سه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ - 28 Sep 2021
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۲:۵۷
کد مطلب: 46555
۱
10درصد دانش آموزان و دانشجویان اختلال اضطرابی دارند

شایعترین اختلال روانی در بین دانشجویان و دانش آموزان

میگنا: دكتر محمدرضا محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شایع‌ترین اختلالاتی که در میان دانش آموزان و دانشجویان کشور ما دیده می شود اختلال اضطرابی و خلقی است. البته اختلال وسواسی یا جبری، اختلال ترس مرضی، اختلال ترس مرضی اجتماعی و اختلال هراس جزو اختلال اضطرابی هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اختلال خلقی شامل افسردگی و وسواس می شود و نزدیک به پنج درصد افراد جامعه را گرفتار کرده است.

متخصص اعصاب و روان گفت: در حالی از اختلال اضطرابی و خلقی به عنوان شایعترین اختلال رفتاری در بین دانش آموزان و دانشجویان نام برده می شود که در مورد اهمیت بهداشت روانی در کشور غفلت شده و متاسفانه به طور جدی و اجرایی از سوی دست اندرکاران سخنی از آن در میان نیست.

وی افزود: بهداشت روانی وقتی به قشر کودک و نوجوان می‌رسد عقب ماندگی و غفلت بیشتر خودنمایی می کند. برای نمونه در خانه، مدرسه یا دانشگاه چنانچه رفتارهای غیرعادی از فرزندشان ببینند به جای اینکه متوجه اهمیت بی توجهی به بهداشت روان خانواده باشند به سمت انگ زدن به کودک و نوجوان می‌ روند.

محمدی اظهار داشت: اهمیت دادن به سلامت روان کم از سلامت جسم نیست. فردی که از نظر روانی سالم است، احساس امنیت و کفایت می‌کند، هم سلامت جسمی بهتری دارند و هم در جامعه فرد موفق تری خواهد بود و توانایی‌های خود را در حد واقعی ارزیابی می کند نه کمتر و نه بیشتر.

وی تصریح کرد: فرد یا افرادی که روان سالم دارند نه تنها به خود بلکه به دیگران احترام می‌گذارند. در زمان حاضر که یک جامعه طبقاتی قرار داریم، افراد سالم کمبودهای خود را می‌پذیرند.

این روانشناس افزود: رعایت بهداشت روانی موجب می شود فرد به حقوق دیگران احترام ‌گذارد، به همنوعان خود علاقه‌ نشان دهد و آنها را دوست داشته باشد. می‌تواند احترام و دوستی دیگران را جلب کند و برای دشواری‌های زندگی راه‌ حل پیدا کند.

محمدی گفت: انسان با روان سالم چنانچه تحت تاثیر عواطف و احساسات قرار ‌گیرد هیچگاه این اتفاقات به اندازه‌ای نخواهد بود که زندگی‌اش را پریشان کند. سلامت روان باعث می شود فرد به طور طبیعی زندگی خود را اداره و در عین حال با افراد جامعه نیز ارتباط درست و سالم برقرار کند، به نحوی که برای خود و دیگران خوشایند باشد.

این متخصص اعصاب و روان نسبت به تاثیر اهمیت ندادن به بهداشت روان جامعه هشدار داد و گفت: طبیعی است اگر به سلامت روان افراد جامعه خدشه ‌وارد شود، نه تنها خود فرد بلکه اطرافیان او از زندگی خشنود نخواهند بود و تعادل زندگی به هم می‌ریزد.

وی تاکید کرد: چنانچه سلامت روان کودک یا نوجوان (دانش آموزان)حتی بزرگسال دچار اختلال شود، موضوع پیچیده‌تر می‌شود چرا که این گروه از افراد جامعه در سن آموختن و پیشرفت قرار دارند و اگر مسیر رشد این افراد مختل شود این اختلال به عنوان یک آسیب به جامعه تسری خواهد یافت و با گذشت زمان در قالب افراد آسیب رسان به دیگران خود را نشان می دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

روان شناسی رشد،نظریه های رشد ( پیاژه- اریکسون)، مراحل رشد (کودکی –نوجوانی-بزرگسالی- پیری )
درگذشت روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران بر اثر کرونا
خودافشایی هیجانی  Emotional  Self-Disclosure
هفت ویژگی یک شریک عاطفی امن از دید روانشناسان
چرا شغل‌مان، همه‌ هویت ماست؟
زن و ازدواج موفق
انگ یا استیگما؛ مشکلی واقعی در درمان بیماران روانی
کدام خواستگار شما را خوشبخت می‌کند؟
سندروم توره یا سندروم تورت را بشناسید!
شناخت انواع سبک زندگی در روانشناسی
چگونه استاد دانشگاه شویم؟/ تمام نکات لازم برای رسیدن به کرسی دانشگاه
چگونه در مقابل افراد خودخواه از خودمان حفاظت کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