آمادگی سازمان نظام روانشناسی برای حضور پارهوقت مشاوران در مدارس
وجود روان شناس در مدرسه ضروری است
به گزارش میگنا پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه با حضور سيدمحمد بطحايي وزیر آموزش و پرورش، مسعود پزشکیان، نائبرئیس مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، استادان ، محمد حاتمي رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره، تعدادي از اساتيد و صاحبنظران حوزه روان شناسی و علوم تربیتی صبح امروز يكشنبه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در اين همايش رييس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره گفت: در صورتی که وزیر آموزش و پرورش دستور دهند، کار گروهی در آموزش و پرورش تحت عنوان شورای اجتماعی مقابله با آسیبهای روانی شکل میگیرد.
دكتر محمد حاتمی با اشاره به اینکه این همایش از سال 1392 با همکاری دانشگاه های مختلف سالانه برگزار می شود، افزود: از سال گذشته با اعلام عمومی، نزدیک به 850 مقاله با عناوین مشاوره در مدرسه، روانشناسی، شادی آفرینی در مدرسه، مشاور شغلی، هدایت تحصیلی و غیره به دبیرخانه انجمن ارسال شد که هیات داوران 340 مقاله را برگزیده و در کتاب خلاصه مقالات به چاپ رساند.
دبیر علمی پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه ادامه داد: در این همایش بیش از 60 سخنرانی در پنل ها و میزگردها برگزار میشود و علاوه بر آن کارگاه های مختلف هم در حاشیه همایش در حال برگزاری است.
وی تاکید کرد: همایش هایی که در این سطح برگزار می شود نباید در دانشگاه ها بایگانی شوند بلکه باید آثار آن را در جامعه دیده شود.
حاتمي با بیان اینکه اعتقاد ندارم که باید سه وزارتخانه متصدی آموزش کشور باشند، گفت: آموزش و پرورش نیازمند پیوند است تا از دستاوردها در روشهای آموزشی و تربیتی استفاده کنند و این همایشها پیوند خوبی برای ارتباط دانشگاه و مدرسه است.
رییس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم باید مدارس را ازجنگ نرم دشمن مصون بداریم،گفت: در مدرسه رفتارهای پرخطر و سالم وجود دارد؛برای اولی باید چاره اندیشی و دومی را گسترش داد که با حضور روانشناس و مشاوره میتوان به این هدف رسید.
اين استاد روانشناسي و عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر میبریم که تهدیدهای امنیتی، فرهنگی، اقتصادی را پشت سر گذاشته و این تهدیدها اثری بر روی مردم نگذاشته است، تاکید کرد: اما در جنگ نرم، مدرسه و دانشآموز در نوک حمله دشمنان قرار دارند و این میتواند بر روی تفکر و نگرش جوانان و خانوادهها اثرگذار باشد.
رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به آمارهایی درباره اختلالات روانی، استرس و اضطراب گفت: این آمارها نگرانکننده است و دشمن در این خصوص پیشرویهایی کرده است. مدرسه خط اول است و ما باید بر روی این مسئله بیشتر بیندیشیم.
دبیر علمي پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی کشور با دارا بودن 25 هزار عضو می تواند در مدارس همکاری کند. همچنین با ایجاد مراکز تخصصی در سطح کشور برای ارجاع افراد می توان سواد سلامت روان در خصوص معلمان، اولیا و مربیان را آموزش داد.
وی با بیان اینکه وجود روانشناس در مدرسه ضروری است، بیان کرد: 90 درصد رفتارها در مدارس سالم است که باید این رفتارهای سالم را حفظ و ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه نگاه درمانگر نسبت به مسایل اشتباه است، گفت: یکی از ابزارهای پیشگیری وجود روانشناس و مشاوره در مدارس است.
حاتمی با بیان اینکه آموزش و پرورش در رفتارسازی و ایجاد رفتار مهمترین نهاد و سازمان است، درباره رفتارهای پرخطر در مدرسه، گفت: تحقیقاتی در چندین سال گذشته در این زمینه انجام شده که دارای ۳۰ مؤلفه درباره کسانی که مردود شدند، است. تفاوت معناداری بین کسانی که قبول شدند با کسانی که مردود شدند، وجود دارد و مشخص شد این موضوع ریشه روانی دارد که نشان میدهد وجود روانشناس و مشاور در مدرسه ضروری است.
وی با اشاره به رفتار سالم در مدرسه بیان کرد: ۹۰ درصد رفتار سالم وجود دارد که باید آن را حفظ و ارتقا دهیم. یکی از ابزارهایی که وجود دارد روانشناسی است که میتواند در این زمینه به ما کمک کند.
دكتر محمد حاتمی با اشاره به اینکه این همایش از سال 1392 با همکاری دانشگاه های مختلف سالانه برگزار می شود، افزود: از سال گذشته با اعلام عمومی، نزدیک به 850 مقاله با عناوین مشاوره در مدرسه، روانشناسی، شادی آفرینی در مدرسه، مشاور شغلی، هدایت تحصیلی و غیره به دبیرخانه انجمن ارسال شد که هیات داوران 340 مقاله را برگزیده و در کتاب خلاصه مقالات به چاپ رساند.
دبیر علمی پنجمین همایش ملی روان شناسی مدرسه ادامه داد: در این همایش بیش از 60 سخنرانی در پنل ها و میزگردها برگزار میشود و علاوه بر آن کارگاه های مختلف هم در حاشیه همایش در حال برگزاری است.
وی تاکید کرد: همایش هایی که در این سطح برگزار می شود نباید در دانشگاه ها بایگانی شوند بلکه باید آثار آن را در جامعه دیده شود.
حاتمي با بیان اینکه اعتقاد ندارم که باید سه وزارتخانه متصدی آموزش کشور باشند، گفت: آموزش و پرورش نیازمند پیوند است تا از دستاوردها در روشهای آموزشی و تربیتی استفاده کنند و این همایشها پیوند خوبی برای ارتباط دانشگاه و مدرسه است.
رییس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه اگر بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم باید مدارس را ازجنگ نرم دشمن مصون بداریم،گفت: در مدرسه رفتارهای پرخطر و سالم وجود دارد؛برای اولی باید چاره اندیشی و دومی را گسترش داد که با حضور روانشناس و مشاوره میتوان به این هدف رسید.
اين استاد روانشناسي و عضو هيات علمي دانشگاه خوارزمي با بیان اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی به سر میبریم که تهدیدهای امنیتی، فرهنگی، اقتصادی را پشت سر گذاشته و این تهدیدها اثری بر روی مردم نگذاشته است، تاکید کرد: اما در جنگ نرم، مدرسه و دانشآموز در نوک حمله دشمنان قرار دارند و این میتواند بر روی تفکر و نگرش جوانان و خانوادهها اثرگذار باشد.
رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به آمارهایی درباره اختلالات روانی، استرس و اضطراب گفت: این آمارها نگرانکننده است و دشمن در این خصوص پیشرویهایی کرده است. مدرسه خط اول است و ما باید بر روی این مسئله بیشتر بیندیشیم.
دبیر علمي پنجمین همایش ملی روانشناسی مدرسه تصریح کرد: سازمان نظام روانشناسی کشور با دارا بودن 25 هزار عضو می تواند در مدارس همکاری کند. همچنین با ایجاد مراکز تخصصی در سطح کشور برای ارجاع افراد می توان سواد سلامت روان در خصوص معلمان، اولیا و مربیان را آموزش داد.
وی با بیان اینکه وجود روانشناس در مدرسه ضروری است، بیان کرد: 90 درصد رفتارها در مدارس سالم است که باید این رفتارهای سالم را حفظ و ارتقا دهیم.
وی با بیان اینکه نگاه درمانگر نسبت به مسایل اشتباه است، گفت: یکی از ابزارهای پیشگیری وجود روانشناس و مشاوره در مدارس است.
حاتمی با بیان اینکه آموزش و پرورش در رفتارسازی و ایجاد رفتار مهمترین نهاد و سازمان است، درباره رفتارهای پرخطر در مدرسه، گفت: تحقیقاتی در چندین سال گذشته در این زمینه انجام شده که دارای ۳۰ مؤلفه درباره کسانی که مردود شدند، است. تفاوت معناداری بین کسانی که قبول شدند با کسانی که مردود شدند، وجود دارد و مشخص شد این موضوع ریشه روانی دارد که نشان میدهد وجود روانشناس و مشاور در مدرسه ضروری است.
وی با اشاره به رفتار سالم در مدرسه بیان کرد: ۹۰ درصد رفتار سالم وجود دارد که باید آن را حفظ و ارتقا دهیم. یکی از ابزارهایی که وجود دارد روانشناسی است که میتواند در این زمینه به ما کمک کند.

رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه برای حفظ انقلاب، بعد از جنگ تحمیلی مهمترین مسئله ما باید مدرسه و دانشآموزان باشند، گفت: نظام روانشناسی کشور ۲۵ هزار عضو دارد که میتواند به آموزش و پرورش خدمت کند.
حاتمی ادامه داد: کارگروهی با همکاری وزارت آموزش ایجاد شد و به چهار نتیجه رسیدیم؛ میتوانیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و انجمن روانشناسی تربیتی در خصوص صلاحیتهای روانشناسان و مشاوران و افزایش توانمندسازی حرفهای آموزش و پرورش کمک کنیم. همچنین ۸۰۰ مرکز ما در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد و سومین نتیجه هم سلامت روان معلمان است.
رئيس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه در آموزش و پرورش کمبود روانشناس و مشاور وجود دارد و آموزش و پرورش توان جبران آن را ندارد، افزود: طرحی را آماده کردیم که مشاوران ما میتوانند به طور پارهوقت در مدارس حضور پیدا کنند و یا اساتید دانشگاهی که در دانشگاهها هستند بخشی از وقت پژوهشی خود را در مدارس بگذارنند. لذا در قالب تفاهم نامه امروز این تفاهمنامه امضا خواهد شد. در صورتی که وزیر آموزش و پرورش دستور دهد کار گروهی در بطن آموزش و پرورش تحت عنوان شورای اجتماعی مقابله با آسیبهای روانی شکل میگیرد.
در این همایش 5 نشست تخصصی با محوریت صلاحیت های حرفه ای معلم و شیوه های آموزش خلاق و نظام ارزشیابی اصیل، شادکامی و ارتقا سلامت روانی در مدارس، آسیب شناسی مدارس، ارتباط با نیازهای جامعه و ارتباط با سازمان های مرتبط، نظام استعدادیابی، هدایت تحصیلی و مشاوره شغلی و یکپارچه سازی و عادی سازی آموزش و نظام آموزشی پیش از دبستان - تیزهوشی برگزار میشود.