کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مغز زنان در برابر پیری مقاوم تر از مغز مردان است

خبرگزاری ایرنا , 18 بهمن 1397 ساعت 9:31

محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند مغز زنان در مقایسه با مغز مردان با سرعت کمتری پیر می شود.


میگنا: به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، به طور متوسط مغز زنان حدود 3 سال جوان تر از مغز مردان همسن آن ها است. در میان زنان و مردان همسن، معمولا زنان در آزمایشات شناختی امتیاز بالاتری به دست می آورند و نتایج این تحقیقات می توان امتیاز بالاتر زنان را توجیه کند.

محققان تغییرات ساختاری و عملکردی مغز افراد را با افزایش سن آن ها مورد مشاهده و ردگیری قرار دادند. یکی از این تغییرات نحوه استفاده مغز از قند و اکسیژن برای تامین انرژی موردنیاز آن است. مغز برای تامین انرژی خود نیازمند گلوکز و اکسیژن است و مقادیر زیادی از این مواد را مصرف می کند.

با افزایش سن نحوه استفاده از گلوکز و اکسیژن و همچنین بخش هایی از مغز که بیشترین میزان استفاده از این مواد را دارند، دستخوش تغییر می شود. محققان با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری توانستند تغییرات این الگوی متابولیک را شناسایی کنند.

برای این منظور مغز 205 داوطلب 20 تا 82 ساله را اسکن کردند تا جریان اکسیژن و قند را درون مغز آن ها ردگیری کنند. سپس این اطلاعات را در اختیار نرم افزار قرار دادند.

نتایج به دست آمده از این بررسی ها نشان می دهد در بین مردان و زنان هم سن، از منظر الگوی متابولیسم مغز زنان کمی جوان تر از مغز مردان است.
در واقع بر اساس نتایج حاصل از نرم افزار به طور متوسط مغز زنان 3.8 سال جوان تر از سن واقعی آن ها است.

همچنین مغز مردان به طور متوسط 2.4 سال پیرتر از سن واقعی آن ها است. به گفته محققان جوانی و پیری مغز زنان و مردان نسبت به سن طبیعی آن ها از سن 20 سالگی قابل تشخیص است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.  migna.ir


کد مطلب: 46470

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46470/مغز-زنان-برابر-پیری-مقاوم-تر-مردان

میگنا
  https://www.migna.ir