جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۶
کد مطلب: 46843
۰

تفریحات سالم خانواده از شاخص‌های سلامت "روان" است

تفریحات سالم خانواده از شاخص‌های سلامت "روان" است
میگنا: گوهر یسنا انزانی، با بیان اینکه امروزه با هم بودن اعضای خانواده و تداوم ارتباطات خانوادگی و دوستانه به فراموشی سپرده شده و افراد بیشتر درگیر ارتباطات مجازی شده اند، معتقد است: توجه به تغییر سبک زندگی و ورود شبکه های مجازی به خانواده‌ها موجب شکل گیری ارتباطات از هم گسیخته ای شده است و همین مسئله شکاف عمیقی بین علائق نسل ها ایجاد کرده واین در حالیست که "خانواده" به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی پایه جامعه را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه خانواده موجب شادابی، آسایش و آرامش روحی افراد و پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه می شود، خاطرنشان کرد: تامین محیط سالم خانوادگی نقش مهمی در پیشگیری از اختلالات روحی و روانی دارد به طوری که تفریح سالم اعضای خانواده، سبب بهبود روابط، کاهش افسردگی، استرس، اضطراب و افزایش اعتماد به نفس می شود، لذا پرداختن به تفریحات سالم در خانواده یکی از شاخصه های سلامت روان انسانهاست، اما زمانیکه اعضای خانواده از بودن کنار یکدیگر لذت نبرند، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی راه ساده لذت بردن افراد خانواده می شود و همین موضوع موجب دوری اعضای خانواده از یکدیگر خواهد شد.


این متخصص روانشناسی با تاکید بر اینکه خانواده های صمیمی باید در طول سال تجارب تفریحی زیادی با یکدیگر داشته باشند، گفت: در کشور ما والدین برای ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده خود را ملزم به گذراندن هیچ دوره ای نمی‌کنند و همین مسئله موجب می‌شود که اعضای خانواده هنر شاد بودن در کنار یکدیگر را ندانند.


انزانی افزود: فرزندانی که در خانواده قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر نیستند دچار اختلالات روانی می‌شوند، لذا کارکرد اصلی خانواده فراهم آوردن زمینه برای رشد اجتماعی و روان شناختی اعضای خانواده و حفظ آنها از آسیب های گوناگون است. وی با بیان اینکه تعطیلات عید فرصت مناسبی برای بازسازی رابطه‌ها و تمرین باهم بودن اعضای خانواده است، تاکید کرد: با توجه به اینکه در جامعه مدرنیته افراد به مشغله های کاری و فکری زیادی دچار هستند خانواده‌ها در این ایام باید از تک تک لحظات باهم بودن لذت ببرند. در واقع عید زمان مناسبی برای تمرین باهم بودن است تا خانواده‌ها ضمن درکنار هم بودن، کارهای جمعی انجام دهند.

این روانشناس افزود: انجام کارهای گروهی در خانه موجب کاهش اضطراب و افسردگی اعضای خانواده می‌شود، لذا تعطیلات عید فرصتی است که خانواده‌ها باید حداکثر استفاده را از آن ببرند.
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين