سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 46653
۱
درک متفاوت کودکان از مرگ

درک کودکان از مرگ در سنین مختلف چگونه است؟

درک کودکان از مرگ در سنین مختلف چگونه است؟
میگنا: سهیلا علیپور گفت: کودکان در سنین مختلف درک متفاوتی از مرگ دارند. نوزاد تا ۲ سالگی هیچ درکی از مرگ ندارد، اما به جدا شدن از مراقبین واکنش نشان می‌دهد و ممکن است بی قراری کند.

وی با بیان اینکه کودکان ۲ تا ۵ سال تصور می‌کنند مرگ بازگشت پذیر است، افزود: آن‌ها تصور می‌کنند افراد می‌میرند و دوباره به زندگی بر می‌گردند، مثلاً آن‌ها می‌توانند آرزو کنند که او برگردد و او باز می‌گردد، ممکن است رفتار پرخاشگرانه نشان دهند، ممکن است سوالاتی را بار‌ها و بار‌ها تکرار کنند، یا اینکه مرگ را به عنوان یک تنبیه برای خود تلقی کنند و احساس مسئولیت داشته باشند.

علیپور ادامه داد: کودکان ۶ تا ۸ ساله کم کم می‌فهمند که مرگ پایان است ولی نمی‌توانند بفهمند که مرگ برای همه پیش می‌آید، در مورد مرگ احساس گیجی می‌کنند و نمی‌فهمند چه اتفاقی می‌افتد.

وی با بیان اینکه کودک ممکن است از خود پرخاشگری و بدرفتاری نشان دهد، گفت: ممکن است جزئیات مرگ را سوال کند، در مورد سلامتی احساس نگرانی کند، اغلب نگران است که خود او یا والدینش در معرض خطر باشند، این کودکان احساسات خود را بیشتر، ابراز می‌کنند به جای اینکه آن را پنهان کنند.

این روانشناس با بیان اینکه کودکان ۸ تا ۱۲ ساله در مورد اینکه برای بدن مرده چه اتفاقی می‌افتد و همین طور در مورد فرایند مرگ کنجکاوی نشان می‌دهند، تصریح کرد: در تعامل با همسالان دچار مشکل می‌شوند، ممکن است احساس کنند که چرا این اتفاق برای نزدیکان من افتاده و چرا من مانند دیگران نیستم.

علیپور بیان کرد: در این موارد مهم است که راه‌هایی را پیدا کنیم که اعتماد به نفس آن‌ها خدشه دار نشود، شوکه شدن، انکار و خشم از عوارض شایع رو به رویی کودکان با مرگ نزدیکان است.

وی با بیان اینکه کودکان ۸ تا ۱۲ ساله در مواجه با مرگ بیش از حد به بزرگسالان نزدیک می‌شوند، گفت: بیان شدید احساسات ممکن است در کودکان این سن ایجاد شود، بهتر است به آن‌ها گوش دهیم، بپذیریم و حمایت کنیم.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی