جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۱:۱۸
کد مطلب: 46604
۱
استرس و اضطراب، بیماری‌های خفته جسمی و روانی را بیدار می‌کند

استرس، بیمارِی های پنهان را آشکار می کند

استرس، بیمارِی های پنهان را آشکار می کند
میگنا: دکتر مصطفی حمدیه همزمان با هفته ملی سلامت مردان ایرانی، با تاکید بر اهمیت جلب توجه مردان نسبت به سلامت جسم و روان، اظهار کرد: مردان همواره و در طول زندگی در معرض استرس های مختلف مالی و اقتصادی برای تأمین مخارج و توقعات خانواده قرار دارند، ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که طبعاً این نوع استرس ها در بروز بیماری های جسمی و روانی در مردان تأثیر زیادی به جای می گذارد.

این روانپزشک با بیان اینکه امروزه بروز افسردگی و اضطراب در مردان به وضوح دیده می شود، عنوان کرد: در همین رابطه عصبانیت و از کنترل خارج شدن و برخوردهای تند مردان در روابط به وفور دیده می شود و آمار آن بسیار نگران کننده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه مردان به این مسائل، عنوان کرد: مردان باید متوجه باشند که این فشارها عمدتاً می تواند بیماری های خفته فیزیکی و روانی را بیدار کرده و آنان را در معرض خطر قرار دهد.

افسردگی و اضطراب و گاهی ترکیب این دو جزو عمده ترین بیماری های عصبی و روانی مطرح در جامعه است که حرص و جوش دائم، لذت نبردن از لحظات شاد زندگی، خوشحال و شاداب نبودن، خستگی زودرس و اختلال در خواب برخی از علائم آشکار این بیماری هاست که در پی استرس های رو به تزاید بروز آنها در جامعه بیشتر می شود.

وی در ادامه با اشاره به تأثیر استرس های محیطی در بروز بیماری هایی مانند سرطان، تصریح کرد: اگرچه افراد ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد این نوع بیماری ها باشند، ولی در اغلب موارد این بیماری خاموش باقی می ماند.

با این حال شرایط و شیوه زندگی و همچنین عوامل فشار زای روانی می تواند ضعیف ترین استعداد برای بروز انواع سرطان ها را بیدار کند.

این متخصص روانپزشکی با بیان اینکه اغلب مردان از سلامت جسمی و روانی خود غفلت می کنند، تصریح کرد: اگرچه این مساله از گرفتاری های کاری و شغلی مردان برای تأمین زندگی و برآورده کردن توقعات خانواده ها نشأت می گیرد، با این حال عدم توجه کافی به سلامت روان و خستگی های روحی و جسمی در درازمدت به عاملی برای بروز بیماری های فیزیکی و جسمی تبدیل می شود.

وی ادامه داد: غفلت مردان از سلامت جسم و روح نکته بسیار مهمی است و باید از تمامی پتانسیل های ارتباط جمعی و رسانه ها برای جلب توجه مردان و جامعه به این مسائل استفاده شود.

از سوی دیگر مردان باید با تنظیم سبک و شیوه زندگی، ورزش، تفریح و استراحت را در برنامه زندگی خود بگنجانند.

همچنین بیشتر قناعت کرده و نیازها و توقعات خانه و خانواده را به گونه ای تنظیم کنند که مجبور نباشند برای پاسخ به آن خود را همه گونه به آب و آتش بزنند.

حمدیه در ادامه با اشاره به برخی باورهای غلط و سلامت روان مردان، خاطرنشان کرد: برخورد ما با مشکلات زندگی و استرس ها به شیوه تفکر ما بازمی گردد.

به عبارت دیگر استرس و مشکل در زندگی همه افراد وجود دارد و هر کس به نوعی آن را تجربه می کند، با این حال واکنش افراد به آن متفاوت است.

