پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۵
کد مطلب: 46424
۱

آرامش روانی با دوری از فیسبوک

آرامش روانی با دوری از فیسبوک
به گزارش تک‌تایمز، محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه نیویورک در قابل اعتمادترین و قانع‌کننده‌ترین ارزیابی علمی از اثرات رسانه‌های اجتماعی نشان دادند که حذف اکانت فیسبوک به طور واضح برای سلامت روان افراد مفید است.

کاهش فعالیت آنلاین
این مطالعه که به رهبری محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه نیویورک انجام شد که طی آن از ۲۸۴۴ کاربر فیسبوک خواسته شد تا پرسش‌نامه‌های گسترده‌ای را درباره رفاه عمومی، دیدگاه‌های سیاسی و روال روزانه خود پاسخ دهند.
از نیمی از کاربران به طور تصادفی خواسته شد تا حساب کاربری خود را برای مدت چهار هفته غیرفعال کنند.

محققان دریافتند کاربرانی که فیسبوک یا دیگر شبکه‌های اجتماعی از زندگی‌شان حذف می‌شود، بالطبع فعالیت‌های آنلاین آنها کاهش می‌یابد و فعالیت آفلاین آنها مانند تماشای تلویزیون یا ملاقات با دوستان و خانواده افزایش می‌یابد.
این مطالعه همچنین به سمت سیاسی قضیه نیز نگاه کرد. با توجه به اظهارات کاربران، آنها پس از غیر فعال کردن حساب‌های خود احساس کردند که جناح‌گیری سیاسی آنها کمتر شده است و کمتر در معرض اخبار هستند. حتی گفتند که این کار احساس تندرستی و خوشحالی را در آنها افزایش داده است.
چند هفته بعد از اتمام این آزمایش، شرکت کنندگان متوجه شدند که به طور ناخودآگاه مدت زمان کمتری را در فیسبوک می‌گذرانند.

کاهش اضطراب
این آزمایش نشان داد که خلاص شدن از فیسبوک منجر به بهبودی کوچک اما قابل توجه در سطح خوشحالی، رضایت از زندگی، افسردگی و اضطراب می‌شود.

نقش شبکه‌های اجتماعی
شگفت‌آور است که رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به چه میزان گسترده و بزرگ شده‌اند. به طوری که این روزها برای هر کس یک فرض شده است که باید یک حساب کاربری در یکی از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، تلگرام و بسیاری برنامه‌های دیگر داشته باشد.

برخی کارشناسان، رسانه‌های اجتماعی را شکل جدیدی از روابط اجتماعی و صمیمیت نامیده‌اند، هر چند برخی دیگر استدلال می‌کنند که این یک شکل سالم و کارآمد از تعامل صمیمی و روابط اجتماعی نیست.

فیسبوک به تنهایی ۲.۳ میلیارد کاربر ماهانه دارد و بنابر داده‌های سال ۲۰۱۶ یک کاربر روزانه به طور متوسط ۵۰ دقیقه در فیسبوک وقت می‌گذراند.

این مطالعه اولین موردی نیست که اثرات فیسبوک و رسانه‌های اجتماعی را بر سلامت روان بررسی می‌کند. با این حال، محققان این تحقیق می‌گویند که یافته‌های آنها مطالعات قبلی را که نشان می‌داد فیسبوک برای سلامت روان کاربران مفید است، به طور کلی بی‌اعتبار می‌کند.

شواهد کمی وجود دارد که از این ایده پشتیبانی می‌کند که فیسبوک به ویژه برای کاربران فعال، یعنی کسانی که اغلب زیر پست‌های دوستان و خانواده کامنت می‌گذارند و فقط اقدام به دیدن گذرای پست‌ها نمی‌کنند، مفید واقع می‌شود.

این مطالعه از سوی دیگر متخصصان نیز معتبر شمرده شده است. "اریک برینیولفسون" مدیر مؤسسه فناوری دیجیتال ماساچوست آن را چشمگیر نامید و افزود که محققان کارهای خوبی در زمینه مرتب سازی رابطه میان علت و معلول انجام داده‌اند.
این مطالعه در Social Science Research Network منتشر شده است.
 
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...