چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۲
کد مطلب: 46570
۱

سونامی سکته مغزی ایران را تهدید می کند/سالانه ۱۰۰هزار ابتلا

سونامی سکته مغزی ایران را تهدید می کند/سالانه ۱۰۰هزار ابتلا
میگنا: دكتر سیدحسین آقامیری، صبح چهارشنبه در یازدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی، اظهار داشت: پیشگیری از سکته مغزی تقریبا مشابه پیشگیری از سکته قلبی است و می‌توان با راهکارهای لازم از بروز این بیماری در بین افراد جلوگیری کنیم. 

وی افزود: سبک زندگی سالم محدود کردن مصرف کالری،‌ افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها، عدم استعمال دخانیات و مواد افیونی، داشتن تحرک و ورزش و مصرف نکردن الکل از جمله موضوعاتی است که در پیشگیری از سکته مغزی بسیار موثر است. 

آقامیری ادامه داد: همه افراد بالای ۴۰ سال باید سالانه یکبار دیابت و فشار خون همچنین چربی و کلسترول خون خود را پایش کنند تا ریسک ابتلا به این بیماری در آنها کاهش یابد همچنین فشار خون و دیابت بیماری‌های خاموشی به شمار می‌روند که زمینه‌ساز مشکلات عروق قلب و مغز همچون سکته هستند. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه پیشگیری ازران‌تر و راحت‌تر از درمان است، گفت: هرچند که سکته مغزی امروزه درمان دارد ولی این مسئله باید در زمان مناسب انجام گیرد تا سبب نجات جان فرد شود. از طرفی ممکن است درمان‌ها هزینه‌بر باشد بنابراین پیشگیری گام نخست مقابله به سکته مغزی به شمار می‌رود. 

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی خاطرنشان کرد: زمان طلایی درمان سکته مغزی از طریق دارو تا ۴.۵ ساعت پس از سکته مغزی و درمان با استفاده از روش‌های مکانیکی تا ۶ الی ۸ ساعت پس از بروز سکته مغزی است. 

آقامیری با اشاره به اینکه سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سکته مغزی می‌شوند، گفت: آمار ابتلا به این بیماری در کشور ما همچون کشورهای صنعتی و پیشرفته مانند امریکا و اروپا است و شهرنشینی و کاهش تحرک رابطه مستقیمی با بروز این بیماری دارد. 

وی نسبت به وقوع سونامی سکته مغزی طی سال‌های آینده هشدار داد و گفت: افزایش سن از جمله دلایل بروز سکته مغزی به شمار می‌رود و چون جامعه ما رو به سالمندی پیش می‌رود آمار این بیماری در آینده افزایش خواهد یافت. 

دبیر علمی یازدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی گفت: سکته مغزی مهم ترین عامل ناتوانی و دومین عامل مرگ ناشی از بیماری‌های عروقی است که از طریق پیشگیری می‌توان در کاهش آمار این بیماری گام‌های مناسبی برداشت.


 
تولید جدیدترین داروی ضد لخته در کشور
فرهاد عصارزادگان، در حاشیه برگزاری یازدهمین کنگره سالیانه سکته مغزی ایران،‌ اظهار کرد: ۸۵ درصد از سکته‌های مغزی در افراد به دلیل گرفتگی عروق و ۱۵ درصد به دلیل پارگی عروق است.

وی افزود: در زمینه سکته‌های ناشی از گرفتگی عروق علل مختلفی می‌تواند دخیل باشد که مشکلات قلبی و انتقال لخته از قلب به سمت عروق مغز یکی از این عوامل است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: گرفتگی عروق بزرگ مغز و تنگ شدن رگ به دلیل رسوب طی زمان دومین دلیل و میکروآنژیوپاتیک یا گرفتگی عروق کوچک به دلیل فشارخون و دیابت دسته سوم به شمار می‌رود.

عصارزادگان گفت:‌ داروهای جدید ضدلخته برای کسانی که مشکلات قلبی و نامنظمی قلبی دارند جایگزین مناسبی برای داروی وارفارین است چرا که وارفارین همچون شمشیر دولبه بوده و شانس خونریزی مغزی در آن زیاد است و بیمار نیاز به آزمایشات مکرر دارد.

وی خاطرنشان کرد: داروهای جدید ضدلخته در حال حاضر از دو نوع خارجی و یک نوع ایرانی در بازار وجود دارد که جدیدترین دارو در این زمینه به زودی در کشور تولید و عرضه می‌شود.
مرجع : خبرگزاري مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم