پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۰
کد مطلب: 46658
۱۶
۱

علامت يا لوگوي علم روانشناسی به چه معناست؟!+تصویر

علامت يا لوگوي علم روانشناسی به چه معناست؟!+تصویر
میگنا: پر واضح است که نوشتن علامتی ساده از ادای کامل کلمه psychology راحت تر است. اما آیا می دانید که این نماد از کجا سرچشمه می گیرد و چرا؟
 
کلمه Psychology مستقیما از عبارت یونانی Ψυχολογία وام گرفته شده؛ این عبارت از دو واژه ψυχή و λόγος تشکیل می‌شود؛ که آن را می‌توان به صورت «مطالعه روح» به انگلیسی Study of Soul برگرداند.

واژه Psyche به یونانی ψυχή در زبان یونانی مطلقاً «روح» Soul معنا می‌دهد، و مفهوم «ذهن» یا «عقل» Mind را در بر نمی‌گیرد، اما بر اساس اشتباه رایج، در انگلیسی، واژهٔ یونانیِ Psyche تقریباً معادل Mind گرفته می‌شود.(برگرفته از ویکی پدیا) همه چیز به یونان بر می گردد.

به همين دليل بهتر است بدانید از دیدگاه نوشتاری و آيين نگارش ، روان‌شناسی باید جدا از هم و با نیم‌میانجی (نیم‌فاصله)  روان+شناسي نوشته شود و نوشتن آن به گونه‌ «روانشناسی» نادرست است.

واقعیت این است که برای کشف خواستگاه و مبدأ نماد روانشناسی فقط یک راه ساده وجود دارد و آن بررسی ریشه شناسی آن است.


همان طور که در تصویر زیر مشخص است نماد روانشناسی نشأت گرفته از یکی از حروف الفبای یونانی درست یکی مانده به آخری و 23 مین حرف از حروف الفبای آنها است، كه «ساي» خوانده مي شود .  یعنی psi که همچنین اولین حرف واژه ی یونانی psuche به معنای روح یا ذهن هست.
 


این کلمه به همین ترتیب، درست سرچشمه واژه psych نیز هست. یعنی جایی که بعد ها ما نام رشته روانشناسی را از آن گرفتیم؛ یعنی علمی که به مطالعه ذهن و فعالیت های روانی می پردازد.

روان‌شناسی دانشی است که به بررسی رفتار و فرآیندهای روانی می‌پردازد. این جمله چند بخش برجسته دارد.
۱- روان‌شناسی دانش يا علم است.
۲- روان‌شناسی به بررسی رفتار می‌پردازد.
۳- روان‌شناسی به بررسی فرآیندهای روانی می‌پردازد.  
همان‌گونه که از چیستی روان‌شناسی آموختیم روان‌شناسی دانش است. پس همانند دیگر شاخه‌های دانش، از پایه‌های دانشیک (اصول علمی) پیروی می‌کند. این دانش به بررسی رفتار که دیدنی (عینی) است و فرآیندهای روانی که انگاره‌ای (ذهنی) است می‌پردازد. رفتار همه‌ی واکنش‌هایی است که از جانداران سر می‌زند. رفتار آشکار است و در برابر آن فرآیندهای روانی، پنهان و انگاره‌ای (ذهنی) است.  
 
از نظر ما روان‌شناسی را می‌توانیم چنین تعریف کنیم:
مطالعه علمی رفتار و فرایندهای روانی. این تعریف هم توجه روان‌شناسی را به مطالعه عینی رفتار قابل مشاهده نمایان می‌سازد و هم به فهم و درک فرایندهای ذهنی که مستقیماً قابل مشاهده نیست و بر اساس داده‌های رفتاری و عصب-زیست‌شناختی قابل استنباط است، عنایت دارد.
 
در پايان به این نکته باید اشاره کرد كه رشته روان‌شناسی بسيار گسترده است و شاخه‌های بسیار گوناگونی در دانشگاههاي جهان دارد بطوري كه همه جوانب زندگي امروزي بشر را نيز احاطه كرده است . بطوریکه هم‌اکنون انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) دارای بیش از ۵۰ شاخه است.


 
مرجع : خبرنامه انجمن ایرانی روان شناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی هویدا
Iran, Islamic Republic of
روانشناسی "علم مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی موجود زنده" است و اینکه بصورت ناقص بیان کردید قابل قبول نیست، زیرا روانشناسی حتی محدود به انسان و حیوان نیست و اگر تاکنون به بحث روانشناسی آغازیان کمتر پرداخته شده حاکی از تعللی است که روانشناسان در این بخش داشته اند.
از طرفی رفتار شامل دو بخش است که عمل بخش قابل مشاهده و بخش نامرئی مثل اندیشیدن، تجسم کردن، درد کشیدن و مانند اینها که قابل مشاهده نیستند ولی شما عمل را به مفهوم کلی رفتار بیان کردید که اشتباه است زیرا رفتار فقط عمل نیست، بخش فرآیندهای ذهنی که فرمودید که در متن مقاله نیز بیان کردید نیز اشتباها به بخش غیر قابل مشاهده رفتار تعبیر شده که اشتباه است زیرا این بخش از تعریف علم روانشناسی مربوط به فرآیندهای ذهنی هوشیار و ناهوشیار است که وسعت بسیار زیادی دارد و تبیین آن در این چند خط توانایی بیان‌ حق مطلب را ندارد و وارد آن‌ نمیشوم.
ممنون میشم که اصلاح بفرمائید
سپاس
مهدی هویدا
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...