جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۱
کد مطلب: 47215
۰

مراکز مشاوره باید از بهزیستی مجوز دریافت کنند

مراکز مشاوره باید از بهزیستی مجوز دریافت کنند
میگنا: بهزاد وحیدنیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: لازم است همه مراکز مشاوره با قانون تطابق پیدا کنند و تحت نظارت دولت قرار گیرند. وی خاطرنشان کرد: مطابق ماده 6 مقررات مالی دولت، بهزیستی مکلف و موظف به صدور مجوز مراکز مشاوره است و قبل از تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز این کار را انجام می داده است.

وحیدنیا ادامه داد: خدمات مراکز مشاوره بهزیستی بر کسی پوشیده نیست و تخصص های متعددی در این مراکز ایجاد و برنامه های نظارتی برای آنها تدوین و ابلاغ شده است.


معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: هنگامی که سخن از تاسیس مراکز مشاوره می شود، صفر تا صد آن به نفع مصلحت مردم به بهزیستی سپرده شده است.

وحیدنیا اظهار داشت: طبق ماده 57 احکام دائمی توسعه کشور نیز مرجع صدور مجوز مراکز مشاوره، بهزیستی است و این بار در کنار مراکز مشاوره به کلینیک های مشاوره نیز اشاره شده و بهزیستی تنها مرجع حاکمیتی برای صدور مجوز مراکز مشاوره است.

وی یادآور شد: بر اساس قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، این سازمان به عنوان مجموعه ای برای احقاق حقوق صنفی و ارتقای دانش روانشناسی است که می تواند در حوزه تخلفات مراکز مشاوره، کمک حال بهزیستی باشد و در قانون نیز به آنها تکلیف شده است که درباره تصمیم گیری های حوزه مشاوره با بهزیستی همکاری کنند و وظیفه آنان است که هرجا که لازم است، کنار بهزیستی باشند.

وحیدنیا تصریح کرد: بر اساس سازوکارهای سیاست گزاری های انجام شده، مدیریت خدمات کشوری باید دست حاکمیت باشد و آنجا که دولت نیاز دارد از مجموعه غیردولتی کمک بگیرد.

معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: مصادیق دیگری در این باره در قانون وجود دارد؛ تنها و اصلی ترین وظیفه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، تعیین حدود صلاحیت های مشاوره ای و صدور پروانه کار است و شأنی برای صدور مجوز مراکز مشاوره برای این سازمان وجود ندارد؛ از این رو لازم است همه مراکز مشاوره طبق قانون تحت نظارت دولت قرار گیرند.

وحیدنیا افزود: تاکنون پراکنده کاری های زیادی در حوزه مشاوره انجام شده و با تعامل و کشمکش این کار پیش رفته است؛ بهزیستی طی ماه های گذشته توافق نامه هایی با وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در زمینه صدور مجوز مراکز مشاوره داشته است و کمک می کنیم مجموعه های تحت نظارت آنها توسعه پیدا کند. امیدواریم سازمان غیردولتی نظام روانشناسی و مشاوره نیز به این تعامل برسد.

معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره باید حدود قانونی خود از جمله تعیین حدود صلاحیت ها را محور قرار دهد که البته خود اصل مصاحبه ها نیز جای بحث است.

معاون مشاوره و روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: به دفعات تفاهم نامه های مختلفی بین بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نوشته شده اما به امضا نرسیده است و امیدواریم تعاملات به نتیجه برسد.

وحیدنیا خاطرنشان کرد: تاکنون 2 هزار و 850 مرکز مشاوره از سازمان بهزیستی کشور مجوز گرفته اند و امید می رود با تعامل و عقد تفاهم نامه با مجموعه ها، هزار مرکز دیگر ساماندهی شوند و به مرور مجوز خود را از بهزیستی دریافت کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره علاوه بر صدور حدود پنج هزار پروانه کار برای حدود 350 مرکز مشاوره، مجوز صادر کرده است که باید تغییر وضعیت شوند و تحت نظارت بهزیستی قرار گیرند.
مرجع : خبرگزاري ايرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!