پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۹
کد مطلب: 47178
۲
پژوهش جدید:

تاثیر ناچیز شبکه‌های اجتماعی بر رضایت نوجوانان از زندگی

تاثیر ناچیز شبکه‌های اجتماعی بر رضایت نوجوانان از زندگی
به گفته این تیم پژوهشی از دانشگاه آکسفورد، خانواده، دوستان و شرایط مدرسه تاثیر بیشتری روی سلامت نوجوانان دارند. این تیم می‌گوید این پژوهش نسبت به موارد پیشین عمیق‌تر و قابل اعتمادتر است و از شبکه‌های اجتماعی خواسته داده‌های مربوط به نحوه استفاده از این شبکه‌ها را منتشر کنند تا تاثیر تکنولوژی روی زندگی جوانان روشن‌تر شود.

هدف این پژوهش که در نشریه آکادمی ملی علوم آمریکا، پی ان ای اس، منتشر شده پاسخ به این پرسش است که آیا نوجوانانی که بیش از حد میانگین از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند از زندگی خود ناراضی‌ترند یا برعکس، آیا نوجوانان ناراضی از زندگیشان بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. پژوهش‌های پیشین درباره ارتباط میان زمان صرف شده جلوی صفحه نمایش و تکنولوژی و سلامت روان نوجوانان اغلب ضد و نقیض بوده‌اند.

تاثیر 'ناچیز'
پروفسور اندرو پرزیبیلسکی و ایمی اوربن، از موسسه اینترنت آکسفورد در دانشگاه آکسفورد می‌گویند که پژوهش‌های پیشین مبتنی بر شواهد محدود بوده‌اند و تصویر کاملی را ارائه نمی‌کنند. بنا بر پژوهش اخیر، تاثیر شبکه‌های اجتماعی روی رضایت از زندگی ناچیز و کمتر از ۱ درصد است.

پروفسور پرزیبیلسکی، مدیر این پژوهش، می‌گوید: «۹۹.۷۵% رضایت یک فرد از زندگی‌اش هیچ ربطی به استفاده او از شبکه‌های اجتماعی ندارد.» در این پژوهش که بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ انجام شده است از نوجوانان ۱۰ تا ۱۵ ساله پرسیده شد به چه میزان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند و همچنین از جنبه‌های مختلف زندگی‌شان چقدر راضی هستند.


پروفسور پرزیبیلسکی می‌گوید: «والدین نباید نگران زمان سپری شده روی شبکه‌های اجتماعی باشند. چنین نگرشی اشتباه است.» «ما همه فکر و ذکرمان این شده که فرزندمان چقدر روی گوشی موبایل یا صفحه های دیگر وقت می‌گذراند اما این نگرانی دیگر موضوعیتی ندارد.

یافته‌های ما شواهدی برای نگرانی زیاد ارائه نمی‌کنند.» پژوهشگران می گویند حالا وقت آن است که گروه‌هایی که بیشتر در معرض خطر از جانب شبکه‌های اجتماعی هستند و فاکتورهایی که سلامتشان را تهدید می‌کنند مشخص شوند. هدف آن‌ها این است که با شرکتهای مالک این شبکه‌ها همکاری کنند تا ببینند مردم نه تنها چقدر وقت روی این شبکه‌ها سپری می‌کنند، بلکه چگونه از آنها استفاده می‌کنند.


'اولین گام کوچک'
خانم اوربن، از مولفان این پژوهش و استاد روانشناسی در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید شبکه‌های اجتماعی باید داده های مربوط به استفاده کاربران را منتشر و از پژوهش‌های مستقل حمایت کنند. او می گوید: «این دسترسی برای این که ببینیم شبکه‌های اجتماعی چه نقش‌هایی در زندگی نوجوانان ایفا می‌کنند حیاتی است.»

دکتر مکس دیوی، مسئول بهبود سلامت در کالج سلطنتی پزشکی و سلامت کودکان، از همکاری شبکه‌های اجتماعی و دانشمندان استقبال می‌کند و این تحقیق را "اولین گام کوچک" می داند. در همین حال، او می‌گوید موضوعات دیگری هم باید بررسی شوند مانند تداخل زمان سپری شده روی موبایل و شبکه‌های اجتماعی با وقت خواب، ورزش و وقت اختصاص یافته به معاشرت با دوستان و خانواده. «ما توصیه می‌کنیم که از یک ساعت مانده به وقت خواب از صفحه موبایل و کامپیوتر پرهیز شود چون صرفنظر از بحث سلامت روان، نوجوانان به خواب خوب نیاز دارند.»

bbc
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم