جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۱
کد مطلب: 47094
۲
خدمات روانشناسی باید زیرپوشش بیمه درمانی قرار بگیرد

تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه روان شاسی چالش این حرفه است

تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه روان شاسی چالش این حرفه است
میگنا: دكتر سالار فرامرزی ظهر امروز (سه شنبه) در همایش گرامیداشت روز روان شناس و مشاور در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان با اشاره به اهمیت رشته روان شناسی و مشاوره اظهار کرد: امروز روان شناسی وارد خانه‌های مردم شده است و در روستاها هم خدمات روان شناسی به مردم ارایه می شود.
 
وی افزود: ما متولی نظام روان شناسی در استان اصفهان هستیم و امیدواریم که همکاران ما در سازمان‌های مختلف و نظام روان شناسی با مشارکت همدیگر بتوانند این خدمات مطمئن  وتخصصی روان شناسی را به مردم ارایه کنند.

رییس سازمان نظام روان شناسی استان اصفهان با بیان اینکه اشتغال زایی و کارآفرینی در حوزه روان شناسی حرف اول را می‌زند، ادامه داد: در استان اصفهان بیش از سه هزار نفر کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی داریم که تاکنون  ۵۰۰ نفر از آنها پروانه فعالیت دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ مرکز مشاوره در اصفهان تحت پوشش نظام روان شناسی فعالیت دارد، اضافه کرد: همچنین سازمان بهزیستی برای بیش از ۲۰۰ مرکز روان شناسی و مشاوره مجوز صادر کرده است ضمن اینکه وزارت ورزش و جوانان نیز برای تعداد زیادی از مراکز مشاوره خانواده مجوز فعالیت داده است.

فرامرزی با تاکید به اینکه صدور مجوز برای این قشر باعث جذب آنها در این حوزه و فعالیت در این رشته شده است، گفت: این حرکت بزرگی است با توجه به اینکه امروز در جامعه با معضل بیکاری و استخدام مواجه هستیم و اکنون حجم زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه اکنون در مرکز روان شناسی مختلف مشغول انجام کار و ارایه خدمات به افراد جامعه هستند.

 وی با تاکید به چالش های حوزه روان شناسی و مشاوره گفت: خدمات روان شناسی تحت پوشش‌ بیمه نیست و این اتفاق ناخوشایندی در جامعه است با توجه به اینکه اقشار آسیب پذیر جامعه بیشترین نیازها را دارند.

فرامرزي افزود: گاهی اوقات ارائه خدمات مشاوره ای نیازمند حداقل 30 جلسه است تا مشکل فرد بطور کامل رفع شود و بتواند زندگی سالم اجتماعی داشته باشد.

رییس سازمان نظام روان شناسی استان اصفهان تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه روان شناسی در کشور را چالش این حرفه دانست و گفت: به این دلیل تصویب قوانین مناسبی در مجلس نداریم  و از هم گسیختگی قانون باعث شده برخی افراد غیر متخصص نیز نسبت به راه اندازی مراکز برای اراه خدمات رواشناسی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: نظام روان شناسی استان اصفهان هنوز فاقد مکانی برای ارایه خدمات است،این نظام دارای درآمد بالایی نیست و در ارایه خدمات به مردم اصفهان با مشکلات زیادی روبه رو است.

فرامرزی با اشاره به اینکه باید روان شناسان و مشاوران تلاش کنند که با بالا بردن مهارت‌ها و  توانایی‌های خود کار تخصصی و حرفه ای را به مردم ارایه کنند، اظهار کرد: برای این امر راه‌اندازی  کارگاه حرفه‌ای اخلاق روانشناسان و مشاوران برگزار می شود و انتظار می‌رود که در حوزه روانشناسی و مشاروه با خدمات مطمئن و سالمی که به مردم ارایه می شود، شاهد کمترین آسیب‌های اجتماعی باشیم.


 
روان شناسان خود را باور کنند
معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه روان شناسان نیز باید خود را باور داشته باشند، افزود: از روان شناسان انتظار می‌رود که ورود جدی‌تری را در عرصه‌های مختلف داشته باشند؛ روانشناسی را فراتر از آن چیزی بدانند که بسیاری از اشخاص به آن می‌پردازند.

محمدسعید محمدی با اشاره به وظایف و مسئولیت سنگین روانشناسان و مشاوران در همایش گرامیداشت روز روانشناس و مشاور در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: روان شناسی کاربردی فراتر از مطالبی که در کتاب‌ها خواندیم، دارد و در زندگی انسان بسیار مهم است به این دلیل که روان شناسی با مفاهیم کلیدی عجین شده است.

وی با بیان اینکه در ارتباط با پیشرفت کشورها و موضوعات مهم نمی‌توان روان شناسی را نادیده گرفت، افزود: شاخص‌های سلامت در کشورها در کنار توسعه آنها حایز اهمیت است، به طور یقین سلامت روان انسان‌ها جایگاه زیادی در پیشرفت کشورها دارد که تامین سلامت روان افراد بر عهده روان شناسان و مشاوران است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان گفت: سلامت محور توسعه پایدار است؛ هنگامی که درباره موضوع‌های خانوادگی و ارتقای سلامت صحبت می شود نقش روان شناسی برجسته می‌شود. وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط خاص کشور نیاز به روان شناسان بیش از گذشته احساس می شود، اظهار کرد: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی و ناتوانی خانواده‌ها برای حل مشکلاتی مانند اعتیاد، طلاق و ... نیازمند حضور روان شناسان و مشاوران هستیم.

محمدی با بیان اینکه روان شناسان نیز باید خود را باور داشته باشند، افزود: از روانشناسان انتظار می‌رود که ورود جدی‌تری را در عرصه‌های مختلف داشته باشند؛ روان شناسی را فراتر از آن چیزی بدانند که بسیاری از اشخاص به آن می‌پردازند و در حقیقت واقف باشند که روان شناسی کاربرد و اثرگذاری بیشتری در حل مسایل و مشکلات افراد خواهد داشت.

 
ارتقای اهمیت جایگاه روان شناسی در جامعه
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این همایش بر اهمیت رشته روان شناسی به عنوان یکی از علوم مورد نیاز جامعه اشاره و اضافه کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در پرداختن به آسیب های اجتماعی و تشکیل شورای عالی به این منظور، اهمیت این رشته بیش از پیش احساس می شود.


حمیدرضا فولادگر افزود: ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از کم کاری های فرهنگی و مشکلات اقتصادی است و یکی از بخش هایی که می تواند به ریشه یابی و کنترل آسیب های اجتماعی بپردازند روانشناسان هستند.

در این جلسه هم چنین مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان بیان کرد : روان شناسان، آرامش را به جامعه هدیه می دهند و در ایجاد شادکردن افراد جامعه سهم بسزایی دارند.

محمدسلطان حسینی افزود: این اداره کل آمادگی دارد که با استفاده از ظرفیت های موجود بتواند برخی از مطالبات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان را رفع کند.

وی اظهارداشت: بر این اساس هر مرکزی که از سازمان نظام روان شناسی استان و یا بهزیستی مجوز دریافت کرده می تواند در دریافت هزینه مشاوره از جوانان از کمک های مادی و معنوی این اداره کل استفاده کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان اصفهان تصریح کرد: همچنین افراد فارغ التحصیل دانشگاه های معتبر با سن زیر 29 سال می توانند مجوز ایجاد یک سازمان مردم نهاد برای دانش افزایی افراد جامعه و برگزاری کارگاه های آموزش مهارت زندگی را از این اداره کل دریافت کنند.

در پایان این مراسم که با حضور استادان، دانشجویان و نماینده مردم اصفهان در مجلس و مدیرکل بهزیستی اصفهان برگزار شد؛ شماری از استادان پیشکسوت روان شناسی استان اصفهان تجلیل شدند.
مرجع : ايمنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو