کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختلال دو قطبی چه اثری بر روابط می‌گذارد؟

ترجمه از: هدی بانکی

برترین ها , 5 ارديبهشت 1398 ساعت 23:53

اختلال دو قطبی یک بیماری روانی است که می‌تواند موجب تغییرات متعددی در خلق و خوی فرد شود. افرادی که دچار اختلال دو قطبی‌اند در دو دسته قرار می‌گیرند: شادی بیش از حد و بی‌دلیل (مانیا) و غم و افسردگی (هیپو مانیا).


میگنا: طی دوره‌ مانیا، افراد قدرت و منطق قضاوت هر چیزی را از دست می‌دهند و طی دوره‌ هیپو مانیا، کاملا از هر چیزی و هر کسی کناره گیری می‌کنند. این تغییرات در خلق و خو می‌تواند تاثیر جدی بر روابط بگذارد، چون شیوه‌ تعامل با دیگران مستقیما تحت تاثیر این نوسانات است.
 
اختلال دو قطبی و روابط
اگر دچار اختلال دو قطبی باشید، نوسانات خلقی شما می‌توانند سبب تغییراتی غیر عادی در رفتارهای‌تان شود. این اتفاق، دیدار کردن‌ها و حتی ازدواج کردن را بسیار چالش برانگیز می‌کند. این اختلال می‌تواند مشکلات جدی در روابط ایجاد نماید. وقتی افراد وارد رابطه می‌شوند طبیعتا انتظار ثبات دارند و این چیزی نیست که یک فرد دچار اختلال دو قطبی به سادگی بتواند به آن برسد.
 

آشنایی با جنس مخالف برای آن‌هایی که اختلال دو قطبی دارند
اگر اختلال دو قطبی دارید احتمالا هر وقت که قرار است ارتباط جدیدی با کسی برقرار کنید مضطرب و آشفته می‌شوید. اما باید بدانید که نیازی نیست در همان اولین جلسه‌ آشنایی، مشکل روانی‌تان را مطرح کنید. بلکه باید به دنبال زمان مناسبی برای مطرح کردن این مسئله باشید.

عنوان کردن مشکلی که دارید در ابتدای یک رابطه اصلا خوشایند نیست. هر وقت احساس کردید میان شما، تعاملی دو طرفه و به اندازه‌ی کافی قوی ایجاد شده می‌توانید مسئله‌تان را مطرح کنید. ملاقات کردن با کسی که اختلال دو قطبی دارد نیز سختی‌هایی دارد، زیرا شما نمی‌توانید نوسانات خلقی طرف مقابل‌تان را کنترل کنید. اگر می‌خواهید در روابط خود موفق باشید، باید روی درمان طرف مقابل‌تان و ارتباط موثر بین‌تان تمرکز کنید.


اختلال دو قطبی چه اثری بر زندگی زناشویی می‌گذارد
استرس شغلی، مشکلات مالی، و سایر فاکتور‌ها می‌توانند بر زندگی مشترک فشار وارد کنند. استرس، ناشی از امور روزمره است، اما اگر همسرتان اختلال دو قطبی داشته باشد، زندگی روزمره‌تان دچار استرسی نفس گیر خواهد شد.

آن‌هایی که اختلال دو قطبی دارند مانند بیشتر افراد ویژگی‌های خوبی دارند، اما ممکن است رفتار‌هایی غیرقابل قبول نیز از خود نشان دهند. آن‌ها ابراز عشق و محبت می‌کنند، اما گاهی می‌توانند واقعا سرد و تلخ بشوند. این رفتار‌های غیر قابل پیش بینی برای تمام زوج‌ها، چالش برانگیز و ناگوارند. در چنین شرایطی، باید با همسرتان همکاری و همدلی کنید تا روابط‌تان قوی‌تر شود.

چگونه فرد دچار اختلال دو قطبی می‌شود
پزشکان نمی‌دانند علت این اختلال دقیقا چیست. اما کارشناسان معتقدند چند عامل می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به اختلال دو قطبی کند.

ژن‌های خانوادگی و ناهنجاری در ساختار مغز، دو عامل شناخته شده‌تری هستند که منجر به اختلال دو قطبی می‌شوند. دانشمندان و محققان هنوز سعی دارند این موضوع را بیشتر رمز گشایی کنند.


اختلال دو قطبی چگونه درمان می‌شود؟

سطح آگاهی‌تان را بالا ببرید
پیش از اینکه با کسی که اختلال دو قطبی دارد رابطه‌ای را شروع کنید، سطح اطلاعات خود را در این مورد بالا ببرید و خودتان را آماده کنید. تحقیق و مطالعه کنید که چگونه می‌توانید با چنین فردی بهتر ارتباط برقرار کرده و مشکلات را به حداقل برسانید.

به همسرتان آموزش دهید
به همسرتان آموزش
دهید طی نوسانات خلقی‌اش چگونه واکنش نشان دهد و برای غلبه بر تغییرات حالتش چه می‌تواند بکند.

باید صبور باشید
وقتی نوسانات خلقی همسرتان در روابط صمیمی‌تان اختلال ایجاد می‌کند باید به خودتان یادآوری کنید که این بیماری است که با آن روبرو هستید نه همسرتان. گاهی یک فاصله‌ی کوتاه مدت نیز می‌تواند مفید باشد.

ارتباط باز و صمیمی‌تان را حفظ کنید
باید با همسرتان صمیمی باشید و راحت ارتباط برقرار کنید.

همسرتان را تشویق کنید داروهایش را مصرف کند
به همسرتان کمک کنید تا دارو‌های تجویز شده‌اش را به طور مرتب مصرف کند. به او نشان دهید که حامی‌اش هستید و در جلسات ملاقات با پزشک همراهی‌اش کنید.

استرس را به شیوه‌های مختلف کنترل کنید‌
می‌توانید از همسرتان بخواهید کمی با هم قدم بزنید یا غذایی سالم و خوشمزه تهیه کنید و بخورید. به طور مرتب ورزش کنید و بیشتر فعال باشید. تغییر در سبک زندگی اغلب کمک زیادی می‌کند.

تفاوت میان اختلال دو قطبی و افسردگی
اختلال دو قطبی و افسردگی با هم متفاوتند. دانشتن تفاوت این دو می‌تواند کمک‌تان کند رویکرد درست را انتخاب کنید.

اختلال دو قطبی
اختلال دو قطبی منجر به تغییرات شدید در حالت‌ها می‌شود که به طور متناوب بین طیف زیاد و کم قرار دارد. فرد ممکن است یک دوره‌ی طولانی افسرده و کم انرژی باشد، اضطراب داشته باشد و احساس تهی بودن بکند. وقتی که انرژی او زیاد است ممکن است افکار زیادی در سرش جولان بدهند و احساس کند قدرتی دارد که تا روز‌ها و حتی ماه‌ها با او می‌ماند.

افسردگی
افسردگی، عمیق‌تر از غم و اندوه است. اگر شما افسردگی داشته باشید احساس می‌کنید ناامیدید، به هیچ دردی نمی‌خورید و ارزشی ندارید. احتمالا علاقه‌ خود را نسبت به چیز‌هایی که زمانی از آن‌ها لذت می‌بردید از دست می‌دهید، اشتها و ذائقه‌تان تغییر می‌کند، برای خوابیدن مشکل پیدا می‌کنید و حتی افکار خود کُشی دارید.


کد مطلب: 47045

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47045/اختلال-دو-قطبی-اثری-روابط-می-گذارد

میگنا
  https://www.migna.ir