جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۳
کد مطلب: 47218
۰
۱

الزام تعیین قانون دریافت نسخه روانشناس قبل از عمل زیبایی

الزام تعیین قانون دریافت نسخه روانشناس قبل از عمل زیبایی
میگنا: اینکه در جراحی های زیبایی روی دست دنیا بلند شده ایم حرف تازه ای نیست. در جراحی بینی که سال هاست رتبه یک دنیا را در دست داریم. تب جراحی زیبایی در کشور ما به حدی داغ است که دیگر آرایشگاه ها هم دست به کار شده اند و در کنار بیمارستان ها برای افراد یک سری بسته های زیبایی را عرضه می کنند.

این افزایش جراحی زیبایی دیگر تنها مختص زنان جامعه نیست و مردان نیز آمار بالایی از جراحی پلاستیک را به خود اختصاص داده اند. در مورد اینکه جراحی چه اثرات مخربی روی روان و جسم افراد دارد، اظهارنظرهای زیادی صورت گرفته اند، اما عوارض جراحی های زیبایی خیلی بیشتر از آن هستند که در ظاهر به نظر می رسند.

در بسیاری از موارد جراحی زیبایی نه تنها زندگی خود فرد را دچار مشکل می کند، بلکه کام نسل بعدی نیز از این اتفاق تلخ می شود. کودکان نسل بعدی وقتی چشم باز می کنند پدر و مادرهایی را می بینند که هیچ شباهتی به آنها ندارند. مادر در زندگی فرزند اهمیت زیادی دارد و وقتی یک بچه مشاهده می کند که هیچ شباهتی به مادرش ندارد و مادرش به مراتب از او زیباتر است، دچار بحران های مختلفی می شود.

در بررسی سناریوی ادامه دار جراحی پلاستیک در نسل های بعدی به سراغ علم روانشناسی رفتیم تا از زوایه نگاه صاحبنظران این علم به بررسی اثر جراحی های پلاستیک در نسل های بعدی بپردازیم:


مرضیه مشتاقی، روانشناس، در مورد تأثیر جراحی های پلاستیک والدین بر کودکان می گوید: «بیشتر افرادی که دست به جراحی پلاستیک می زنند به هویت و انسجام لازم نرسیده اند، و به همین دلیل از طریق جراحی و تغییر در بدن خود سعی می کنند به رضایت از جسم و ظاهر خود برسند. این مسئله نه تنها در نسل حاضر بلکه در نسل های بعدی نیز مشکل آفرین است و باعث مخدوش شدن هویت در نسل های بعدی می شود. در مورد نسل بعدی که از نظر فیزیکی و جسمی دچار بی هویتی می شود، نمی توان به راحتی نظر داد.»

او با بیان اینکه، هویت و پذیرش شرایط یکی از عواملی است که در خوشبختی و احساس رضایت از زندگی افراد نقش دارد، می افزاید: «انسان فقط از یک بعد جسمی تشکیل نشده است، بلکه داری پنج بعد مختلف است که مجموع آنها هویت او را می سازند. این پنج بعد شامل ابعاد جسمی، ادارکی، روانی، اجتماعی و عاطفی هستند. وقتی فرد در ابعاد ادارکی، روانی و عاطفی به رضایت از زندگی نمی رسد، تنها چیزی که می تواند عرضه کند فیزیک و جسمش است. بنابراین این فرد روی فیزیک و جسمش به عنوان اصلی ترین منبع برای هویت یابیش مانور می دهد. این شرایط وقتی به نسل بعدی منتقل شود باعث می شود، آنها هم به این دست اندازهای هویتی دچار شوند.»

او در مورد گرایش نسل بعدی به جراحی زیبایی، به تقلید از والدینشان می گوید: «وقتی فرد دچار سرگردانی هویتی می شود، به دنبال چیزی می رود که باعث رضایت مندیش می شود. بنابراین این فرد به دنبال تغییر در ظاهر خود می رود. این مسئله می تواند به تقلید از والدینی که جراحی داشته اند صورت بگیرد. همچنین زمانی که فرد در جامعه و رسانه ها گرایش به جراحی را ببیند، میل او برای این کار بیشتر می شود. عدم پذیرش خود و عدم رضایت از خود باعث می شود که افراد دچار بحران شوند و به یک بی هویتی برای خودشان و نسل های بعدی شان دامن بزنند.»


