کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چه عواملی باعث فرسودگی شغلی می‌شود؟

خبرگزاری ایسنا , 17 خرداد 1398 ساعت 10:30

یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد که عدالت سازمانی و استرس شغلی و جو اخلاقی و رضایت شغلی بر فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی، زوال شخصیت‌) تاثیر دارد، اما ویژگی‌های شخصیتی بر فرسودگی شغلی تاثیر ندارد.


میگنا: میثم ابن‌النصیر، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی صنایع گرایش مدیریت سیستم و بهره‌وری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان به "بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری: «مورد مطالعه، شرکت گاز استان اصفهان» " پرداخت.

بر اساس این تحقیق، در سال‌های اخیر توجه روان‌شناسان کار و سازمانی معطوف، به علل و آثار فرسودگی شغلی شده است که در زندگی بشر تأثیر بسزایی داشته است و زندگی افراد را تحت شعاع خود قرار داده است.

این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر بر فرسودگی شغلی انجام گرفت. این تحقیق از روش پژوهش، توصیفی‌، همبستگی از نوع کاربردی است، جامعه آماری این پژوهش شامل تعداد ۲۱۰ نفر از تمام کارکنان شرکت ملی گاز شهر اصفهان، بر اساس آمار سال ۱۳۹۷ انتخاب شدند. مطابق با فرمول کوکران تعداد نمونه، ۱۲۰ نفر به دست آمد.

برای تحلیل فرضیه‌ها از روش مدل رگرسیونی با استفاده از نرم‌افزار SPSS21 و برای مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SmartPLS3.2.6 استفاده شده است.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عدالت سازمانی و استرس شغلی و جو اخلاقی و رضایت شغلی بر فرسودگی شغلی (خستگی عاطفی، زوال شخصیت‌) تأثیر دارد، اما ویژگی‌های شخصیتی بر فرسودگی شغلی تأثیر ندارد و فرسودگی شغلی نقش واسطه‌ای بین عدالت و هزینه‌های سازمانی و شخصی و نقش واسطه‌ای بین رضایت شغلی و هزینه‌های سازمانی و شخصی دارد و علاوه بر این، فرسودگی شغلی نقش واسطه‌ای بین استرس شغلی و هزینه‌های سازمانی و شخصی دارد.


کد مطلب: 47428

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/47428/عواملی-باعث-فرسودگی-شغلی-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir