جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۵
کد مطلب: 47060
۱

ضرورت ایجاد نظام بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور

ضرورت ایجاد نظام بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره در کشور
میگنا: وحید قبادی دانا، در سومین همایش بزرگداشت روز روانشناس و مشاور گفت: سازمان بهزیستی که متولی سلامت اجتماعی در کشور است نیازمند همکاری و همیاری نزدیک و تنگاتنگ روانشناسان و مشاوران است. صدای دکتر افروز در رادیو جمهوری اسلامی ایران حس نوستالوژیکی دارد؛ نقش ایشان در تحکیم خانواده و تاثیری که در تقویت نهاد خانواده در سالهای گذشته داشتند بی نظیر بوده است.

وی ادامه داد:  شاید آن روزها تعداد روانشناسان کمتر بود، شاید مردم آشنایی کمتری با موضوع روانشناسی و مشاوره داشتند، شاید تعداد مراکز محدود بود اما امروز بسیاری از مردم بی‌آنکه بخواهند از طریق رسانه‌های عمومی شنوای صدا و دانش روانشناسان باشند، به آنها مراجعه می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه امروز نقش روانشناسان و مشاوران در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است یادآور شد: نقش روانشناسان در آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی به پدر و مادران جوان در سطح کشور و موضوعاتی مانند طلاق، بیکاری، حاشیه‌نشینی، مفاسد اخلاقی و مسائلی که دلسوزان نظام بارها تذکر دادند و در جهت پیشگیری و کنترل آنها تلاش وافر انجام دادند، بسیار مهم است.

قبادی دانا افزود: با توجه به شیوع و بروز اختلالات روانی، اجتماعی مانند اضطراب، افسردگی یا سوء مصرف مواد، نقشی که روانشناسان و مشاوران در پیشگیری از بدو تولد تا انتها می توانند داشته باشند بی‌بدیل و بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما ایجاد عدالت و دسترسی آحاد جامعه به روانشناسان است، بیان کرد: دهک‌های پایین جامعه که بعضاً مشکلات بیشتری دارند نیازمندند که دسترسی بیشتری به روانشناسان داشته باشند. عدالت در دسترسی یکی از محورها، موضوعات و اهتمام سازمان بهزیستی کشور است تا این افراد بتوانند از دانش و مهارت روانشناسان استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: البته بحث گرانی دسترسی به این خدمات وجود دارد که اگر این گرانی را با نُرم جهانی مقایسه کنیم هیچ است. دستمزد مشاوران ما آن طور که شایسته شان هستند نیست، اما جامعه هدف روانشناسان دچار مشکلات عدیده ای بوده و این نگرانی یک موضوع نسبی است.

وی با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای مناسب که در حال حاضر از آن بی بهره هستیم می‌تواند بخش عمده‌ای از این مشکلات را مرتفع کند تأکید کرد: باید در این زمینه با همکاری نهادهای خوبی که در سطح کشور در حوزه روانشناسی فعال‌اند به این موضوع مهم دست پیدا کنیم.

او ادامه داد: این اتحاد و همدلی و عبور از مشکلات را که پیش روی روانشناسان بود را تبریک می‌گویم، امیدوارم این اتحاد برای رسیدن به اهداف والای مجموعه روان شناسان و مشاوران کشور حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات مشاوره حضوری از جمله اقداماتی بوده که از سال ۷۱ در سازمان بهزیستی آغاز شده است، گفت: ۱۰۳ مرکز دولتی و همچنین هزار و ۹۰۰ مرکز غیردولتی مشاوره در کشور فعالیت می‌کند.

قبادی دانا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور ما بسیار حادثه خیز است؛ با سیل، زلزله، بلایای طبیعی و حوادث دست ساز انسان مواجه هستیم که هر کدام می تواند در روح و روان شهروندان تاثیر گذار باشد. زمانی که حادثه اتفاق می افتد ممکن است افسردگی، اضطراب، خودکشی، خشونت، کودک آزاری بروز یابد و نقش سازمان نظام روانشناسی و خانه روانشناسان و تشکل‌ها می تواند مهم باشد.

قبادی دانا با اشاره به سیل اخیر و دستوران رهبری در این خصوص گفت: سازمان بهزیستی با گروه‌های مهم وارد عمل شد و ۲۶۵ تیم در ۱۳ استان با حضور و مشارکت روانشناسان و مددکاران اجتماعی به صورت داوطلب با حضور در منازل مردم و مراجعه به مردم، در زمینه شناسایی، مداخلات زودهنگام و ارجاع به مجموعه‌های روانشناسی وارد عمل شد.

وی افزود: بهزیستی به وظایف خود نمی‌رسد مگر اینکه از مشارکت مردم استفاده کند، این مشارکت در قالب سمن‌ها و ان جی او ها و سازمان‌هایی بر مبنای اجتماع محور می‌تواند شکل گیرد، اهتمام این است که آن را به صورت سازمان یافته ادامه دهیم.

قبادی دانا در ادامه با اشاره به دو اقدام مهم بیان کرد: باید همگی تلاش کنیم که نظام بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره در سطح کشور شکل گیرد و از طرفی دیگر برای حضور پررنگ و موثر روانشناسان و مشاوران در سطوح سیاستگذاری تصمیم گیری‌های کلان کشور نیز تلاش کنیم.
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