کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند؟

ترجمه از: امیر ابوالمعصوم

برترین ها , 24 فروردين 1398 ساعت 22:47

در سال ۲۰۱۶ گزارش‌های جهانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام شد، در حدود ۷۹۳.۰۰۰ نفر بر اثر خودکشی مرده اند و بیشتر این افراد مرد بوده اند!


میگنا: در اکثر کشور‌های جهان زنان بیشتر به افسردگی مبتلا می‌شوند و خودکشی می‌کنند. پس چرا نرخ خودکشی مردان چندین برابر بیشتر از زنان است؟ به طور فاجعه آمیزی در تمام دنیا افراد زیادی به خودکشی فکر می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ گزارش‌های جهانی که از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام شد، در حدود ۷۹۳.۰۰۰ نفر بر اثر خودکشی مرده اند و بیشتر این افراد مرد بوده اند!
 
در انگلستان، نرخ خودکشی مردان از سال ۱۹۸۱ در کمترین میزان خود قرار دارد. تقریبا از هر ۱۰۰.۰۰۰ مرگ ۱۵.۵ مورد بر اثر خودکشی است. اما خودکشی هنوز بزرگترین عامل مرگ مردان زیر ۴۵ سال است. نرخ خودکشی برای زنان بریتانیا یک سوم مردان است: ۴.۹ خودکشی در هر ۱۰۰.۰۰۰ مرگ.

میزان خودکشی مردان در بسیاری از کشور‌های دیگر نیز همین است. در مقایسه با زنان، نرخ خودکشی مردان در استرالیا ۳.۵ برابر بیشتر از ایالات متحده و بیش از ۴ برابر در روسیه و آرژانتین می‌باشد. داده‌های WHO نشان می‌دهد که تقریبا در ۴۰ درصد از کشور‌ها از هر ۱۰۰.۰۰۰ مرگ بیش از ۱۵ مورد به دلیل خودکشی است؛ اما تنها ۱.۵ ٪ از این میزان مربوط به زنان می‌شود.

این روند در گذشته نیز همین گونه بوده است. «جیل هارکاوی فریدمن» معاون پژوهشی بنیاد پیشگیری از خودکشی در یک سازمان بهداشتی است که از افراد مبتلا به خودکشی حمایت می‌کند؛ در رابطه با این مسئله گفت: «از زمانی که ما اقدام به ثبت داده‌ها کردیم، شاهد این اختلاف چشمگیر بین خودکشی مردان و زنان بوده ایم!»


خودکشی یک مسئله بسیار حساس و پیچیده است که به دلایل در هم ریخته‌ای ممکن است رخ دهد. مرگ و میر بر اثر خودکشی به گونه‌ای است که ما هرگز نمی‌توانیم به طور کامل از دلایل آن آگاهی و اطلاع پیدا کنیم.

با این حال، با افزایش آگاهی روان شناختی می‌توان به افزایش درک عمومی در مورد عوامل بالقوه کمک کرد. با این وجود یکی از سوالاتی که مطرح شده است، این شکاف جنسیتی را در نظر می‌گیرد. با وجود این که نرخ خودکشی مردان بیشتر است، ولی آمار‌ها نشان می‌دهد که همواره میزان افسردگی در زنان بالاتر است.

زنان نیز به احتمال زیاد اقدام به خودکشی می‌کنند. مثلا در آمریکا آمار اقدام به خودکشی زنان بالغ، نسبت به خودکشی مردان دو برابر بیشتر است. اما روش‌های خودکشی مردان اغلب خشونت آمیزتر است و احتمال بیشتری دارد که منجر به مرگ قطعی فرد شود. در دسترس بودن آلات قتل نیز در این زمینه عامل مهمی محسوب می‌شود؛ برای مثال در ایالات متحده مردان به ۶ تا ۱۰ نوع اسلحه به راحتی دسترسی دارند. بیش از نیمی از خودکشی‌ها در مردان با اسلحه انجام می‌شود.

