جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۷
کد مطلب: 46460
۱

تعداد مقاله، ملاک استادی نیست

تعداد مقاله، ملاک استادی نیست
شعار عملگرایی اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین حکیمیان، رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بيان اينكه شعار بنده عملگرایی اسلامی است؛ و  باید دیوارها را کوتاه و همدیگر را ببینیم، گفت: تنها نباید بنشینیم و در اتاق‌های خود کتاب بنویسیم، بلکه باید جامعه را مدنظر قرار دهیم. نگذاریم فرزندانمان از دست بروند و اگر این طور شد، نشانه این است که ما برنامه نداشته‌ایم.


ضعف در فلسفه علوم انسانی اسلامی
وی افزود: در فلسفه علوم انسانی اسلامی ضعیف هستیم و باید آن را ارتقاء دهیم. همچنین ارتباط با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها ضعیف است. ضمن اینکه باید با ادبیات دانشگاه با دانشگاه صحبت کنیم و با آنان گفت‌و‌گو داشته باشیم، زیرا تحلیل یک فرد حوزوی با دانشگاهی متفاوت است.

سنجش علوم انسانی با معیاری متفاوت از صنعت
وی با بیان اینکه 110 اثر این پژوهشگاه در دانشگاه تدریس می‌شود، اظهار کرد: قوانین و مقررات پژوهشگاه هارمونی و همراهی با مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، زیرا رویکرد علوم انسانی باید مجزا و متفاوت باشد و نباید حوزه علوم انسانی را با معیار رشته‌های صنعتی و ... بسنجیم.

مقاله ملاک استادی نیست
حکیمیان با بیان اینکه دانش به داشتن 20 مقاله نیست، بلکه باید آثار تحول‌آفرین در جامعه ایجاد کند، افزود: ممکن است کسی صدها مقاله ایجاد و استاد هم شده باشد، ولی واقعا استاد نباشد، لذا باید معیارها را اصلاح کنیم و اجازه یابیم تا کادرسازی کنیم.

وی افزود: باید علوم اهل بیت را وارد جامعه کنیم، آن هم از طریق روان‌شناسی و جامعه‌شناسی اسلامی و به خصوص روان‌شناسی بالینی که امروز با استفاده از آیات قرآن و روایات به جایگاه خوبی رسیده است.

همچنین آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه در سخنانی با اشاره به روایتی که امام عسکری(ع) از امام صادق(ع) نقل فرموده است، گفت: براساس این روایت، علمای اسلامی دیده‌بان هستند و رخنه‌هایی که شیطان می‌تواند به مردم ورود و آنان را متزلزل کند، شناسایی و با آن برخورد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند دین ضعفای فکری مورد تهدید قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این روایت با اهداف پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همخوانی زیادی دارد، افزود: شروع کار این پژوهشگاه با نظر امام ایجاد شد و تا امروز مراحل رشد خود را طی کرده است؛ حقیقتاً یکی از موارد فرهنگساز، علوم انسانی است، زیرا در عین حال که مفید است و ابزارها و شناخت‌های خوبی عرضه می‌کند، ولی اگر با مبانی که دیگران داشته‌اند، پیش برود فرهنگ ما را در جهت منفی تغییر خواهد داد.

غروی بیان کرد: ما عملا به این نتیجه رسیده‌ایم که کسانی می‌توانند با علوم انسانی برخورد صحیحی بکنند که از تعادل شخصیتی برخوردار و دست کم مسلط به دو حوزه دانشی علوم انسانی و حوزوی باشند که از دهه اول در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت و فضلای خوبی تربیت شده و به بلوغ رسیده‌اند.


دولت‌ها نقش علوم انسانی در فرهنگسازی را درنیافته‌اند
وی افزود: انتظارات ما در هیچ دولتی از دولت‌ها محقق نشده، زیرا هیچکدام نقش علوم انسانی در فرهنگسازی کشور را به خوبی درنیافته‌اند؛ البته راه خوبی گشوده شده است و بهترین مرکزی که در عرصه علوم انسانی گام برداشته این پژوهشگاه بوده است.

بازسازی علوم انسانی
غروی بیان کرد: من در دولت نهم به مسئولان گفتم که نیازمند افراد توانمند هستیم و امروز هم نیاز به جذب نیروهای مستعد داریم، ولی موانع بر سر راه است و از وزارت علوم انتظار داریم که کمک کنند تا ما نقش خود را ایفا کنیم؛ آن هم با تجربه‌ای دور از افراط و تفریط؛ از ابتدا علامه مصباح و افراد فعال در این پژوهشگاه معتقد بودند که باید علوم انسانی را بازسازی کنیم. قرار نیست دست از تجارب دیگران بکشیم، ولی همه آن را هم قبول نداریم.

غروی گفت: باید تلاش کنیم تشکیلات کنونی با حوزه و دانشگاه ارتباط محکمی داشته باشد، زیرا معمولاً پژوهشگران این مرکز، حوزوی هستند، ولی باید ارتباط بیشتری با دانشگاه داشته باشیم.

وی افزود: الان برخی گروه‌هایی در پژوهشگاه داریم که یک عضو هیئت علمی ندارد؛ ظرفیت تأمین داریم، ولی موانعی وجود دارد که نیازمند کمک دولت هستیم. امروز بازسازی علوم انسانی مد نظر و هدف ما است که همه باید دست به دست هم بدهیم و آن را دنبال کنیم.

 
گفتني است پيش از اين حجت‌الاسلام علی آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بوده است.
مرجع : خبرگزاري ايكنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .