پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۳
کد مطلب: 47375
۱

اثر روزه بر کاهش وسواس

اثر روزه بر کاهش وسواس
میگنا: یکی از مواردی که می‌تواند در ایجاد آرامش روانی و تأمین بهداشت روانی به انسان کمک می‎کند، یاد و ذکر خداوند است. ایمان به خدا، نوعی قدرت معنوی به انسان می‌بخشد که او را در تحمل سختی‌ها، کمک می‌کند و نگرانی و اضطراب را از وی دور می‌سازد. روزه و انجام سایر برنامه‌های عبادی، از مصادیق روشن ایمان به خدا، ذکر و یاد اوست. روزه شهوات را به شدت کنترل کرده، ذهن و جسم انسان را خالص و تفکر درباره خالق، را تقویت می‌کند و باعث استحکام شخصیت انسان می‌شود.

یکی از بیماری‌‏های رایج که در ادبیات روانشناسی امروز که از اختلالات اضطرابی به شمار می‏‌آید، وسواس فکری و عملی است. وسواس‌‏های فکری شامل اندیشه‏‌ها، تکانه‏‌ها و عقاید ناخواسته و مداومی هستند که شخص احساس می‏‌کند، نمی‌‏تواند از آن‌ها دوری کند، اما وسواس‏‌های عملی رفتار‌های نامعقولی را در بر می‌‏گیرد که به صورتی ثابت و تکراری ‏انجام می‌‏شوند.

در مواردی که فرد تشخیص می‏‌دهد وسواس‌‏های فکری و عملی غیر منطقی هستند، ممکن است تمایل یا کوشش برای مقاومت در برابر آن‌ها داشته باشد، اما هنگام تلاش برای پیشگیری از یک وسواس عملی، فرد ممکن است احساس اضطراب یا تنش شدید داشته باشد که غالباً با تسلیم در برابر وسواس عملی از آن رها می‏‌شود.

برای درمان وسواس‏‌های فکری و عملی، علاوه بر شیوه‏‌های متعدد درمانی که در این زمینه وجود دارد، می‏‌توان تأثیر روزه در مقابله با بروز یا پیشرفت وسواس را از دو جهت یعنی کاهش اضطراب و تقویت اراده مورد ملاحظه قرار داد.

بسیاری از وسواس‏‎ها در نتیجه استقرار اضطرابی مزمن در روان فرد پدید می‏‎آید و تشدید می‏‎شود؛ حال با توجه به نقش دینداری و به خصوص اعمال عبادی در کاهش اضطراب‏‎ها، چنان که ذکر شد، می‏‎توان از روزه‎داریِ، این انتظار را داشت که تأثیر مثبتی بر کاهش یا پیش‏گیری از وسواس‎‏ها داشته باشد.

یکی از عوامل اصلی در تداوم عمل وسواسی، ناتوانی فرد در مقابله و مقاومت در برابر اضطراب ناشی از ترک عمل وسواسی خویش است؛ به گونه‎‏ای که فرد تصور می‏‎کند، هیچ‎گاه نمی‏‎تواند آن را ترک کند؛ بنابراین، به هر‎طریق که ممکن است قدرت اراده و اعتماد به نفس شخص را تقویت نمود، می‎توان به درمان واقعی و اساسی وسواس کمک کرد.

در فرهنگ‎‏های مختلف، عناصری وجود دارد که می‎‏تواند با فراهم آوردن زمینه‏‎های مناسب، به شکوفایی و تقویت نیروی‏ اراده کمک کند، یا با از بین بردن زمینه‏‎های مناسب و ایجاد شرایط محیطی نامناسب، رشد و شکوفایی آن را به تأخیر بیندازد. این عناصر فرهنگی به شکل برنامه‎‏های تربیتی، دستورالعمل‏‎های اخلاقی و حقوقی و آداب و رسوم اجتماعی، در جوامع مختلف به صورت‌های گوناگون ظهور پیدا می‌کند.

فرهنگ اسلام مشحون از مباحث نظری و برنامه‏‎های تربیتی و اخلاقی است که بر محور اختیار و اراده انسان استوار است؛ به علاوه بعضی فرایض مذهبی، چون روزه که ماهیت آن‌ها خودداری از ارضای فوری برخی تمایلات و نیاز‌های سطح پایین است، به تقویت این نیرو کمک می‏‎رساند.

روزه‏‎داری را می‏‎توان به عنوان یک روش روان‌درمانی از نوع رفتار درمانی ‏قلمداد کرد که برای تقویت اراده و ایجاد تغییر در رفتارها، روش تمرین عملی روزانه در طی یک برنامه مستمر یک ماهه را به کار گرفته است. مکانیسم تقویت اراده در روزه‌داری، تنها محدود به بعد رفتاری آن نیست؛ بلکه بعد ذهنی و شناختی آن، یعنی انگیزه‌ی روزه گرفتن نیز تأثیر بسزایی در انجام و استمرار این نوع رفتار ارادی و در نهایت تقویت اراده انسان دارد.

 
 
 
 
مرجع : خبرگزاری قرآنی ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.