شنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - 1 Apr 2023
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۳
کد مطلب: 47417
۱

خشونت‌های غیرفیزیکی سلامت روح و روان دانش آموزان را به خطر می‌اندازد

خشونت‌های غیرفیزیکی سلامت روح و روان دانش آموزان را به خطر می‌اندازد
میگنا: رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان اظهار داشت: طرح خشونت زدایی همه جانبه از مدارس ابتدایی بر توانمند سازی معلمان، مربیان، مدیران، خانواده‌ها و دانش آموزان متمرکز است و هدف این طرح، آگاه سازی و آشنا کردن آن‌ها هم با دانش هم با نگرش هم با مهارت‌هایی است که لازم است در ارتباط با اعمال خشونت در محیط مدارس بکار رود.

وی با یادآوری این مطلب که در گذشته تمرکز بر خشونت‌های فیزیکی تحت عنوان تنبیه بدنی، بوده است، اظهار داشت: در این برنامه، تمرکز ما بر روی انواعی از خشونت است که کمتر شناخته شده اند، خشونت‌های غیرفیزیکی از جمله خشونت‌های کلامی، رفتاری و تعاملی که اثرات بسیار ناخوشایندی بر روی سلامت روح و روان دانش آموزان دارند، اما چون خیلی شناخته شده نیستند، متاسفانه بکار گرفته می‌شوند. مواردی نظیر برچسب زدن، تحقیر کردن، سرزنش کردن و طبقه بندی کردن دانش آموزان می‌تواند نوعی خشونت باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همین طور در شبکه ارتباطی که در مدرسه وجود دارد، اگر ما آگاهی نداشته باشیم، ممکن است نادانسته از کلمات و جملاتی استفاده کنیم و رفتار‌هایی داشته باشیم که این‌ها نوعی اعمال خشونت باشد که، چون مثل تنبیه بدنی نیستند، روی آن‌ها حساسیت وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد: در این طرح می‌خواهیم هم همه افراد درگیر در شبکه ارتباطی مدرسه و هم همه انواع خشونت را مورد توجه قرار دهیم و به سمتی برویم که محیط مدارس ابتدایی که دوره آغازین تربیت است، به شکلی امن باشد و دانش آموزان احساس کنند، چون انسان هستند همه جانبه مورد احترام قرار می‌گیرند.

حکیم زاده با بیان اینکه شروع این برنامه از توانمندسازی بوده است، گفت: ایجاد آگاه سازی شرط اول است و در ابتدا باید اولیای مدرسه این نشانه‌ها را بشناسند و بعد ما مطالعه کنیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم یا بخش نامه صادر کنیم و بگوییم از امروز به بعد در مدارس نباید هیچ نوع خشونتی اعمال شود بدون اینکه ما به معلم آموزش داده باشیم که گفتن کلمه‌ای به دانش آموز که حاکی از برچسب زدن ناتوانی به او است، نوعی اعمال خشونت تلقی می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر قرار است بستر سازی شود و در محیط بیرونی اتفاقاتی بیافتد، معتقدیم شروع هر تحولی از مدرسه و به خصوص از سنین اولیه کودکی است.
مرجع : خبرگزاری میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

گیاهان هنگام تنش جیغ می‌زنند!
«اهمال‌کاری تحصیلی» و عوامل موثر بر بروز آن
این علائم نشان‌دهنده اختلال تغذیه است
چگونه از زندگی پس از بازنشستگی لذت ببریم؟
خودکشی می‌تواند در میان نوجوانان واگیر شود
از سندرم قلب تعطیلات چه می‌دانید؟
پیامدهای مخرب مقایسه کردن بر روح و روان کودکان
۴ تکنیک موثر در مواجهه با رفتار بد کودک
ویژگی‌های یک برنامه‌ریزی موفق چیست؟!
آیا ۶ ساعت خواب شبانه کافی است
درمان راه حل مدار اضطراب اجتماعی
تفاوت‌های اختلال دوقطبی و اختلال شخصیت مرزی
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .