پنجشنبه ۱ مهر ۱۴۰۰ - 23 Sep 2021
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۲
کد مطلب: 47190
۲

تأثیر روزه‌داری بر سلامت روان

تأثیر روزه‌داری بر سلامت روان
میگنا: نتایج پژوهش‌های علمی بیانگر آن است که حداقل 10 بیماری با روزه‌داری درمان می‌شود و مطالعه پژوهشگران نشان داده است که روزه گرفتن تأثیر قابل توجهی در کاهش چربی خون بالا، کنترل چاقی، کنترل دیابت نوع ۲، تجزیه چربی‌ها، سم‌زدایی بدن، ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، کاهش دمای سلول‌ها، تنظیم ترشح هورمون‎ها، استراحت دستگاه گوارش و درمان افسردگی دارد.
 
روزه‌داری در بیماران مبتلا به افسردگی و بیماری‌های خفیف علاوه بر این که انجام فریضه دینی است، به منزله یک شیوه روان درمانی و تغییر رفتار محسوب می‌شود و سلامت روانی را تقویت می‌کند. روزه‎داری همچنین قدرت اراده و تصمیم‎گیری و توان اجرایی این بیماران را نیز افزایش می‌دهد. البته بیماران مبتلا به اختلالات روانی، باید علاوه بر تغذیه مناسب در ایام روزه داری، برنامه‌ریزی خاصی برای مصرف دارو‌های خود در افطار و سحر نیز داشته باشند.

لازم به یادآوری است که اگر این بیماران در طی مراحل بهبود از تغذیه مناسب برخوردار نباشند، از نظر مکانیسم‌های تطابق روانی ضعیف‌تر عمل کرده و به خوبی نمی‌توانند با تغییرات حاصله از نظر سبک زندگی روزانه در این ماه کنار بیایند، در نتیجه با عود و یا تشدید علایم بیماری مواجه می‌شوند که به همین دلیل توصیه می‌شود این قبیل بیماران از روزه‌داری مستمر یک ماهه خودداری کنند.


روزه و افسردگی
برخی محققان از بین بسیاری از درمان‌های رایج افسردگی، روزه را مفیدترین می‌دانند؛ روزه علاوه بر پیشگیری از هجوم سلسله افکار منفی به ذهن، ترکیبات شیمیایی مغز را تغییر می‌دهد و یک تأثیر ضدافسردگی از خود به جا می‌گذارد.

ذهن انسان روزه‌دار منزه و مبرا از هر نوع ناخالصی است و تمام تندخویی‌ها و کج خلقی‌ها در طول روزه‌داری از ذهن او پاک می‌شود؛ بنابراین با روزه می‌توان آرامش و آسودگی خاطر را در افراد بازیابی کرد.

آزمایش‌های متعددی که روی بیماران مبتلا به اختلالات روحی مانند افسردگی، اضطراب و اسکیزوفرنی انجام گرفته است، نشان می‌دهد در مواردی که دارو‌های شیمیایی قادر به درمان نیستند، روزه می‌تواند یک جایگزین طبیعی مفید باشد و بدون هیچ هزینه و عارضه جانبی سلامت از دست رفته را به این بیماران بازگرداند.
 
 
مرجع : خبرگزاري ايكنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

در مورد مسائل جنسی چگونه با فرزند خود صحبت کنیم؟ نکته‌ها و پیشنهادهایی برای والدین
۱۵ روش تقویت روحیه و انرژی مثبت در زندگی
زن‌ها بوی ترس را می‌فهمند؟
قوانین خانه امن
اختلالی که با تغییر فصل خود را نشان می‌دهد
پنج مهارت افراد موفق که در مدرسه یاد نمی‌گیریم
چرا بلاگرنماها مضر هستند؟/ خسارات مادی و معنوی بلاگرها به کاربران فضای مجازی چیست؟
خود شفقتی برای اختلال اضطراب اجتماعی
۱۷ روش یادگیری دوست داشتن خود و شاد بودن
چگونه احساس تنهایی نکنیم ؟
ششمین مرحله سوگواری چیست؟ آیا این مراحل را درست فهمیده‌ایم؟
خودکارآمدی؛ چرا باید خودمان را باور داشته باشیم؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد