کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت مصرف شیر برای افراد سرد مزاج یا گرم مزاج

خبرگزاري تسنيم , 16 بهمن 1397 ساعت 11:58

مصرف شیر روزانه اهمیت زیادی دارد، اما اینکه شیر را با چی و چطور بخوریم هم خیلی مهم است، به علاوه مصرف شیر برای افرادی که دارای مزاج سرد و گرم هستند متفاوت است. در این مقاله به این مسئله می پردازیم


ميگنا: سیدمهدی میرغضنفری کارشناس طب سنتی، با بیان اینکه نوشیدن شیر با شکر، خصوصاً به صورت فرنی یا شیر برنج، چاق‌کننده است, اظهار کرد: مصرف شیر علی‌الخصوص در مزاج‌های گرم و خشک بسیار مفید است.

مصرف زیاد و هر روز شیر، در بیماری‌های عصبی خصوصاً بیماری‌های ناشی از بلغم مضر است, شیر گرم، سریع هضم است اما شیر سرد، هضم کندتری دارد لذا بهتر است شیر را گرم مصرف کرد.

شیرهایی که از سویا و مانند آن تولید می‌شوند، جایگزین مناسبی برای شیر دام نیستند، شیر نه‌تنها به عنوان غذا بلکه به عنوان دارو نیز مصرف می‌شود، می‌توان شیر را به‌عنوان میان‌وعده نیز مصرف کرد به شرطی اینکه 2 تا 3 ساعت با وعده قبل و بعد خود فاصله داشته باشد در غیر این صورت باعث فساد شیر در معده شده و روند هضم را مختل می‌کند.

افرادی که مزاج‌شان گرم است با مقدار کمی شکر یا قند آن را مصرف کنند و افرادیکه مزاج سرد دارند, بهتر است شیر را به صورت گرم و به همراه عسل یا پودر زنجبیل یا خرما میل کنند، در طب سنتی مصرف همزمان آن با خوردنی‌های دیگر نظیر گوشت، تخم‌ مرغ، ماهی، سبزی‌ها، حبوبات، چیزهای شور، تند و ترش منع شده و شیر باید به تنهایی مصرف شود.

مصرف همزمان شیر به همراه کمی نان در یک وعده غذایی توصیه می‌شود و غذای کاملی را تشکیل می‌دهد.

یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا، مصرف شیر است چون شیر نوعی پادزهر است (در گذشته نیز به افراد مسموم، شیر تجویز می‌کردند) و باعث افزایش دفع و پاکسازی روده و سیستم گوارشی می‌شود.

مصرف شیر به‌صورت شیر‌برنج و فرنی بسیار مورد توصیه طب سنتی است؛ امروزه برای كودكان هم توصیه به مصرف فرنی و حریره می‌شود، در طب سنتی عقیده بر این است که مصرف این مواد باعث طولانی شدن عمر و خوش‌رنگ شدن پوست و چهره می‌شود.

شیر تازه مقوی، چاق‌کننده و رشد‌دهنده است، از این رو برای اطفال، افراد در حال رشد، افراد بیمار، افراد مسن و زنان باردار توصیه می‌شود, شیر به دلیل رطوبتی که دارد به ایجاد حجم در بدن کمک می‌کند، مصرف موادی که دارای رطوبت ماندگار در بدن هستند، مثل شیر (آب رطوبت ماندگار نیست) در افرادی که لاغرند و امید به چاق‌شدن دارند (مزاج‌های خشک، افراد مسن یا دوره نقاهت پس از بهبود بیماری) یا در ورزشکاران (برای حجم دادن به ماهیچه) مفید است.


کد مطلب: 46451

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46451/تفاوت-مصرف-شیر-افراد-سرد-مزاج-یا-گرم

میگنا
  https://www.migna.ir