شما همچنین ممکن است دوست داشته باشید بدانید که:
رسانه‌های اجتماعی چگونه منجر به افسردگی افراد می‌شوند؟
آیا چراغ‌های آبی می‌تواند از خودکشی در ایستگاه‌های قطار جلوگیری کند؟

مزایای شگفت انگیز درمان electroconvulsive چیست؟
مردان نیز ممکن است روش‌های خشن تری را برای خودکشی انتخاب کنند، زیرا قصد دارند کار خود را تمام و کمال انجام دهند. به عنوان مثال مطالعه‌ای که روی بیش از ۴۰۰۰ بیمار بستری در بیمارستان که در معرض آسیب‌های خودکشی قرار داشتند انجام شد، نشان دهنده این است که مردان به میزان بیشتری نسبت به زنان تمایل به خودکشی دارند.
چرا مردان در حال مبارزه هستند؟ و در مورد آن چه کار‌هایی می‌توان انجام داد؟


عوامل خطرناک
یک عنصر کلیدی ارتباط است. خیلی ساده است که بگوییم زنان مایل هستند مشکلات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، ولی مردان بیشتر تمایل دارند که آن‌ها را مخفی نمایند. اما این موضوع بسیار درست است که سال هاست جوامع مردان را تشویق می‌کنند که قوی باشند و اعتراف نکنند که زیر فشار روحی شدید هستند.

این مسائل اغلب از همان دوران کودکی برای مردان شروع می‌شود. «کلمن ادرسکل» مدیر اجرایی عملیات و توسعه در Lifeline که یک سازمان خیریه استرالیایی است و در طول ۲۴ ساعته شبانه روز، از افراد در معرض خودکشی حمایت و پشتیبانی می‌کند، در این رابطه می‌گوید: «ما به پسران خود می‌گوییم که نباید گریه کنند. ما به پسران خود از کودکی یاد می‌دهیم که احساسات خود را بیان نکنند، زیرا این کار آن‌ها را ضعیف نشان می‌دهد.»
همچنین «ماره گرنوو» مدیر اجرایی مرکز پیشگیری از خودکشی در کانادا اشاره می‌کند که چگونگی حرف زدن ما با فرزندانمان و تشویق آن‌ها در مورد بیان احساساتشان بسیار اهمیت دارد. او می‌گوید: «مادران معمولا بیشتر از فرزندانشان صحبت می‌کنند و به راحتی اجازه اظهار نظر را به آن‌ها نمی‌دهند. علاوه بر این ما انتظار داریم که زنان همواره عاطفی‌تر برخورد کنند.»


معمولا مردان کمتر احساس آسیب پذیری می‌کنند
از این رو کمتر هم با دوستان یا خانواده خود درد دل می‌کنند و یا به پزشک عمومی مراجعه می‌نمایند. آن‌ها همچنین نسبت به زن ها، به مراتب اهمیت کمتری برای مراجعه به دکتر قائل می‌شوند. مطالعه‌ای که یک مجله پزشکی بریتانیایی انجام داد، نشان می‌دهد که میزان مشورت عمومی برای مراقبت‌های اولیه پزشکی در مردان ۳۲ ٪ کمتر از زنان است. میزان مشاوره برای افسردگی نیز بر اساس نسخه‌هایی که افراد برای درمان دریافت می‌کنند، در مردان نسبت به زنان ۸ ٪ کمتر بوده است.

«هاراکوی فریدمن» در این مورد می‌گوید: «این موضوع به این معنی نیست که مردان مشکلات مشابه زنان را ندارند، اما کمتر کسی احتمال می‌دهد که آن‌ها در معرض فشار عصبی و استرس قرار دارند و ممکن است که دست به خودکشی بزنند.»

اگر فردی حتی متوجه آن نباشد، اما آن‌ها شرایطی را ایجاد می‌کنند که در نهایت باعث ناراحتی می‌شود. هارکاوی فریدمن می‌گوید: «تن‌ها یک سوم از افراد در طول زندگی خود تحت درمان‌های روانی قرار می‌گیرند.»


