جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۹
کد مطلب: 46480
۱

راهکارهای ازدواج موفق از دیدگاه روانشناسی

راهکارهای ازدواج موفق از دیدگاه روانشناسی
میگنا: عباس انصاری، با اشاره به اینکه برنامه ریزی عصبی کلامی(NLP) یک رویکرد منظم است گفت: هدف از برنامه ریزی عصبی کلامی بهبود زندگی فردی است یعنی اینکه هر فرد از زاویه دید خود جهان را درک می کند و آن را بطور خاص میبیند، می شنود و لمس می کند.
 
مدرس برنامه ریزی عصبی کلامی(NLP) افزود: برنامه ریزی عصبی کلامی قالب تفکر را تغییر میدهد و با تفکر سرو کاری ندارد در واقع تکنیکی است برای جلو گیری از افکارمنفی که به ما این اجازه را میدهد که دقیقًا تعیین کنیم که کدام تغییر و تحولات ذهنی لازم است تا نتیجه ای مناسب در ما تحقق یابد.
 
کارشناس روانشناسی بالینی در ادامه به مراحل انجام یک ازدواج موفق با در نظر داشت ابعاد مختلف زندگی زناشویی گفت: ازدواج یک امر مهم و طبیعی بوده که می تواند اثرات مثبت و یا عواقب جبران ناپذیری برای هر فرد در زندگی ایجاد کند که با استفاده از برنامه ریزی عصبی کلامی (LNP) یک ازدواج موفق سالم وپایدار داشت.
 
وی افزود: رابطه قبل از ازدواج، چگونگی مطرح کردن این موضوع باخانواده ها (در مواردی که ازدواج سنتی نیست)، عشق قبل از ازدواج و تاثیر آن بر روند ازدواج،فیلترهایی عبوری فرد مورد نظر ویا هر کسی که گزینه ازدواج ماست، عملکرد افراد بعداز بهم خوردن رابطه ،دوران نامزدی،اوایل زندگی مشترک و چالش های احتمالی،مسائل جنسی بین همسران جلوگیری از تکراری شدن زندگی مشترک،و ... عواملی هستند که برای داشتن یک ازدواج موفق، سالم و پایدار باید مورد توجه قرار گیرد.
 
مراحل بلوغ ازدواج با استفاده از برنامه ریزی عصبی کلامی
انصاری در ادامه با اشاره به بلوغ ازدواج و راهکارهای یک ازدواج موفق با استفاده از برنامه ریزی عصبی کلامی (NLP)گفت: هر فرد در زندگی خود دوران مختلفی را سپری میکند و زمانی میرسد که باید از خانواده خود جدا شود و زندگی مستقلی را تشکیل دهد، اما تنها جداشدن از فضای فیزیکی خانه پدری به معنی بلوغ نیست.
 
برای داشتن یک زندگی موفق در هر دوره ای انسان نیاز به بلوغی دارد که بتواند او را در پیشبرد مسیر زندگی هدایت و حمایت کند .
 
انصاری در ادامه به انواع بلوغ فردی اشاره کرده تصریح کرد: بلوغ جنسی یکی از انواع بلوغی است که  از لحاظ فیزیولوژیکی مد نظر است و فرد باید علاوه بر اینکه به لحاظ روانی بتواند رابطه ای هدفمند داشته باشد بتواند تشخیص دهد طرف مقابل چه نیاز هایی و در چه سطحی نیازمند روابط عاطفی می باشد
 
بلوغ شخصیتی نوع دیگر بلوغ فردی است که مباحثی از جمله خود کم بینی ،خود شیفتگی، استقلال شخصیتی (یعنی دارای شخصیتی با ثبات باشد و تحت تاثیر محیط قرار نگیرد)،استقلال فکری(یعنی از نظر تفکر متکی به خانواده و اطرافیان نباشد و استقلال فکری داشته باشد را مورد توجه قرار می دهد .
 
بلوغ عاطفی و بلوغ اجتماعی از دیگر اقسام بلوغ فردی هستند که هرکدام به ترتیب باعث شناخت هیجانات خود و دیگران شده تا فرد بتواند احساسات هیجانی خود و طرف مقابل را کنترل کند همچنین بلوغ اجتماعی که بیشتر مربوط به پایگاه اجتماعی خانواده و شغل و جایگاه اجتماعی میباشد  در  مسئله ازدواج باید مورد توجه قرار گیرد .
 
بلوغ معنوی نیز مشخص بودن سبک و نحوه دینداری فرد و اینکه آیا به درکی رسیده که به طرف مقابل احترام بگذارد را بررسی می کند .
 
بلوغ مادی  نیز نشان دهنده این امر است که فرد بتواند از عهده دخل و خرج زندگی بر بیایید وبتواند  امور مالی مربوط به زندگی زندگی زناشویی را مدیریت کند درو اقع بلوغ مالی به معنای تمکن مالی فراوان نیست بلکه به معنای ثبات در درآمدی است که بتواند حداقل های زندگی مشترک را برآورده سازد.
 
این روانشناس با بیان اینکه چه موارد لازم است تا ما یک ازدواج موفق داشته باشیم اظهار داشت: مساله بعدی که باید فرد مورد نظر را با آن بسنجیم و ببینیم که با او هم خوانی داریم یا نه، سبک زندگی اوست چرا که سبک زندگی هر دو نفری که با یکدیگر قصد ازدواج دارنداز جمله فلسفه ازدواج، نحوه و سبک دین داری، تناسبات خانوادگی، تناسب سنی بین زن ومرد ،تناسبات تحصیلی وتیپ شخصیتی طرفین بسیار مهم بوده و باید متناسب باشند.
 
مدرس برنامه ریزی عصبی کلامی گفت: برخی عوامل هستند که ما نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم و بعضی از عوامل دیگر هستند که اگر بر روی آنها کار کنیم می توانیم رابطه مان را بهبود بخشیم که این عوامل می توانند نقش مهمی در ثبات و شکل گیری یک رابطه زناشویی سالم ایفا می کنند ..
 
 
مرجع : خبرگزاری شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.