مشتاقی در مورد مدیریت مشکل جراحی های زیبایی افراطی در کشور می گوید: «آگاهی مقدم بر هر چیزی است. بسیاری از افرادی که صد در صد تصمیم گرفته اند که جراحی داشته باشند، وقتی شرایط آنها به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرد، معلوم می شود که چالش در بخش دیگری از زندگی آنهاست که باعث می شود به سمت جراحی پلاستیک گرایش پیدا کنند. افراد زمانی که به این مسئله آگاه می شوند، دیگر از هزینه کردن برای این کار منصرف می شوند.»


او راه حل مدیریت این شرایط را اینگونه بیان می کند: «در حال حاضر گرایش به جراحی های زیبایی به حدی در کشور ما افزایش پیدا کرده است که بعضی از افراد بیشتر از پنج بار زیر تیغ جراحی می روند، با این وجود این افراد هنوز به رضایتی که مدنظرشان است دست نیافته اند. باید برای جراحی های پلاستیک یک سقف و محدودیتی وجود داشته باشد. به نظر من در کنار تیم های جراحی باید تیم های روانپزشکی و روانشناسی هم وجود داشته باشند.

در بسیاری از موارد جراحی زیبایی تنها به این دلیل صورت می گیرد که فرد از نظر روانی، عاطفی و ادراکی پذیرش لازم را ندارد، و در صورتی که مشکلاتش از این نظر برطرف شوند دیگر نیازی به جراحی وجود ندارد.

اهمیت این مسئله به حدی است که باید برای آن قانونگذاری صورت گیرد، تا از این طریق افراد ملزم شوند قبل از جراحی به یک روانشناس مراجعه کنند و مشاوره های لازم را بگیرند. انگیزه و دلیل اصلی تن دادن به جراحی های خطرناک باید مورد واکاوی قرار گیرد. از این طریق می توان نه تنها مشکلات نسل حاضر را حل کرد بلکه از بحران هایی که در کمین نسل بعدی هم هستند، کاست.»
مرجع : خبرگزاري برنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

هاجر مرادی دوست
ضمن تشکر از از توجه شما نسبت به این موضوع که چندین سال است گریبانگیر نسل جوان اعم از زیر هجده سال که در مقطع متوسطه دوم با آن روبروییم تا دهه سوم و چهارم زندگی به عنوان یک دغدغه و دلمشغولی افراد را درگیر می سازدو طبق آمار متاسفانه شامل آقایان نیز می شود!!! راهکار دیگری که بنظرم می رسد،توجه به عبارت پرمعنای علاج واقعه قبل از وقوع و توجه به امر پیشگیری است.بنابراین پیشنهاد می کنم نوجوانان و افراد هجده تا سی سال تحت آموزش های لازم مهارت های زندگی در هزاره سوم قرار بگیرند و با گذرانیدن دوره های روان شناسی با انواع اختلالاتی چون بدریخت انگاری و یا نداشتن عزت نفس و افسردگی های خفیف آشنا بشوند.متعاقبا در حوزه بهداشت جسمانی نیز؛پزشکان و بهداشتیاران مسائل مربوط به تندرستی و داشتن بدنی سالم با سبک تغذیه ای درست را آموزش دهند.امیدوارم که سازمان نظام روان شناسی با کمک سازمان بهزیستی به همگانی نمودن آموزش های اصولی علم روا نشناسی در سطح جامعه اقدامات لازم را انجام دهند.فرهنگ سازی و توجه به داشتن مهارت های پایه می تواند از هجوم بی رویه افراد برای اعمال زیبایی نه چندان ضروری بکاهد. ضمن اینکه به عنوان یک روا نشناس انجام این جراحی ها را برای همه افراد رد نمی کنم.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.