مصرف الکل یکی از عوامل خطرناک در خودکشی مردان است
بعضی از افراد ممکن است خطرناک باشند و مشاوره با آن‌ها به جای این که شما را در مسیر درست درمانی قرار دهد، بیشتر شما را به سمت خودکشی سوق دهد. هارکوی فریدمن در این مورد می‌گوید: «افزایش مصرف مواد و مصرف الکل در میان مردان ممکن است منعکس کننده ناراحتی‌هایی باشد که آن‌ها در وجود خود احساس می‌کنند. ما می‌دانیم که اگر این احساسات و مشکلات کنترل نشوند، سرانجام ممکن است به خودکشی آن‌ها منجر شود.»

در واقع، مردان نسبت به زنان تقریبا دو برابر احتمال بیشتری دارد که به دلایل مختلف به الکل وابسته شوند. اما نوشیدن الکل می‌تواند افسردگی را تقویت کند و رفتار‌های تکاملی را افزایش دهد. از طرف دیگر الکل یکی از عوامل خطرناک شناخته شده برای خودکشی افراد است که تاثیر زیادی هم در خودکشی مردان دارد.


سایر عوامل خطرناک می‌تواند مربوط به خانواده یا کار باشد
به عنوان مثال، هنگام بروز رکود اقتصادی که به افزایش بیکاری منجر می‌شود، به نظر می‌رسد که آمار خودکشی افزایش می‌یابد. معمولا ۱۸ تا ۲۴ ماه بعد از رکود این اتفاق می‌افتد. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان می‌دهد که به ازای هر ۱ درصد افزایش بیکاری ۰.۷۹ درصد میزان خودکشی افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر داشتن نگرانی‌های بیش از حد در مورد امور مالی و یا تلاش برای یافتن یک شغل می‌تواند مشکلات بهداشت روانی را در هر فردی تشدید کند. اما عوامل دیگری مانند فشار اجتماعی و بحران هویت نیز وجود دارد.

«سایمون گینینگ» مدیرعامل کمپین مبارزه با ناهنجاری‌های زندگی و موسسه خیریه‌ای است که برنده جایزه بریتانیا هم شده است، در این باره می‌گوید: «ما تمام زندگی خود را صرف مقایسه و ارزیابی خودمان با دیگران می‌کنیم و دوست داریم که از نظر اقتصادی موفق باشیم. به همین خاطر زمانی که عوامل اقتصادی از کنترل ما خارج شوند، شرایط برایمان بسیار دشوار خواهد شد.»

علاوه براین مثلا در آمریکا بیمه‌های درمانی اغلب همراه با شغل فرد هستند. اگر یک فرد برای افسردگی یا مصرف مواد محرمانه درمان شود، وقتی که شغل خود را از دست بدهد، بلافاصله از استفاده از این بیمه‌ها و امکانات نیز منع می‌گردد.

یکی دیگر از عوامل خطرناک در خودکشی مردان احساس انزوا است
«توماس جونیور» به عنوان یک پزشک، در کتاب خود علت این که مردم به دلیل خودکشی جان خود را از دست می‌دهند را به طور کامل توضیح داده است. او می‌گوید ممکن است فردی که از نظر شغلی در مقام و مرتبه خوبی قرار داشته و تخصص بالایی هم دارد، احساس تنهایی و انزوا کند و در معرض خطر مرگ بر اثر خودکشی قرار بگیرد.
البته مهم این است که همواره به یاد داشته باشید که یک عامل خارجی ممکن است رفتار شخصی افراد را تحت تاثیر قرار بدهد، اما نمی‌تواند همیشه تنها دلیل باشد. هارکاوی فریدمن در مورد این موضوع می‌گوید: «میلیون‌ها نفر ممکن است شغل خود را از دست بدهند، حتی ما ممکن است در رابطه‌های خود نیز با مشکل مواجه شویم، ولی این هرگز دلیلی بر خودکشی نمی‌شود.»

