پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۵
کد مطلب: 47356
۳۴
شیشه و عوارض هولناک آن؛

احساس سر خوشی به بهای پرداخت جان

احساس سر خوشی به بهای پرداخت جان
میگنا: استفاده بیش از حد از متامفتامین که  امروزه در بازار سیاه به نام شیشه (crystal) معروف است، می تواند به شدت به نورون‌های دوپامین و سروتونین آسیب برساند و بر چگونگی احساس و عمل و فکر افراد معتاد تاثیر بگذارد.

میلاد رضازاده، مدرس دانشگاه آزاد تهران جنوب در این خصوص گفت: هم اکنون 54 درصد معتادان در ایران تریاک مصرف می کنند اما استفاده گل و شیشه در بین جوانان شایع تر است.

این فارغ التحصیل رشته فیزیولوژی، بی بویی، ارزانی و مصرف آسان شیشه را از مهمترین عوامل گرایش جوانان به این ماده مخدر عنوان کرد و افزود: احساس خوبی که اغلب افراد از مصرف متامفتامین (شیشه)  به دست می‌آورند، ناشی از رها شدن مقدار زیادی دوپامین در مغز است. این ماده مخدر باعث می شود تا احساس سرخوشی و لذت کاذب در مصرف کننده به وجود بیاید.

این پژوهشگر اظهارداشت: مصرف این ماده صنعتی در دوزهای بالا می تواند عوارض برگشت ناپذیری به بار می آورد؛ استفاده طولانی مدت شیشه منجر به کاهش شدید IQ، تخریب نورون ها و حافظه بلند مدت می شود به طوری که فرد حتی اسم و محل زندگی خود را فراموش می کند یا پس از کمی مکث آن را به یاد می آورد.

وی تصریح کرد: متاسفانه تنها 20 درصد معتادان به شیشه قابل درمان هستند زیرا آسیب های جبران ناپذیری که این ماده به روی مغز ایجاد می کند، باعث تخریب نورون ها و آکسون های مغزی و کاهش قطر میلین ها می شود؛ با مصرف این ماده مخدر میلین ها دیگر قادر به انتقال درست پیام ها نخواهند بود.

رضازاده به دیگر عوارض شیشه اشاره کرد و گفت: همچنین مصرف شیشه می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد. شل شدن عضلات، تخریب پوست، ایجاد توهم، تشنج، اضطراب، ابتلا به پارکینسون و ابتلا به بیماری های عصبی از دیگر عوارض مصرف شیشه است. مصرف زیاد شیشه حتی می تواند منجر به مرگ فرد شود.

به گفته وی، اغلب افراد معتاد به ماده مخدر تریاک پس از گذشت 15 سال به علت مصرف زیاد وضع جسمانی شان خراب می‌شود اما استفاده کنندگان شیشه با گذشت دو تا شش سال به این وضع می رسند زیرا سرعت تخریب شیشه بسیار زیاد است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر شیشه و مواد مخدر مانند تریاک و هرویین استفاده درمانی دارند به عنوان مثال از تریاک و مشتقات آن مسکن هایی مانند مورفین و کدئین ساخته می شود. استفاده از این داروها برای درمان بیماران مبتلا به بیماری های سخت اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: ماده صنعتی شیشه نیز خاصیت درمانی دارد. این ماده در برخی از داروها برای درمان بیماری هایی مانند حملات خواب (نارکولپسی) و چاقی بدون درمان تحت نظر پزشک معالج مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه در بسیاری از قرص‌های لاغری که اغلب در آرایشگاه ها و باشگاه های بدنسازی عرضه می شود، شیشه بکار برده شده است. مصرف این قرص ها بدون تجویز پزشک می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: مصرف شیشه هرچند تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد اما عوارض آن بیشتر از فوایدش است بنابراین استفاده از داروهایی که در ترکیب آنها شیشه بکار رفته است باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.

رضا زاده گفت: قرص ریتالین هم از شیشه ساخته شده است که بیشتر برای درمان بیماران بیش فعال مقاوم به درمان مورد استفاده قرار می گیرد. متاسفانه امروزه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان  برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز خود در شب امتحان از این دارو استفاده می کنند. هرچند این دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت بسیار خوب است اما استفاده آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به بار بیاورد بنابراین خانواده ها باید نسبت به مصرف قرصی که  فرزندانشان استفاده می‌کنند، هوشیار باشند.

به گفته وی، هم اکنون میانگین سن اعتیاد در ایران بین 20 تا 26 سال است و میزان مصرف آن در بین دختران و پسران برابری می‌کند.

وی افزود: این ماده به علت بی بویی، ارزانی و قابلیت انحلال زیاد در آب به راحتی تهیه و در اختیار مردم قرار می گیرد اما کنترل و ترک این ماده مخدر نسبت به سایر مواد مخدر بسیار سخت تر است. فرد پس از گذشت 12 ساعت حتما باید این ماده را مصرف کند. برخی نیز به علت مصرف زیاد بدنشان پس از گذشت 4 تا 5 ساعت نیاز به این ماده مخدر پیدا می کنند.

وی در پایان گفت: تنها راه درمان این افراد، پیشگیری زود هنگام و ترک استفاده از این مواد است. چه بسا پیشگیری زود هنگام، عوامل محیطی و سن کم افراد می تواند روند این تخریب ها را کمتر کند.

گفت و گو: فرزانه صدقی
 
مرجع : سیناپرس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.