جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۰۸:۲۵
کد مطلب: 47195
۱
استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران مطرح کرد؛

آسیب های اعتیاد به فضای مجازی

آسیب های اعتیاد به فضای مجازی
میگنا: دكتر آفرین رحیمی موقر، به برگزاری سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد اشاره کرد و گفت: کنگره امسال به صورت ملی و بین المللی برگزار می‌شود و هر سال بیش از ۱۰۰۰ نفر از پزشکان و متخصصان حوزه اعتیاد و مسئولین و دست اندرکاران این حوزه، در این کنگره شرکت می‌کنند.

وی از کنگره دانش اعتیاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های علمی در کشور نام برد و افزود: سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد در روزهای ۳۰ مرداد تا اول شهریور ۹۸ برگزار می‌شود و از همه همکاران، به خصوص محققین که کارهای نو دارند، دعوت می‌کنیم مقالات خودشان را به دبیرخانه کنگره ارسال کنند.

استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شعار کنگره امسال را تصمیم گیری مبتنی بر دانش عنوان کرد و گفت: برای کنگره امسال، وزن بیشتری به مسئولان، سیاست گزاران و برنامه ریزان دادیم تا بتوان با استفاده از دانشی که در کشور تولید شده، در تصمیم گیری های درست و صحیح که منجر به برنامه‌های موفق و با کیفیت می‌شود، درست عمل کنیم.

دبیر علمی سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد، موضوعات مورد بحث در کنگره امسال را علوم پایه، علوم مرتبط با نوروساینس یا علوم اعصاب، ژنتیک، اپیدمیولوژی، علوم بهداشتی، علوم بالینی و علوم کاربردی برشمرد و افزود: از موضوعات دیگر مورد بحث در کنگره امسال، می‌توان به مواد مختلف از جمله الکل، حشیش، مواد محرک و مواد اپیوئیدی تا داروهای مورد مصرف مثل ترامادول و همچنین اعتیادهای رفتاری مانند افراط در بازی کردن و گیم، افراط در استفاده ازشبکه های اجتماعی، افراط در استفاده از اینترنت و وسایل رایانه‌ای، اشاره داشت.


رحیمی موقر ادامه داد: البته اهمیت بیشتری برای مداخلات در این کنگره قائل خواهیم شد که شامل مداخلات مربوط به پیشگیری از اعتیاد است. زیرا، پیشگیری از اعتیاد در ابعاد مختلف از کودکی تا بزرگسالی بسیار مورد اهمیت است و از این رو از تمامی نهادهای مختلف شامل آموزش و پرورش، صدا و سیما، وزارت علوم، وزارت بهداشت و…، در این کنگره حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین در این رابطه ستاد مبارزه با مواد مخدر و دستگاه‌های انتظامی و اجرایی و سازمان زندان‌ها و دست اندرکاران مرتبط با مسائل زندان‌ها حضور خواهند داشت.

این استاد دانشگاه، آسیب‌های مرتبط با اعتیاد مانند ایدز، هپاتیت، مرگ و میر، اوردوز در معتادان را از دیگر موضوعات مورد بحث در کنگره امسال دانست و افزود: این کنگره یک برنامه فشرده ۳ روزه از علوم اعتیاد است که در سال‌های اخیر در ایران و جهان تولید شده و کاربرد آن در عرصه سیاستگذاری و خدمات ارائه خواهد شد.

وی در خصوص اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، گفت: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری کلاً موضوع جدیدی است و یک دهه است که تبدیل به موضوعی بهداشتی شده و اخیراً در طول چند ماه گذشته وارد طبقه بندی بیماری‌ها شده بنابراین یک بیماری رسمی شناخته شده است.

رحیمی موقر ادامه داد: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری می‌تواند از سن سه سالگی شروع شود و متأسفانه خیلی از والدین فکر می‌کنند اگر در سن خیلی پایین وسایل ارتباطی را در اختیار بچه‌ها قرار دهند به تقویت هوش آنها کمک می‌کنند و خیلی مواقع برای اینکه بچه‌ها را سرگرم کنند، از این شیوه استفاده می‌کنند.

این روانپزشک تاکید کرد: اعتیاد به وسایل ارتباطی از سن پایین شروع می‌شود و اوج آن در نوجوانی است، در پسرها استفاده از بازی‌های رایانه‌ای بیشتر است و دخترها، بیشتر سراغ شبکه‌های اجتماعی می‌روند.

وی در مورد آسیب‌های استفاده از بازی‌های کامپیوتری و فضای مجازی، گفت: اعتیاد به بازی کردن خودش به خودی خود بیماری است یعنی اعتیاد بر اساس تعریفش باعث می‌شود فرد بیش از اندازه به آن موضوع توجه کند و از فعالیت‌های فیزیکی معمولاً می‌زند و از موارد مورد علاقه و مورد تعهدش حذف می‌کند تا به بازی کردن بپردازد.

رئیس مرکز ملی مطالعات اعتیاد، افزود: در بچه‌ها و نوجوانان مشکل سلامتی جسمی هم پیش می‌آید و خیلی وقت‌ها از خوابشان می‌زنند و حتی ممکن است از خوراک شأن بزنند تا به بازی بپردازن و ممکن در جاهای نامناسب مثل زمانی که از خیابان رد می‌شوند همجنان به بازی کردن مشغول باشند و خطراتی برای آنها ایجاد شود.

وی، بهترین مداخله را پیشگیری دانست و گفت: الان دانش در مورد بازی کم است چون به تازگی وارد طبقه بندی بیماری‌ها شده و پژوهش‌ها خیلی کم است.

رحیمی موقر ادامه داد: ما در مرکز ملی مطالعات یک گروه بسیح کردیم که به طور اختصاصی بر روی اعتیادهای رفتاری کار می‌کنند و به تازگی دستورالعمل‌های مربوط به پیشگیری و درمان تدوین می‌شود ولی بر اساس دانشی که در حال حاضر وجود دارد توصیه می‌شود خانواده‌ها مراقب باشند بچه‌ها حداکثر یک ساعت در روز بازی کنند و بازی‌ها متناسب با سن کودکان باشد.

وی گفت: البته اینکه از چه سنی بچه‌ها می‌توانند بازی کنند اختلاف نظر وحود دارد ولی کمتر از سن ۳ یا ۴ سالگی توصیه نمی‌شود از بازی‌های یارانه‌ای استفاده کنند.
مرجع : خبرگزاري مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.