جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۰
کد مطلب: 47317
۱

روش مطالعه صحیح در ایام امتحانات

روش مطالعه صحیح در ایام امتحانات
میگنا: به خرداد ماه که می‌رسیم، تب امتحانات پایان ترم در بین دانش آموزان حسابی داغ می‌شود، پدر و مادر‌ها تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فرزندانشان در محیطی آرام و به دور از تنش مطالعه کنند، اما با این حال بسیاری از دانش آموزان دچار استرس‌ می‌شوند.
 
امتحانات پایان ترم با اینکه از هفت سالگی تا ۱۸ سالگی همراه دانش آموز است، اما  همواره آنها را دچار استرس‌ می‌کند، وجود این تنش‌ها طبیعی است؛ جالب است که با گذشت سال‌ها نه تنها این استرس کاهش نمی‌یابد بلکه هر ساله بیشتر می‌شود و دلیل آن هم حساس شدن شرایط  و دشوار شدن درس‌هاست که بسیاری از دانش آموزان را گرفتار می‌کند.
 
روش درست مطالعه، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، هدفمندی، دوری از استرس و اضطراب، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و  مشاوره با اساتید و مشاوران مجرب از نکاتی است که باید در طول دوران مطالعه مدنظر قرار داد و آن را رعایت کرد.

خوب است بدانید امتحانات پایان ترم را می‌توان با آرامش کامل و برنامه‌ریزی مناسب شبیه یک آزمون معمولی پشت سر گذاشت و با خیال راحت برای سال تحصیلی جدید آماده شد؛ قصد داریم از این پس با بسته ویژه امتحانات شما را با نکات مهم و مطالب کلیدی آشنا کنیم تا ضمن رسیدن به آرامش و دوری از استرس، روش‌های موفقیت را کسب کنید و نتیجه‌ای مطلوب و قابل قبول در کنکور به دست آورید.

چگونه در امتحانات نهایی موفق شویم
سهیل سراج مشاور تحصیلی اظهار کرد:  یادگیری و مطالعه، رابطه‌ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می‌توان این ۲ موضوع را لازم و ملزوم یکدیگر دانست؛ برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه‌ای فعال و پویا داشت.
 
 
این مشاور تحصیلی بیان کرد: برای داشتن مطالعه‌ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب، دوباره کتاب را نخواند و در زمانی کوتاه از روی یادداشت‌های خود مطالب را مرور کرد؛ یادداشت برداری، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد.

خواندن بدون یادداشت برداری، علتی مهم در فراموشی
وی با اشاره به اینکه خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است، گفت: مطالعه فرآیندی فعال و پویاست و برای آن باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد؛ باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شد و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، به‌خصوص قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته‌ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا به خاطر سپرد.

سراج یادآوری کرد: دانش آموزان یادشان نرود که مطالب را حتما باید یادداشت برداری کنند؛ ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را از حفظ و بیاد سپاری مطالب راحت می‌کنید؛  پس به این نکته توجه کنید که در حین مطالعه حتما یادداشت برداری کنید.
 
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.