با این وجود هیچ راه حل ساده‌ای برای این مسئله وجود ندارد. اما شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های مختلف شرایط را تغییر دهید. برای مثال، در استرالیا، گروه‌های سلامت روان و پیشگیری از خودکشی مردان تلاش می‌کنند که پارادایم فرهنگی را تغییر دهند. یکی از ابتکاراتی که کشف کرده اند RU OK است. آن‌ها مردم را تشویق می‌کنند تا از طریق مبارزه با مشکلاتی که دارند، به زندگی خود ادامه دهند.

آن‌ها همین طور افراد را تشویق به انجام فعالیت‌هایی مانند تماشای فوتبال و رفتن به سوارکاری و دوچرخه سواری می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها از طریق یک برنامه آموزش و پشتیبانی به مردم روحیه می‌دهند، تا با قدرت هر چه تمام‌تر بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

به طور کلی باید به مردان گفته شود که تا جایی که می‌توانند به بیان احساسات خود بپردازند و این مسئله را به عنوان نشانه‌ای از قدرت برای خود بدانند.

تکنولوژی گزینه‌های جدیدی نیز ارائه می‌دهد. معمولا افراد دوست ندارند در مورد زندگی شخصی خود با دیگران صحبت کنند. اما هوش مصنوعی مانند chatbot‌ها می‌توانند به یک فرد آسیب پذیر اجازه دهند، تا بدون هراس از قضاوت با آن ارتباط برقرار کند.

یکی دیگر از استراتژی‌های کاهش میزان خودکشی تمرکز بر کسانی است که دوستشان داریم. گانینگ در این رابطه می‌گوید: «برخی از مردان می‌توانند این حس را درک کنند که به خاطر کسانی که دوستشان دارند، فشار‌های زیادی را متحمل شوند.»

راه حل‌های دیگری نیز می‌تواند به کاهش خودکشی کمک کند. برای مثال پس از نصب حصار بر روی پل تعلیق Clifton در بریستول انگلستان، مطالعات نشان داد که خودکشی‌های ناشی از پریدن از روی پل، ۵۰ درصد کاهش یافته است. اما در این زمینه هیچ گونه سیاست دیگری به کار نرفته است؛ با این حال، کار‌های بیشتری باید انجام شود.

علاوه بر این با استاندارد سازی جاده‌ها می‌توان به کاهش خودکشی‌ها از این طریق نیز کمک‌های شایانی کرد. به عنوان مثال در استرالیا، به طور کلی، میزان خودکشی مردان در سال ۲۰۱۵ از هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر ۱۲.۶ مورد بوده است.

علاوه بر این به تحقیقات بیشتری نیز احتیاج است. هارکاوی فریدمن در مورد این موضوع می‌گوید: «واضح است که زنان و مردان در زیست شناسی ساختار هورمونی، نحوه رشد و عملکرد مغز متفاوت دارند.»، اما مردان و زنان اغلب با هم مقایسه می‌شوند و با وجود تلاش‌های فراوان، برای کنترل تفاوت‌ها باید به طور جداگانه زنان و مردان را مطالعه کنیم.

او همچنین به دخالت دولت بیشتر از هر زمان دیگری اشاره می‌کند. در روز جهانی سلامت روان در سال ۲۰۱۸، دولت انگلیس نخستین وزیر پیشگیری از خودکشی را معرفی کرد.

Grunau در مورد این قضیه می‌گوید: «ما شاهد حرکتی هستیم که هرگز ندیده ایم.» شما واقعا می‌توانید در مورد خودکشی صحبت کنید و مانع این حرکت شوید. این موضوع تاثیرات مثبتی دارد، زیرا نشان دهنده کاهش خودکشی در انگلستان می‌باشد. با این حال ما باید همچنان در این زمینه تلاش‌های فراوانی انجام دهیم تا این نرخ، مخصوصا نرخ خودکشی مردان را تا حد ممکن کاهش دهیم.

منبع: bbc
 


کد مطلب: 46944

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/46944/چرا-مردان-بیشتر-زنان-خودکشی-می-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir