کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شیوع اختلال یادگیری در پسران بیشتر از دختران است

ايمنا , 30 بهمن 1397 ساعت 11:54

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان گفت: کودکانی که ناتوانی یادگیری دارند از بهره هوشی متوسط و بالاتر برخوردارند و حواس آنها از نظر بینایی، شنوایی و حواس دیگر بسیار سالم است و اختلال یادگیری در بین پسران بیشتر از دختران است .


ميگنا: یدالله صفری با اشاره به اینکه ناتوانی یادگیری برخی از دانش آموزان  پدیده ای است که در مدارس با فراوانی بالایی با آن رو به رو هستیم، اظهار کرد: این گروه از کودکان در یک یا چند فرایند روانشناختی از قبیل درک و فهم و استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری مشکل دارند و این اختلال ممکن است که خود را به صورت ناتوانی در شنیدن، فکر کردن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، هجی کردن و انجام محاسبات ریاضی نشان دهد.

وی با بیان اینکه این اختلالات ویژگی هایی مانند معلولیت های اختلال خفیف مغزی و نارسایی متن خوانی را در بر می گیرد، افزود: در حقیقت می‌توان گفت که این مشکل یک نوع اختلال درکی بین کودکان است و این گروه از کودکان در درک مطالب، خواندن و نوشتن مشکل دارند که این مشکل بیشتر ناشی از توجه، ادراک و خواندن آنها است.

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان  معتقد است که وراثت یکی از پارامترهای مهمی است که در این زمینه دخالت دارد. البته متغیرهای دیگری همانند محیط و آسیب های دوران بارداری هم در این زمینه دخیل هستند.

وی ادامه داد: مطابق تحقیقات شیوع این اختلال در بین پسران بیشتر از دختران است. کودکانی که ناتوانی یادگیری دارند از بهره هوشی متوسط و بالاتر برخوردارند و حواس آنها از نظر بینایی، شنوایی و حواس دیگر بسیار سالم است.

وی با بیان اینکه معمولا محیط آموزشی این گروه از کودکان خوب و مناسب است، گفت: ناهنجاری های شدیدی در این گروه از کودکان وجود ندارد اما با وجود این ویژگی ها، امکانات هوشی مناسب، شرایط خوب اقتصادی خانواده و موارد  دیگر ، باز هم شاهد ناتوانی های یادگیری در بعضی از درس های آنها هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید به اینکه کودکی که در یکی از درس ها دارای مشکل بوده و ناتوانی ذهنی دارد، از توانایی های دیگری برخوردار است، گفت: در حقیقت نمی توان دیگر توانایی های این کودکان را نادیده گرفت. در زمینه مداخلات زودهنگام می توان قبل از دوران دبستان با تصاویری که این گروه از کودکان ترسیم می کنند یا کارهای عملی که انجام می دهند بعضی از نشانه ها را شناسایی کرد.

وی با اشاره به اینکه این گروه از کودکان انگیزه اصلی برای یادگیری را دارند اما با دربسته روبه رو می شوند، اظهار کرد: کودکانی که ناتوانی یادگیری دارند در فعالیت های عملی که انجام می دهند نسبت به دیگر کودکان معمولا  با تاخیرهایی  رو به رو می شوند. این افراد نمی توانند بسیاری از مهارت های ادارکی مثل شنیدن، دیدن و توجه کردن را بدون مشکل انجام دهند.

متخصص روانشناسی کودک و نوجوان  بر این باور است که می توان به این گروه از کودکان که به دلیل مشکلات ادارکی در اثر ژنتیک و محیط قبل از تولد ناتوانی های اداراکی دارند کمک کرد و شاه راه ها و درهای فرعی را برای یادگیری آنها فراهم کرد و نقش خانواده و اولیای مدرسه در این زمینه برای حل مشکلات این گروه از کودکان بسیار حایز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه ناتوانی یادگیری به سه دسته تقسیم می شود، افزود: ناتوانی یادگیری در نوشتن، خواندن و ریاضی سه حیطه ای هستند که این گروه از کودکان در آن با مشکل مواجه می شوند و ممکن است تعدادی از کودکان فقط در یک حیطه ناتوانی داشته باشند.

به گفته صفری؛ محیط، نوع برخورد اطرافیان، خانواده نابسامان و شرایط عاطفی نامناسب در شدت و افزایش ناتوانی یادگیری کودکان موثر است. بسیاری از بچه هایی که ناتوانی یادگیری را دارند، در مدارس با قرار گرفتن در یک محیط مناسب می توانند اصلاح و درمان شوند و فقط به تعامل با والدین نیاز دارند.

صفری اضافه کرد: درصد کمتری از این کودکان به آموزش های خاص نیاز دارند. برای فعال کردن سیستم ادراکی این گروه از کودکان باید روش خاصی را در نظر گرفت تا بتوان از توانایی های ادراکی آنها استفاده کرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نشانه های اختلال یادگیری، قبل از دبستان بروز می کند و در پایه اول و دوم دبستان به آسانی می توان این دانش آموزان را شناسایی کرد، گفت:  ممکن است اختلال در فضای ادارکی،   دیداری و شنیداری آنها باشد و باید علل افت تحصیلی شان را شناسایی کرد.

وی اضافه کرد: بخشی وابسته به معلم دانش آموزان است و گاهی اوقات هم بسیاری از دانش آموزان نمی توانند با معلم شان ارتباط سریع برقرار کنند و یا معلم نمی تواند ارتباط سریعی را با آنها داشته باشد و نمی توان تنها با اکتفا به مواردی جزئی برچسب اختلال یادگیری را به کودکان زد.
متخصص روانشناسی کودک و نوجوان با تاکید به اینکه اختلال یادگیری برخی از کودکان ممکن است جنبه عصب شناختی، اجتماعی یا جنبه تحصیلی داشته باشند، گفت: مهم مشکلاتی است که این گروه از بچه ها با  آن درگیر می شوند و هر آنچه را می بینند برایشان قابل درک نیست، ناتوانی در ادارک شنوایی دارند و معمولا مهارت های زبانی، حرکتی و راه رفتن آنها ضعیف بوده و این گروه از کودکان خزانه لغات قوی ندارند و در بخش ادارکی فضای جهت یاب را به خوبی نمی دانند و ناتوانی یادگیری دارند.

صفری تصریح کرد: این کودکان نقص در مهارت های اجرایی دارند و در اجرای یک کار به طور دائم دور خودشان می چرخند و نمی توانند فعالیت خودشان را به درستی انجام دهند. در حقیقت هنگامی که  بحث اختلال یادگیری مطرح می شود مجموعه ای از  ناتوانی ها را از نظر عصب شناختی در این گروه از افراد می توانیم مشاهده کنیم.

وی در توصیه به والدین این گروه از کودکان تاکید کرد: برای آموزش به این گروه از بچه ها باید والدین ابتدا از یک متخصص و مشاور یادگیری کمک بگیرند و برای آموزش قرار نیست که والدین فقط آموزش دهنده باشند و باید این روند آموزش دو طرفه باشد و به رفتارهای کودکان هم توجه کنند. برای آموزش به این کودکان باید محیطی را  فراهم کنند تا بچه ها از این محیط به طور همه جانبه لذت ببرند.
 
 


کد مطلب: 46560

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46560/شیوع-اختلال-یادگیری-پسران-بیشتر-دختران

میگنا
  https://www.migna.ir