کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مراکز مشاوره باید از بهزیستی مجوز دریافت کنند

خبرگزاري ايرنا , 23 ارديبهشت 1398 ساعت 13:11

معاون مشاوره و روانشناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مراکز مشاوره دارای مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید تغییر وضعیت شوند، گفت: این مراکز باید تحت نظارت حاکمیت قرار گرفته و مجوز خود را از بهزیستی دریافت کنند.


ميگنا: بهزاد وحیدنیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: لازم است همه مراکز مشاوره با قانون تطابق پیدا کنند و تحت نظارت دولت قرار گیرند. وی خاطرنشان کرد: مطابق ماده 6 مقررات مالی دولت، بهزیستی مکلف و موظف به صدور مجوز مراکز مشاوره است و قبل از تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز این کار را انجام می داده است.

وحیدنیا ادامه داد: خدمات مراکز مشاوره بهزیستی بر کسی پوشیده نیست و تخصص های متعددی در این مراکز ایجاد و برنامه های نظارتی برای آنها تدوین و ابلاغ شده است.


معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: هنگامی که سخن از تاسیس مراکز مشاوره می شود، صفر تا صد آن به نفع مصلحت مردم به بهزیستی سپرده شده است.

وحیدنیا اظهار داشت: طبق ماده 57 احکام دائمی توسعه کشور نیز مرجع صدور مجوز مراکز مشاوره، بهزیستی است و این بار در کنار مراکز مشاوره به کلینیک های مشاوره نیز اشاره شده و بهزیستی تنها مرجع حاکمیتی برای صدور مجوز مراکز مشاوره است.

وی یادآور شد: بر اساس قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، این سازمان به عنوان مجموعه ای برای احقاق حقوق صنفی و ارتقای دانش روانشناسی است که می تواند در حوزه تخلفات مراکز مشاوره، کمک حال بهزیستی باشد و در قانون نیز به آنها تکلیف شده است که درباره تصمیم گیری های حوزه مشاوره با بهزیستی همکاری کنند و وظیفه آنان است که هرجا که لازم است، کنار بهزیستی باشند.

وحیدنیا تصریح کرد: بر اساس سازوکارهای سیاست گزاری های انجام شده، مدیریت خدمات کشوری باید دست حاکمیت باشد و آنجا که دولت نیاز دارد از مجموعه غیردولتی کمک بگیرد.

معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: مصادیق دیگری در این باره در قانون وجود دارد؛ تنها و اصلی ترین وظیفه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تعیین حدود صلاحیت های مشاوره ای و صدور پروانه کار است و شأنی برای صدور مجوز مراکز مشاوره برای این سازمان وجود ندارد؛ از این رو لازم است همه مراکز مشاوره طبق قانون تحت نظارت دولت قرار گیرند.

وحیدنیا افزود: تاکنون پراکنده کاری های زیادی در حوزه مشاوره انجام شده و با تعامل و کشمکش این کار پیش رفته است؛ بهزیستی طی ماه های گذشته توافق نامه هایی با وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در زمینه صدور مجوز مراکز مشاوره داشته است و کمک می کنیم مجموعه های تحت نظارت آنها توسعه پیدا کند. امیدواریم سازمان غیردولتی نظام روانشناسی و مشاوره نیز به این تعامل برسد.

معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید حدود قانونی خود از جمله تعیین حدود صلاحیت ها را محور قرار دهد که البته خود اصل مصاحبه ها نیز جای بحث است.

معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: به دفعات تفاهم نامه های مختلفی بین بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نوشته شده اما به امضا نرسیده است و امیدواریم تعاملات به نتیجه برسد.

وحیدنیا خاطرنشان کرد: تاکنون 2 هزار و 850 مرکز مشاوره از سازمان بهزیستی کشور مجوز گرفته اند و امید می رود با تعامل و عقد تفاهم نامه با مجموعه ها، هزار مرکز دیگر ساماندهی شوند و به مرور مجوز خود را از بهزیستی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره علاوه بر صدور حدود پنج هزار پروانه کار برای حدود 350 مرکز مشاوره، مجوز صادر کرده است که باید تغییر وضعیت شوند و تحت نظارت بهزیستی قرار گیرند.


کد مطلب: 47215

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47215/مراکز-مشاوره-باید-بهزیستی-مجوز-دریافت-کنند

میگنا
  https://www.migna.ir