واکنش برخی آنقدر شدید است که به افسردگی و بیماری ختم می شود، ولی برخی ضمن حفظ آرامش با مشکلات کنار آمده و با یافتن راه حل سعی می کنند به سلامت خود آسیب و صدمه ای وارد نکنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این تفاوت دیدگاه به شیوه تفکر افراد برمی گردد، تصریح کرد: تفکر زیبا، واقع گرایانه، پذیرش مشکلات و کنار آمدن با آن یک شیوه تفکر بوده و دعوا، اعتراض، درگیری و باور به بدشانسی و بدبختی نوعی تفکر منفی گرایانه بوده که طی آن فرد دچار تفکرات منفی مطلق ذهنی شده و معتقد است که همه چیز بر علیه اوست.

به گفته وی، این شیوه تفکر یعنی باور غلط مطلق شده ذهنی، می تواند انسان را در برابر حوادث بسیار آسیب پذیر کند، به گونه ای که کوچک ترین مسأله ای را بزرگ کرده و فکر می کنند هیچ موضوعی به نفع آنان نیست، تا جایی که در زمان روبرو شدن با وقایع مثبت نیز به خاطر وجود همین دید منفی مطلق شده، آن را باور نکرده و معتقدند به دنبال آن حتماً یک اتفاق منفی پیش روی آنهاست.

حمدیه با تاکید بر اینکه انسان ها با تفکرات خود زندگی می کنند، تصریح کرد: اگر شیوه تفکرات خود را اصلاح و به صورت واقعی به زندگی نگاه کنیم و در واقع بتوانیم وقایع مثبت و منفی را در کنار هم ببینیم، سلامت خود را از لحاظ جسمی و روانی تأمین و تضمین کرده ایم.

وی با اشاره به برخی نمونه های دیگر دراین رابطه، تصریح کرد: مثلاً فرد معدود اتفاقات بد زندگی خود را به تمام زندگی تعمیم داده و فکر می کند تمامی اتفاقات بعدی در زندگی وی نیز شکننده و آسیب رسان خواهد بود.

بنابراین یکی از تفکرات غلط همین "تعمیم دهی" نابجای وقایع بوده که هم فرد و هم خانواده او را در برابر مشکلات آسیب پذیر می کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی را در جهت اصلاح این تفکرات بسیار مؤثر عنوان کرد و گفت: در جلسات روان درمانی و تراپی مهارت تغییر و اصلاح شیوه تفکر به مراجعین آموزش داده می شود، به عبارت دیگر مراجعه کنندگان در این جلسات با مهارت بکارگیری تفکر جایگزین آشنا می شوند.

به عنوان نمونه درک می کند که اگر اتفاق منفی A در زندگی رخ داده، اتفاق B مثبت نیز وجود داشته، فرد در این حالت حادثه های مثبت و منفی را در کنار هم قرار داده و باهم تجربه می کند.

بنابراین این شیوه به مرور می تواند منجر به تغییر دیدگاه منفی فرد شده و به او کمک کند.

وی ادامه داد: البته به غیر از جلسات روان درمانی، باید در رسانه های جمعی و در سطح جامعه شیوه مثبت اندیشی و امید به آینده اطلاع رسانی شده و آموزش داده شود.

حمدیه با ابراز تأسف نسبت به تزریق روح ناامیدی و یأس در سطح جامعه، اظهار کرد: ما منکر وجود مشکلات اجتماعی، اقتصادی، روابط بین فردی و سیاسی و جهانی در جامعه نیستیم.

همه این مشکلات را درک می کنند، ولی متأسفانه گاهی این مشکلات به گونه ای اغراق آمیز و بزرگ جلوه داده می شود که انگار همگی به سمت سقوط قطعی و حتمی در حال حرکت هستیم، در حالی که واقعیت این نیست و هنوز راه حل هایی برای حل معضلات اجتماعی و سیاسی جامعه وجود دارد.

این متخصص روانپزشکی در خاتمه با بیان اینکه تزریق روح یاس و گرایش به سمت منفی اندیشی در جامعه بسیار آسیب زاست، تصریح کرد: به نظر من در این برهه زمانی رسالت مسئولین جامعه، مسئولین بهداشت روانی و همچنین والدین و مربیان مدارس این است که ضمن قبول واقعیات، مهارت تحمل مشکلات، نحوه کنار آمدن با مسائل و یافتن راه حل مشکلات را به کودکان آموزش دهند.
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن