این گزارش، اگر بحث حمایت از تحصیل کودکان کار به‌درستی انجام شود، بسیاری از مشکلات این افراد برطرف خواهد شد چرا که نوع زندگی و دغدغه آنها تغییر خواهد کرد.


اقدامات حمایتی از کودکان کار تحت پوشش سازمان بهزیستی
در همین خصوص حبیب‌الله مسعودی فرید در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آنا در ارتباط با ساماندهی کودکان کار و اقدامات آموزشی و حمایتی از این افراد در پایتخت اظهار کرد: سازمان بهزیستی با توجه به اهمیت این موضوع، تمام تلاش خود را برای ساماندهی، آموزش و حمایت از تحصیل کودکان کار انجام داده است و اقدامات مختلف دیگری نیز در این خصوص همچنان ادامه دارد؛ در سال گذشته حدود 3 هزار نفر از کودکان کار را از سطح تهران جمع‌آوری و ساماندهی کردیم و در حقیقت این تعداد زیر پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند و حمایت‌های مختلفی نیز از آنها انجام شد؛ 23 مرکز خصوصی و 20 مرکز حمایتی دولتی اقدامات خود را در بحث آموزش‌های مختلف به این افراد انجام می‌دهند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تهران تصریح کرد: در 6 ماه نخست سال جاری نیز حدود 500 نفر از کودکان کار را تحت پوشش سازمان بهزیستی تهران قرار گرفتند و حمایت‌های مختلفی از آنها صورت گرفته است.


70 درصد کودکان کار اتباع بیگانه هستند
بر همین اساس، موضوع دیگری که در خصوص کودکان کار مطرح و مورد بحث قرار دارد، تابعیت این افراد است؛ طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود 70 درصد کودکان کار از اتباع بیگانه هستند که غالباً به‌صورت غیرمجاز وارد کشور شده و اقدامات خود را انجام می‌دهند؛ موضوع حائز اهمیت دیگر این است که اداره اتباع وزارت خارجه باید تدبیری برای شناسایی این افراد انجام دهد چرا که خود این افراد می‌توانند منشاء ورود مشکلات بسیاری به کشور به‌ویژه در حوزه بهداشتی و بیماری‌های عفونی و واگیردار شوند.

با توجه به مهم بودن موضوع کودکان کار، به سراغ یکی از این افراد رفتیم تا درباره دغدغه‌های وی بپرسیم.
علی یکی از کودکان کاری است که در محدوده شهرک اکباتان پایتخت اقدامات خود را انجام می‌دهد و در چهارراه‌ها به دست‌فروشی مشغول است.
وی درباره چرایی ورود به این عرصه گفت: من 14 سال سن دارم و دو سالی است که در محدوده شهرک اکباتان گل و دستمال کاغذی می‌فروشم و در برخی مواقع هم که جنسی نداشته باشم، خودروی مردم را با دستمال پاک می‌کنم تا شاید پولی به من بدهند.


اعتیاد پدرم من را به خیابان کشانده است
علی درباره محل زندگی و خانواده خود اظهار کرد: خانه ما در محله‌ای در جنوب تهران واقع است و پدر و مادر من معتاد هستند و در برخی مواقع ما در طول روز هیچ وعده غذایی نمی‌خوردیم برای همین پدرم به من می‌گفت که تا شب با پول به خانه برگرد و اگر پول به خانه نمی‌بردم من را به داخل منزل راه نمی‌داد؛ به‌طوری که من و برادرم به مرور در خیابان می‌خوابیدیم و این شرایط به‌ویژه در فصول سرد سال برای ما سخت بود.

سرقت گل از بهشت زهرا برای خرید مواد مخدر
این کودک کار ادامه داد: من یک برادر بزرگ‌تر از خودم دارم که اسمش احمد است و در مرکز شهر اقدام به کسب درآمد می‌کند؛ برای پیدا کردن گل در برخی مواقع به بهشت زهرا می‌رفتیم تا گل‌های مورد نظر خود را که مردم روی قبرها قرار می‌دادند برای فروش در چهارراه‌ها برداریم؛ بعضی مواقع که این کار را نمی‌توانستیم انجام دهیم به سمت گل‌فروشی‌ها رفته و گل‌های آنها را سرقت می‌کردیم؛ البته در یکی از این اقدامات، برادرم گیر افتاد و صاحب گل‌فروشی احمد را به‌شدت کتک زد اما عمده اقدام ما برای پیدا کردن گل رفتن به بهشت زهرا است.

وی افزود: من وقتی بچه‌های مردم را می‌بینم که با والدین خود به بیرون می‌روند حسرت می‌خورم و پیش خودم می‌گویم که چرا من در این سن باید کار کنم لذا من از دست پدرم به‌شدت ناراحت هستم؛ من و برادرم سه چهار روز یک‌بار به خانه می‌رویم و یکی از مباحث ما در خانه این است که چرا پدرم دنبال کار نمی‌گردد؛ نکته مهم دیگر اینکه پدرم به‌دلیل مصرف مواد مخدر حواس درستی ندارد و کتک زدن ما برای او به یک عادت مانند خوابیدن در شب تبدیل شده لذا ما سعی می‌کنیم که زیاد به خانه نیاییم.

علی در خصوص اینکه شب‌ها کجا می‌خوابد و غذای خود را از کجا تأمین می‌کند، اظهار کرد: برای خوردن غذا در برخی مواقع به غذافروشی‌ها می‌روم و اگر صاحب مغازه دلش بسوزد غذا می‌دهد اما در مقطعی هم فردی نزد من آمد و گفت که اگر مقداری از پول‌های کسب کرده را به او بدهم، او نیز در قبال این کار، به من جای خواب و غذا خواهد داد؛ اوایل می‌ترسیدم اما بعد از گذشت مدتی نزد وی رفتم و شب‌هایی که خانه نمی‌روم پیش این فرد رفته و غذا دریافت می‌کنم؛ در این مکان تعدادی از کودکان کار نیز حضور دارند که برای این فرد کار می‌کنند.

مراکز ذی‌ربط به داد پدر معتاد من برسند
این کودک کار افزود: دیگر نمی‌توانم درباره مشکلاتم صحبت کنم چرا که این صحبت‌ها دردی را از من دوا نخواهد کرد اما تنها دغدغه ما این است که نهادهای مرتبط در بحث ترک اعتیاد، به پدر من کمک کنند تا بعد از برطرف شدن مشکل مصرف مواد مخدر برای او شغلی ایجاد کنند تا ما هم از این وضعیت نجات پیدا کنیم.
بر اساس این گزارش، شناسایی کودکان کار و حمایت از آنها از موضوعات مهم در جامعه است که باید بیشتر از گذشته مورد نظر قرار گیرد؛ از طرفی سازمان‌های مرتبط باید والدینی که صلاحیت نگهداری فرزندان را ندارند شناسایی کرده و کودکان را از آنها بگیرد و به مراکز نگهداری منتقل کند تا مشکلات متعددی برای آنها در زمینه آسیب‌های اجتماعی به‌وجود نیاید.

بر همین اساس، امان‌الله قرایی‌مقدم درباره چرایی افزایش کودکان کار در جامعه گفت: متأسفانه موضوعاتی نظیر فقر و اعتیاد از دلایل افزایش کودکان کار در جامعه است و وجود این افراد روح ناامیدی را نیز در جامعه گسترش می‌دهد لذا ساماندهی و حمایت از این افراد امری ضروری است که باید در دستور کار نهادهای ذیربط قرار گیرد.


لزوم شناسایی خانواده‌های در معرض خطر
این جامعه‌شناس تصریح کرد: معمولاً سن کار از 15 سالگی آغاز می‌شود اما ما شاهد این موضوع هستیم که اکثر کودکان کار در جامعه زیر 15 سال سن دارند و باید در این موضوع تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود؛ بسیاری از این کودکان معنای واقعی محبت و عاطفه را درک نکرده‌اند لذا خانواده‌های این افراد مقصران اصلی این موضوع هستند؛ نهادها می‌توانند با نظارت بر خانواده‌های در معرض خطر این خانواده‌ها را شناسایی و مورد حمایت خود قرار دهند تا از بروز مشکلاتی برای فرزندان آنها جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه بحث پیشگیری مهمترین راه‌کار در این زمینه است، تصریح کرد: یکی از راه‌های مفید در این زمینه این است که خانواده‌هایی که صلاحیت نگهداری فرزندان را ندارند شناسایی شوند و فرزندان از آنها گرفته و به مراکز حمایتی انتقال یابند؛ بیشتر این کودکان از تربیت محروم هستند لذا آسیب‌های بسیاری را می‌بینند.


آزار جنسی تهدیدی مهم برای کودکان کار
قرایی‌مقدم اظهار کرد: برخی از این افراد به‌دلیل نبود نظارت بر آنها مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند که خود این کار موجب بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود؛ یکی دیگر از موضوعات خطرناکی که کودکان کار را تهدید می‌کند گرفتاری در باندهای قاچاق مواد مخدر است و این افراد نیز به‌دلیل ترس و برای بدست آوردن پول با آنها همکاری می‌کنند.

این جامعه‌شناس سرقت و اعتیاد را از دیگر موضوعاتی دانست که کودکان کار را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته اغلب کودکان کار به مرور زمان دچار بیماری‌های خطرناک پوستی و تنفسی می‌شوند و طبق آمار اعلام شده از سوی نهادهای ذیربط فقط 25 درصد این افراد واکسینه شدند و 75 درصد آنها ناقص واکسینه هستند لذا موضوع بهداشت و بیماری‌های واگیردار نیز نظیر وبا این افراد را تهدید می‌کند.

قرایی‌مقدم در پایان گفت: بحث کودکان کار باید بیشتر از گذشته مورد توجه مسئولان قرار گیرد و نکته اساسی و مهم حمایت از این افراد در مراکز سازمان بهزیستی است.

بر اساس این گزارش، موضوع مهم و قابل توجه در بحث کودکان کار، تابعیت آنهاست که اکثراً از سایر کشورها به ایران آمده و اقدامات خود را انجام می‌دهدند لذا وزارت خارجه باید نظارت خود را بر چگونگی ورود این افراد به کشور بیشتر کند چرا که اگر از ورود اتباع بیگانه به کشور در این زمینه جلوگیری شود، نهادهای مورد نظر می‌توانند تمام تلاش خود را برای ساماندهی کودکان کار ایرانی معطوف کنند که نتایج خوبی نیز در بحث ساماندهی و حمایت از آنها را در پی خواهد داشت؛ البته موضوعات اقتصادی، فقر و اعتیاد نیز از دلایل مهم در ارتباط با این موضوع است که اگر تلاش‌ها در برطرف کردن موارد ذکر شده نتیجه دهد، موضوع کودکان کار نیز تا حدودی برطرف خواهد شد که این رویکرد تلاش همه نهادهای را می‌طلبد.




 
گزارش از: احسان یعقوبی- خبرگزاري آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.