کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دخانیات 15 سال از عمر انسان می‌کاهد

ایسنا , 21 بهمن 1397 ساعت 10:02

طبق آمارها روزانه بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از سه برابر آن هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با آن در ایران است.


میگنا: دود دخانیات ترکیب پیچیده‌ای از بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است. در حال حاضر سالانه ۵.۴ میلیون نفر در سطح جهان در اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و هر روز بیش از ۱۵ هزار نفر در جهان به علت مصرف دخانیات جان می‌بازند. باید توجه کرد که دخانیات در ایران سالانه موجب ۷۰ هزار مرگ می‌شود.

در عین حال مصرف دخانیات در جهان در هر شش ثانیه یک قربانی می‌گیرد. به طور میانگین مصرف دخانیات ۱۵ سال از عمر انسان می‌کاهد و می‌تواند به مرگ یک میلیارد انسان در قرن حاضر منجر شود. طبق آمارها روزانه بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه مصرف سیگار و بیش از سه برابر آن هزینه درمان بیماری‌های مرتبط با آن در کشور ما می‌شود.

باید توجه کرد که افراد سیگاری به طور متوسط پنج سال پیرتر از افراد غیرسیگاری به نظر می‌رسند. همچنین نیمی از افراد سیگاری نهایتاً به علت مصرف دخانیات می‌میرند و نیمی از مرگ‌های ناشی از مصرف دخانیات هم در دوران پربازده میانسالی روی می‌دهد. از طرفی سیگار کشیدن افزون بر زیان‌های جسمی، زمینه‌ساز اعتیاد به مواد افیونی هم خواهد بود.

با مصرف دخانیات ممکن است به چه بیماری‌های مبتلا شویم؟

بنا بر اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات، مصرف دخانیات علت عمده بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. باید توجه کرد که نیکوتین، مونوکسید کربن و برخی مواد دیگر در سیگار از علل بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. نیکوتین باعث افزایش اسید معده و بروز زخم معده و اثنی‌عشر می‌شود. نیکوتین باعث افزایش احتمال لخته شدن خون می‌شود. دود سیگار هم باعث بروز بیماری‌های لثه، خرابی و زرد شدن دندان‌ها و بوی بد دهان می‌شود. از طرفی استعمال دخانیات موجب بروز سرطان‌های حنجره، حلق، مری، نای، ریه، معده و پانکراس خواهد شد.

خطرهای دود غیرمستقیم دخانیات

هر سال در جهان بیش از ۱۶۵۰۰۰ کودک به دلیل سیگار کشیدن دیگران می‌میرند و خطر بروز سرطان ریه در زنان غیرسیگاری در معرض دود غیرمستقیم سیگار، ۲۸ درصد افزایش می‌یابد. هر ساله قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم دخانیات موجب بیش از ۶۰۰ هزار مرگ زودرس می‌شود. باید بدانیم که مواجهه با دود دخانیات عامل ایجاد نقایص عصبی در فرزندان افراد سیگاری است. حتی میزان پایین مواجهه با دود دخانیات هم برای ایجاد خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی کافی است.

مواجهه با دود دخانیات، خطر بروز سرطان پستان را در زنان تا ۷۰ درصد افزایش می‌دهد و موجب التهاب در گوش میانی کودکان می‌شود. برآورد می‌شود ۳۳ درصد مردان غیرسیگاری و ۳۵ درصد زنان غیرسیگاری در سطح جهان دائماً در معرض دود غیر مستقیم دخانیات قرار دارند.

برای کنترل مصرف دخانیات چه کنیم؟

افزایش مالیات بر دخانیات، یکی از مواردی است که مصرف آن را کاهش می‌دهد. همچنین برآورد شده که افزایش ۱۰ درصدی قیمت دخانیات مصرف آن را تا هشت درصد کاهش می‌دهد. از طرفی اعلام شده که افزایش ۱۰ درصدی قیمت سیگار موجب کاهش ۴۲ میلیون فرد سیگاری در جهان می‌شود. محدودیت در استعمال دخانیات می‌تواند مصرف آن را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

زنگ خطر قلیان

بنا بر اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، باید بدانیم که اسانس‌های اضافه شده به تنباکوی قلیان، زیان قلیان را چند برابر می‌کند. استفاده از دهانه مشترک در قلیان، خطر سرایت بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. مصرف‌کنندگان قلیان نسبت به مصرف‌کنندگان سیگار در معرض مواد سمی بیشتری هستند. همچنین ذغال مورد استفاده در قلیان مقدار زیادی مونوکسید کربن وارد بدن می‌کند. در عین حال نوزاد مادرانی که در دوران بارداری خود قلیان مصرف می‌کنند، با کمبود وزن به دنیا می‌آیند.

 


کد مطلب: 46490

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46490/دخانیات-15-سال-عمر-انسان-می-کاهد

میگنا
  https://www.migna.ir