سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۰
کد مطلب: 46884
۰

کمال گرایی در رابطه چه پیامد‌هایی دارد؟

ترجمه از: هدی بانکی
کمال گرایی در رابطه چه پیامد‌هایی دارد؟
کمال گرایی چیست؟
کمال گرایی اغلب ریشه در اضطراب و ضعف در خود باوری دارد. نیاز به این احساس که هر کاری که انجام می‌دهید کامل و بی‌عیب است منجر به احساس شکست مداوم خواهد شد. چه کسی کامل است؟

کمال گرایی در بیشتر موارد موجب تسلیم شدن، رها کردن پشتکار و عدم تجربه‌ فعالیت‌های جدید یا فرا گرفتن مهارت‌های جدید می‌شود، چون فرد می‌ترسد شکست بخورد. بعضی از کمال گرا‌ها ترجیح می‌دهند کار جدیدی را امتحان نکنند تا مجبور نشوند ضعف‌ها و ایراد‌های خود را بپذیرند. اضطرابی که کمال گرا‌ها را احاطه می‌کند می‌تواند گاهی واقعا توانفرسا باشد.

افراد کمال گرا ممکن است دچار حملات پانیک، حساسیت پذیری شدید و افسردگی شوند. تلاش این افراد برای کامل بودن وسیله‌ای است برای کنترل اضطرابی که از شکست ناشی می‌شود. برای یک فرد کمال گرا، روبرو شدن با محدودیت‌ها و ضعف‌ها واقعا چالش برانگیز است. کمال گرایی اغلب موجب بروز اختلاف‌هایی در روابط می‌شود.



چه می‌شود اگر با یک کمال گرا ازدواج کنید؟
وقتی کسی به راحتی تحت تاثیر شکست و ناکامی‌اش قرار می‌گیرد و استاندارد‌های غیر واقعی برای خودش دارد چگونه می‌تواند با همین توقعات و انتظاراتش اطرافیانش را درگیر نکند؟

به این سوال‌ها پاسخ دهید تا متوجه شوید همسر شما هم یک کمال گرا است یا خیر:.
آیا احساس می‌کنید مدام مورد انتقاد قرار می‌گیرید؟
آیا همسر شما مرتبا شما را ناامید می‌کند؟
آیا همسر شما سعی می‌کند تمام امور مربوط به شما را نیز کنترل کند، چون به شما اعتماد ندارد که بتوانید کارهای‌تان را طبق استاندارد‌های او پیش ببرید؟

اگر پاسخ شما مثبت است پس یعنی همسر شما با این اضطراب درگیر است که مدام شما را کنترل کند. یادتان باشد، کمال گرایی با ترس از شکست تغذیه می‌شود و اگر همسرتان فکر کند شما نمی‌توانید کاری را کاملا درست انجام دهید، اضطرابش بیشتر خواهد شد. شاید با همسرتان جروبحث کنید که اجازه دهد کار‌ها را به روش خودتان انجام دهید یا دست از کنترل شما بردارد تا با هم دچار اختلاف نشوید.

هیچکدام از این راهکار‌های درازمدت به نفع هیچکدام‌تان نیستند؛ همسر شما از تمام فشار‌ها و قید و بند‌هایی که برای خودش ایجاد کرده خسته و فرسوده خواهد شد و شما نیز از رفتار‌های او خشمگین و ناراضی و آزرده خواهید شد. از سویی دیگر، آن‌هایی که با کمال گرایی درگیرند به مرور زمان دچار اختلاف‌ها و جروبحث‌های روزافزون خواهند شد که هیچ راه حلی نیز نمی‌توانند برای آن‌ها پیدا کنند.
نکاتی برای‌تان داریم تا با کمک آن‌ها حد و حدودی برای خود مشخص کنید و از اختلافات مرتبط با کمال گرایی بکاهید.
 
 
مشکل را شناسایی کنید
اگر مشکلی را تشخیص ندهیم نمی‌توانیم برطرفش کنیم. اگر دارید این مقاله را می‌خوانید پس به احتمال زیاد کمال گرایی رابطه‌ شما را تحت تاثیر قرار داده است. اگر فکر می‌کنید همسرتان دچار کمال گرایی است، این موضوع را در گفتگویی مهربانانه و با روشی دوستانه مطرح کنید. هر چه بیشتر در مورد مشکلی که موجود دارد بدانید، راحت‌تر می‌توانید قدم بعدی را بردارید.

از مشاوره به صورت فردی یا با هم دیگر کمک بگیرید
اگر مشکل کمال گرایی در رابطه‌ای وجود داشته باشد چیزی است که نیاز به استراتژی‌هایی برای کنترل اضطراب و افزایش خود باوری دارد. کمک گرفتن از یک روان شناس حرفه‌ای که در زمینه‌ اضطراب کار می‌کند در بهبود شرایط حال حاضر بسیار مفید خواهد بود. زوج درمانی نیز ایده‌ی خوبی است. در اغلب موارد شما به عنوان یک زوج که درگیر کمال گرایی هستید نیاز به یک زاویه دید سوم دارید تا مطمئن شوید نیاز‌های هم را می‌توانید برآورده کنید.

ارتباط خیلی مهم است
ارتباط موثر در تمام جبنه‌های یک رابطه‌ دو نفره اهمیت دارد و می‌تواند یک ازدواج موفق و سالم را از یک ازدواج پُرچالش نیز متمایز کند. هر دو طرف باید احساس کنند که حرف‌های‌شان شنیده می‌شود و ارزش دارد. ارتباط شفاف و سالم باید بر پایه‌ درک متقابل و احترام میان دو طرف باشد. حتما به طور منظم زمان‌هایی را برای گفتگو با هم در نظر بگیرید و اجازه ندهید مشغله‌ها و مسئولیت‌ها، فرصت این ارتباط صمیمانه را از شما بگیرند.
 
 
حد و مرز‌ها را مشخص کنید
شما به عنوان همسر یک فرد کمال گرا حتما باید به باور‌ها و استاندارد‌های خودتان پایبند بمانید و تحت تاثیر باور‌های منفی همسر کمال گرای‌تان نباشید. شاید شما نیاز به مشاوره‌ی فردی داشته باشید تا مهارت‌های لازم را فرا بگیرید. وقتی همسرتان از شما انتقاد می‌کند یا به دلیل اضطراب زیادی که درگیرش است می‌خواهد کاملا کنترل‌تان کند، با آرامش به او یادآوری کنید که حدود باور‌های شما کجاست و همانجا باید او اضطرابش را پایان بدهد، چون در این منطقه فقط شمایید که کنترل خود را به دست می‌گیرید. توافق و سازش، ابزار قدرتمندی در ازدواج است، اما پایبند ماندن به اصول و باور‌های شخصی‌تان نیز ضروریست.

کار کردن روی مشکل کمال گرایی در یک رابطه‌ زناشویی بدون تردید کار بسیار سختی است، اما اگر هر دو طرف تصمیم بگیرند رابطه‌شان را بهتر کنند می‌توانند این چالش را پشت سر بگذارند و رابطه‌ای قوی‌تر، سالم‌تر و متعادل‌تر برقرار کنند.

منبع: marriage
مرجع : برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود